Värme under solceller

KompressorAnders
Hej

Är det någon som har mätt tempen mellan solcell och yttertak,
Jag undrar om det kan vara idé att lägga en PEM slang på yttertaket, som värmer poolen, och kyler solcellerna.
Jag har haft en slang  på taket förut, och den har värmt poolvattnet flera grader,
konstigt att det inte finns någon panel som kombinerar vatten och el, speciellt eftersom solcellerna inte gillar värme.
Mvh Anders

Re: Värme under solceller

tor_fransson
Jag mätte i somras vid två olika tillfällen, och luften under panelerna var mellan 3 och 6 grader varmare än omgivningen (19 resp 26 grader), mätt precis vid panelens baksida var det 11 resp 18 grader varmare än omgivningen. Den högsta temperaturen alltså 26+18 = 44 grader. På en svart takpanna i solsken var det 41 grader vid samma tillfälle.

Osäker på om det verkligen är värt kostnaden att lägga slang under panelerna med tanke på den relativt blygsamma temperaturdifferensen. Elektricitetsutbytesmässigt är det garanterat inte det, men kanske för värmeutbytet?

Det finns paneler som är vattenkylda: https://coolpvsolar.com/ https://www.alibaba.com/showroom/water-cooled-solar-panels.html

Re: Värme under solceller

Gunnar
This post was updated on .
Om du har ett ventilationsaggregat kan en ide vara att hämta luften bakom panelerna när det är kallt ute. Här kan man läsa att ägaren av det självförsörjande huset utanför Örebro gör så med bra resultat.
Klicka på "Det Självförsörjande Huset" i vänsterspalten.

https://nseffektivareenergi.se