Växelriktare

Tore (Åskguden ;)
Planerar för ett projekt (i egen regi) till våren och "brottas" med dimensioneringsproblematiken - kikar just nu på ca 17,1 kW (66 st x260 enheter) men funderar lite runt det här med växelriktare. Om jag har förstått saken korrekt skulle en tex Fronius symo 15 kW kunna fungera - då det täcker upp till ca 19 kW (17,1 kW skulle motsvara 112% vilket skulle funka). MEN - det jag funderar på är att jag har en 20A säkring och outputen skulle enligt rapporten ifrån Fronius resultera i en max amp på 26,91 A. Jag har någonstans läst att det skulle fungera att sänka ner växelriktaren att inte skicka ut mer än max 20A. Är detta korrekt och hur gör man beräkningar med detta (finns det någon hemsida? - kikade på fronius - solarconfigurator) - jag skulle vilja simulera hur det påverkar min beräknade produktion.

En annan relaterad fråga - anta att det går att sänka min max till att motsvara 20A - är detta något som ska diskuteras/godkännas av nätägaren

Re: Växelriktare

TommyE
Hej.

Visst kan du begränsa max exporten. Jag har bara erfarenhet från Fronius, men det fungerar säkert med andra märken också. Till Froniusen tror jag att du även behöver en Smart Meter (kan gå med annan elmätare också, men min erfarenhet är låg).
Jag ligger långt under vad min huvudsäkring klarar, så jag har inte begränsningen aktiv, men jag har såklart varit tvungen att testa den och vad jag kunde se så fungerar den som tänkt. Det jag gillade med den är att begränsningen är dynamisk, du ställer in hur mycket den får exportera och så länge den ligger under max så kommer den producera för fullt. Går den upp mot max export så stryps produktionen. Regleringen kändes snabb och sker hela tiden.

Re: Växelriktare

Gunnar
This post was updated on .
Om man tittar i databladet på Fronius Symo 15.0-3-M så är max strömmen ut 21,7A. Det finns säkert även en viss grundförbrukning i ditt hus så den ström som matas ut genom mätartavlans huvudsäkringar blir lägre än 21,7A. Risken för att dina huvudsäkringar ska lösa ut är nog ganska liten men om så skulle vara fallet så finns ju möjligheten att ställa in en begränsning i växelriktaren.

Re: Växelriktare

magneten
Gjorde en snabb körning med SMA 15kWoch 66 paneler i rakt söderläge med 30 graders lutning, Du förlorar då endast 0,1% av din årsproduktion pga din överdimension.

Re: Växelriktare

Tore (Åskguden ;)
0,1% kan man ju bortse fullständigt ifrån... Ni som är insatta - vad är det för skillnad mellan SMA o Froneius egentligen - skall man bara kika på pris...

Kan tillägga att jag har söderläge +/-3  söderläge grader och lutning ca 42 (ingen skuggning) - endaste nackdelen är att placeringen är i Borås - där vi endast har 900 kw från solen....

Jag skulle kunna få plats med ytterliggare 66 paneler (totalt 132 st) om jag vill (det är ett ladugårdstak) men insåg att runt 20kW överstiger produktionen förbrukningen varför kalkylen försämrades avsevärt... Skulle ni gå upp till breakeven i produktion/konsumtion? Uppfattar det som svårt att uppskatta den egna förbrukningen varför lagt mig något under mina beräkningar för att inte riskera något - dessutom fattar jag det som att med att välja 66 st (22*3) fyller jag mina "slingor"... hur hade ni andra tänkt? Jag har utgått ifrån att jag förbrukar ca 30% av min elkonsumtion - vad ligger ni andra (som är i verkligheten och inte i teorin som jag?)

Behöver man diskutera med nätägaren om storleken på installtionen? Det är kära vattenfall och de vill ju inte tjäna pengar menar jag - jag utgår ifrån att de har synpunkter på min installation... och vill att jag säkra upp... (o då försämras kalkylen ytterligare)

Gunnar - jag körde en rapport på Fronius egen beräkningsida och fick ca 26A som output - men du menar att växelriktaren enligt instruktionsboken inte kan producera mer än 21A - vad kan skillnaden bero på?

En annan fråga - är det någon som har använt Rofotos monteringssats för plåttak - priset och enkelheten verkar intressant?

måste avslutningsvis säga - detta forum är super... vilket engagemang... hade noll koll för en vecka sedan men nu börjar man ju försiktigt att krypa upp på banan - kanon. Tack alla!

Re: Växelriktare

Elnätsbolaget har bara synpunkter på den utrustning som du direkt kopplar mot deras elnät, dvs växelriktaren.
På växelriktaren andra sida dvs likströmssidan där du har solcellsmoduler och solarkablar, kan de inte ha några synpunkter alls.

Elnätbolaget är givevis intresserad att veta om din växelriktare är godkänd för att få kopplas till det svenska elnätet. En sådan apparat kan ju äventyra elbolagets elnät, om den skulle vara usel och icke godkänd.

Vidare vill elnätsbolaget veta maximala utmatade effekt för din växelriktare. T.ex. på sommaren då ofta mycket mindre förbrukare drar ström (tänk elvärme) och din växelriktare går då på högvarv kring kl. 12:00, då kan pga liten belastning från andra förbrukare, din växelriktare öka spänningen på elnätsbolagest elnät.
Då ska du klart troligen ha en mycket större växelriktare än ca 20 kW. Men elnätsbolaget granskar detta innan de ger dig klartecken att installera din växelriktare mot deras elnät. Som sagts ovan, det går att på en växelriktare ställa in en maximal ström som den får tillverka, och då behövs ingen annan utrustning för det. Vill man emellertid ha stenkoll på effekten, man i varje ögonblick matar ut på elbolagets elnät, då behöver man en energimätare (t.ex. Fronius Smart Meter) och då kan man ställa in en maximal effekt man högst vill mata ut på elbolagets elnät. Det kan vara att elbolaget kräver att du annars byter upp dina 3 st mätarsäkringar, men om du knappar in en begränsning t.ex. 20 A på växelriktaren, då kan elbolaget inte kräva någon höjning av mätarsäkringarna från 20 A till 25 A. Det kostar ju i ökat elabonenmang att öka mätarsäkringarna.

Elnätsbolaget ser på databladet du lämnar dem över din växelriktare att den har en viss maximal utström, kan vara t.ex. 25 A. Då tror de ofta, pga okunskap, att den ständigt när den är inkopplad mot deras elnät att den producerar denna ström, även på natten tror de. De betraktar alltså ofta växelriktaren som vore den en vanlig elförbrukare, som förbrukar ström. Av ovana av solcellsanläggningar kanske? Men den gör precis tvärtom.

En elnätsägare måste ju garantera att deras elnät håller sig inom visst spänningsområde och frekvensområde, annars kan andra kunders elapparater skadas, och det kan bli enorma skadeståndsanspråk mot elnätsbolaget. Så tänker en elnätsägare.

Ovan är som jag har uppfattat att saker och ting funkar i samband med solcellsanläggningar för vanliga hederliga privatpersoner.

Re: Växelriktare

magneten
SMA eller Fronius är nog mest en smaksak då det är tämligen lika kvalitetsapparater. Har själv en SMA strängväxelriktare från 2013 som jag e toopennljd med, grannen köpte en Fronius som även han e nöjd med..
Garantierna är väl oxå likvärdiga på 5 år, och händer det något efter garantitiden så går det förmodligen att laga... vet att www.innosund.se bla lagar gamla växelriktare mm

Tror du blir nöjd vilken du än väljer, riktare brukar vara något billigare i Tyskland på ex TST photovoltaik shop.

Kör du på en 15kW med 66 paneler! Kanske skaffar du snart en elbil oxå som ju ökar din förbrukning med några kWh iaf..

Ska själv köpa rofotos plåt taksfäste till min utbyggnad riktigt smidigt bra och prisvärt system!

Re: Växelriktare

Tore (Åskguden ;) wrote
En annan fråga - är det någon som har använt Rofotos monteringssats för plåttak - priset och enkelheten verkar intressant?
Jag använder ett liknande system och måste säga att det var väldigt smidigt att sätta upp, vi har monterat allt själva och det var första gången så vi hade ingen som helst erfarenhet. Då dom i mina ögon ser så lika ut, så tror jag att Rofotos är minst lika smidiga.

Renusol heter vårt system och finns att köpa på bla Solcellsgrossen (jag har inte handlat därifrån, så vet inte hur dom är att ha å göra med).
http://www.solcellsgrossen.se/tillbehor/montering#/renusol-m22/sort=p.sort_order/order=ASC/limit=15

Info
http://www.renusol.com/en/pv-mounting-systems/vertical-installation-on-trapezoidal-metal-sheet.html

Re: Växelriktare

Tore (Åskguden;)
Tommy E - jag var inne och läste dina svar om Fronius Smartmeter - dvs där du inte rekommenderade någon att köpa den... :D i en annan tråd... Eftersom jag är lite okunnig o sannolikt kommer att behöva köpa en sådan undrar jag följande

1) Växelriktaren - behöver den inte gå direkt mot huvudsäkringen utan kan egentligen kopplas in direkt på mitt lo"elnät" (för mig är platsen där växelriktaren är tänkt längst bort från huvudsäkringen - ca 150 m). Jag har installerad el på platsen men jag hade tänkt gräva ner en ny elledning mot säkringsskåpet - behövs verkligen det?
2) Smartometern - den behöver alltså vara kopplad mellan växelriktaren och huvudsäkringen? Men behöver den sitta vid huvudsäkringen eller går det att montera den direkt efter växelriktaren (den har tillgång till Internet där växleriktaren är tänkt att bli placerad), dvs mellan växelriktaren och inkopplingen på mitt lokala elnät?
3) vad kostar en Smartometer? har surfat lite men har inte hittat några prisuppgifter förutom på ett amerikansk solcellsforum där de uppgav $500, dvs 4-5000 kr? (oinstallerat dvs)

Blev väldigt nyfiken på Renusol - ska kika på dem också- Tack

Re: Växelriktare

Arne
Tore,

Tommy visar med bild i ett av sina inlägg, kommer jag ihåg, att Fronius Smartmeter kan kopplas in på 2 olika ställen, nämligen:
1. så den mäter effekten som matas ut på allmänna elnätet, eller alternativt
2. mäter hushållets förbrukning.

T.ex. om Smartmetern koppas så den mäter hushållets effektförbrukning:
Växelriktaren vet i varje ögonblick hur stor uteffekt den producerar och kan därför med hjälp av smartmetern räkna ut hur mycket som matas ut på allmänna elnätet, i och med att den vet hushållets effektförbrukning.
utmatat på allmänna elnätet = växelriktareffekt - hushållets effektförbrukning.

Och vice versa om Smartmetern kopplas att mäta effekten som matas ut på allmänna elnätet.
Då kan hushållets effektförbrukning beräknas.

Men man behöver egentligen ingen smartmeter för att skydda sig mot alltför hög effekt ut på allmänan elnätet.  Ställer man in uteffektbegärnsningen på växelriktaren, t.ex att den max får producera 20 kW, då i och med att hushållet alltid har en viss grundförbrukning kanske någon kW, så kan inte mer än 20 - 1 = 19 kW matas ut på allmänna elnätet.  Fronius Smartmetern kostar ca 4000-5000 kr, tror jag, omonterad.
Det är ganska mycket pengar. Är man tillräcklig nörd och har stort hobbykonto, då är man säkert beredd att öppna plånboken för den. Men den behövs inte för att skydda sig mot för hög utmatad effekt på elbolagets elnät.

Re: Växelriktare

Hej.

SmartMetern känns rent generellt som en onödig pryl, jag ser bara två tillfällen då den tillför något.
1. Jag som loggnörd får ut allt data som jag kan tänkas vilja se. Fronius har ett API som jag kan anropa och få ut massor med data, med SmartMetern utökas det så mkt att jag nästan drunknar :-) Är du inte loggnörd, så ger det inte så mycket.
2. När du vill begränsa mängden som säljs till nätet. Antingen för att nätägaren kräver det, eller när huvudsäkringen är "för liten".
För att begränsa försäljningen så kan du som Arne säger begränsa maxeffekt som växelriktaren jobbar med, då behövs nog inte SmartMetern (osäker på detta). Nackdelen är att då kommer anläggningen aldrig kunna gå på max. Med SmartMetern så får du en dynamisk max effekt, så anläggningen kan gå för fullt om du samtidigt förbrukar ström. Vet inte om det blir så många kWh/år så att det blir ekonomiskt. Men det är skoj att kunna trycka på när tillfälle ges.
Jag har inte ångrat att jag köpte den, även om den lägger på ett år eller så i återbetalningstid och jag inte har problem med begränsad export.

Montage av växelriktaren kan ska var som helst innanför dina huvudsäkringar, så länge du har kablar som klarar trycket  (någon som kan verifiera?).
SmartMetern däremot ska sitta vid huvudsäkringarna (eller iaf innan första säkringsskåpet), för den ska mäta all ström både inkommande och utgående. Om jag inte minns fel så kan du ha upp 300 meter kabel mellan vxl-riktare och mätaren.
Mätaren kan monteras på två sätt.
Alternativ 1

Det är så här den är konfigurerad från början. Här mätaren den dubbelriktat, dvs köp och sälj. Jag har monterat så här, men med växelriktaren mellan mätaren och förbrukarna.
Alternativ 2

Här monterad efter växelriktaren, här mäter den bara vad huset förbrukar.

Vilket alternativ du väljer spelar i praktiken ingen roll, mätaren kommunicerar med växelriktaren som i sin tur skickar ut samlade informationen till SolarWeb, så du får ut alla värden ändå. Det som är viktigt är att mätaren sitter på huvudledningen, före alla förbrukare.
Bildkälla är manualen som finns här:
https://www3.fronius.com/cps/rde/xbcr/SID-CCAA0D1B-7E867D10/fronius_australia/Fronius_smart_meter_installationv_1.2_796378_snapshot.pdf

Jag har inte letat just nått, men jag vet att Solcellsgrossen säljer dom. Jag är ganska säker på att många av dom som säljer Fronius även har mätaren. Men Grossen tar 4200kr för den. Jag köpte själv från Solcellsproffsen, men dom har tydligen slutat sälja till privatpersoner. Den har visst blivit bättre efter att jag köpte den, för jag betalade "bara" 3500kr :-)
http://www.solcellsgrossen.se/index.php?route=product/product&product_id=206&search=fronius&description=true