Växelriktare monterad Ute eller Inomhus?

Växelriktare monterad Ute eller Inomhus?

Hullingen
Har en fråga till de som har växelriktare monterade utomhus och har några år på nacken?

Verkar det som de tar skada av väder och vind? kyla snö regn solljus?

Då jag har ett arbete där jag stöter på nya anläggningar har jag märkt att många installatörer
monterar växelriktaren utomhus.

Re: Växelriktare monterad Ute eller Inomhus?

Ur stöldsskyddssynpunkt är det inte bra att montera växelriktaren utomhus på ett enfamiljshus.
Eftersom enkelt att skruva bort på natten. Enbart av den anledningen monteras den hellre inomhus i låst utrymme, där den dessutom är i tempererat utrymme kring ca 20 grader året om. Kraftelektronik mår nog bäst då.

Jag såg ett par st växelriktare, förmodligen Fronius Symo 20.0-3-M  20 kW, sitta monterade utomhus på väggen på en butiksbyggnaden av en stor livsmedelskedja. Det var en ny byggnad, precis färdigställd. De har en solcellsanläggning på taket.
Växelriktarna satt på samma utomhusvägg där aggregaten för kylanläggning satt. Jag tänkte då att växelriktarna sitter där i stekande solljus på sommaren och obarmhärtig kyla på vintern. De var inte heller skyddade mot regn och solljus av någon plåt ovanför. Men Fronius Symo växelriktare är avsedda för inomhus- eller utomhusmontage. De ska tåla det, men kanske kortare livslängd om utomhus.

Om man tänker montera växelriktaren utomhus, då är det nog bra att ha en plåtskåp kring den så det inte syns att det är en växelriktare och att den skyddas mot direkt regn och sol.

Jag känner inte till någon bekant som har monterat växelriktaren utomhus. Däremot en forumsmedlem i Strömstad på ett sommarhus.
http://solcellforum.207.s1.nabble.com/Fel-Montering-tp5018915.html

Re: Växelriktare monterad Ute eller Inomhus?

Hullingen
Precis mina tankar.

Stöld är ju en faktor, då kan det ju uppstå ett problem med försäkringsbolaget om de anser att
den inte är tillräckligt "säkrad" när den bara sitter uppskruvad utomhus.

Kyla, sol, damm, snö och regn är ju helt klart inte bra varken för det inre eller yttre för en växelriktare.