Växelriktaren nära proppskåp eller elmätare?

Växelriktaren nära proppskåp eller elmätare?

hejko
Hej!
Ny här på forumet men läst och sökt mycket innan. Intressant med likasinnade.
2 frågor:
1: Ska förbereda så mycket jag kan inför elektrikern och funderar på vilket som blir bäst om växelriktaren ska sitta vid elmätaren och huvudpropparna inne i min carport eller vid proppskåpet inne i huset (är inne i ett eget brandskyddat rum med bla värmeväxlaren fjärrvärme?

2: Har även läst att vissa försäkringsbolag kräver 10cm mellan dc-kablarna men tittar man på installationer så verkar det inte vara så? Har PV kabel UV beständig 6mm2(Tänkte dra varsin slang till + - ).

Tack på förhand!
Kristian, Nyköping.
22st 300w mono, Fronius Symo 6.0-3-M

Re: Växelriktaren nära proppskåp eller elmätare?

Arne
Du vet inte vilken AC-märkeffekt det är på växelriktaren du tänker ha?
Det avgör hur grov AC-kabel som behövs. Är växelriktaren AC-3-fas?
Det är svårt att gissa därför bättre elektrikern tittat på plats. Du behöver väl i alla fall hitta en elektriker som gör jobbet med inkoppling av växelriktaren, såvida du själv inte har elbehörighet.

Solarkabel är dubbelisolerad, alltså har tjockväggig mantel.
Här datablad för ett fabrikat
https://www.his-solar.com/download_file/163

Re: Växelriktaren nära proppskåp eller elmätare?

hejko
Det är en Fronius Symo 6.0-3-M med AC-effekt 6000 W.
Jag ska skruva dit växelriktaren och dra kabelslangarna innan elektrikern kommer ut.

DC-Kabeln är redan köpt och är en dubbelisolerad 6mm² (ingen skillnad i pris mot 4) men har läst att bla LF har som krav att det ändå ska vara 10cm mellan?

Kristian, Nyköping.
22st 300w mono, Fronius Symo 6.0-3-M

Re: Växelriktaren nära proppskåp eller elmätare?

Jamen då blir det inte så grov AC kabel, eftersom den har märkströmmen maximal AC 8,7 Ampère. Speciellt inte som du anger att det är kort avstånd (ca 10 m) mellan växelriktare och anslutningspunkt vid mätarskåp/mätartavla. Om en elektriker inte ens har varit hos dig, och du själv inte vet kabelföringen för AC-kabeln från växelriktare till inkopplingspunkten, hur ska du då kunna lägga kabelrör eller kabelslang? Elektrikern när han kommer, kanske tycker det är fel AC-kabeldragning.

Så är det ofta att 6mm2 solarkabel är obetydligt dyrare än 4mm2, och då väljer man 6mm2.

Se upp! ibland vill växelriktartillverkare att växelriktaren monteras på icke-brandbart underlag. Det kan man lösa genom att spika upp en gipsskiva om underlaget är trä. En växelriktare väsnas litet(kylfläkt) och surrar litet(elektroniken som jobbar). Om utomhus-montage har du stöldrisken.

Länsförsäkringar har ett Faktablad 27 "Solcellsanläggningar", utgivet sept. 2018, där de rekommenderar 10 cm mellan plus- och minus solarkabel. Kan du ha plus- och minussolarkablarna i separata plaströr är det ju bra och hålla Länsförsäkringars avstånd på 10 cm, är det ju ännu bättre. Det  anges 10 cm som en rekommendation, och man förstår då att det inte är tvingande krav.

Jag antar du har endast en sträng dvs 1 st minus-solarkabel och 1 st plus-solarkabel att dra, eftersom du har en liten växelriktare på 6 kW. Jag gissar 20 st paneler à 320 Wp.

Du och din elektriker tittar tillsammans var det är lämpligast att montera din växelriktaren.

Vad säger firman där du handlat utrustningen det ska vara? De är säkert kunniga och glada att hjälpa en kund som handlar hos dem.

För övrigt välkommen till forumet och lycka till med din installation!

Re: Växelriktaren nära proppskåp eller elmätare?

hejko
Första frågan var om jag ska ha växelriktaren så nära elmätaren/huvudsäkringar som möjligt eller nära proppskåpet inne. Det är alltså Dc-kablar jag ska dra rör till.

Andra var om det skulle vara 10 cm mellan dc eller inte.
Hur har ni det på era anläggningar som är i drift?
Kristian, Nyköping.
22st 300w mono, Fronius Symo 6.0-3-M

Re: Växelriktaren nära proppskåp eller elmätare?

Gunnar
Låt elektrikern bestämma var växelriktaren ska sitta. Du får ändå inte förbereda genom att dra fram rör. Med det nya regelverket finns det ingen möjlighet för elektrikern att låta dig förlägga rören under hans överensende.

När det gäller Länsförsäkringars rekomendation om att solkablarna ska ligga 10 cm isär speciellt vid genomgångar eller andra utsatta ställen så är det något som kom till för många år sedan när det var vanligt att solkablarna förlades utan extra skydd i form av vp rör eller flexslang.

Idag är det vanligt även hos stora solcellsinstallatörer att båda solkablarna dras i samma flexrör. Det finns också godkänd gnagsäker solkabel med båda ledarna i samma hölje.

För installationer på lantbruk kan det vara lämpligt att dra solkablarna i Omg rör pga av att det där ofta finns gnagare modell större.