Varför laddas inte batteriet? Måste jag köpa nytt?

Varför laddas inte batteriet? Måste jag köpa nytt?

Fredrik
Kan nån hjälpa med en diagnos?
Vi har en stuga med solcellsanläggning för att driva ett par lågenergilampor, en vattenpump (låg effekt, används sällan) och ett kylskåp (används flitigt). Därtill en del förbrukning via cigarettuttag, ibland med inverter för att ladda dator (ineffektivt, jag vet).
För ett två år sedan var det gamla batteriet föråldrat, det visade sig vara ett ”långtradarbatteri” som fanns med då vi köpte stället och olämpligt för solel. Hade ändå hängt med i 8 år. Vi köpte ett nytt AGM-batteri på 200 Ah, men nu efter bara två år verkar det också vara slut. Spänningen nere på 11,49 v efter en veckas användning i mitten av maj, efter två veckors laddning utan förbrukning hade den i går stigit till 11,56 v, dvs ingen laddning just alls.
Osäker på panelens effekt, men den ger 10-20 volt, dagtid, hoppar lite. Från panelen går elen går till en liten dosa. Därifrån går den vidare med ganska stabilt 3 volt till regulatorn. Från regulatorn är den utgående spänningen densamma som batteriets (förstås?). Alla säkringar verkar vara hela. Kylskåpet orkar nu bara igång då solen skiner.
Vad är problemet? Vad kan jag göra?

SV: Varför laddas inte batteriet? Måste jag köpa nytt?

calle

Prova med att byta regulatorn till en som du vet fungerar.

Solpanelen borde ge mellan <a href="tel:16-24">16-24volt. Lastad respektive olastad.

Vad har du för regulator?

En låg spänning på 3v borde inte finnas någonstans.

Koppla bort alla laster och se om batteri spänningen stiger.

Mät strömmen in till batteriet.

Skickat från min Xperia-smartphone från Sony

---- Fredrik [via Solcellforum] skrev ----

[...]
Osäker på panelens effekt, men den ger <a href="tel:10-20">10-20 volt, dagtid, hoppar lite. Från panelen går elen går till en liten dosa. Därifrån går den vidare med ganska stabilt 3 volt till regulatorn. Från regulatorn är den utgående spänningen densamma som batteriets (förstås?). Alla säkringar verkar vara hela. Kylskåpet orkar nu bara igång då solen skiner.
Vad är problemet? Vad kan jag göra?

http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/Varfor-laddas-inte-batteriet-M-ste-jag-kopa-nytt-tp5017088.html
To start a new topic under Frågor och svar, email [hidden email]

Re: SV: Varför laddas inte batteriet? Måste jag köpa nytt?

Fredrik
Ja, det är i den där "dosan" mellan regulatorn som spänningen ändras till 3 volt. Regulatorn är en Naps MaxPower. Tack så mycket för input!

SV: Re: SV: Varför laddas inte batteriet? Måste jag köpa nytt?

Vad gör dosan?

Panelen borde bara vara direkt kopplad till regulatorn.

Sedan en enkel säkring emellan den och batteriet.

Har du någon underspänningsvakt?

En sådan borde du ha mellan batteriet och lasterna.

Sök på low voltage disconnect. Den kopplar bort lasten om spänningen går under 11,7V och räddar batteriet från urladdning och förstörelse.

Öppna dosan och berätta vad den innehåller så kanske vi kan lösa detta.

[...]

http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/SV-Varfor-laddas-inte-batteriet-M-ste-jag-kopa-nytt-tp5017089p5017090.html
To start a new topic under Frågor och svar, email [hidden email]

Re: SV: Re: SV: Varför laddas inte batteriet? Måste jag köpa nytt?

Fredrik
Dosan ser mycket enkel ut inuti. Vad jag kan se ingen särskild elektronik, bara panelens ledningar som går in och sen nya ut mot regulatorn. Men spänningsmätaren visar en högre spänning vid ingående ledningar från solpanelerna och en lägre (3 volt) ut.
Säkring på 10 A finns mellan regulator och batteri. Jag som total amatör kan se inte se någon underspänningsvakt. Regulatorn är också mycket simpel, inga knappar eller reglage, ingen display, bara ledningar in och ut.

Re: Varför laddas inte batteriet? Måste jag köpa nytt?

Gunnar
Fredrik det vore bra om du kunde ta en bild på den lilla lådan med locket avtaget så kanske vi kan konstatera vad den har för funktion. Om spänningen bara är 3 volt ut så måste det vara något i den som spökar. Om du har möjlighet så ta med batteriet hem och ladda upp det med en nätansluten batteriladdare. Då ser du också om batteriet tar laddning som det ska.

Re: Varför laddas inte batteriet? Måste jag köpa nytt?

Fredrik
Tyvärr är jag 30 mil från stugan, så lyckas inte ta en bild. Dosan är kanske 4 x 5 x 1 cm stor, fastskruvad på en bjälke strax under taknocken (utomhus). När jag öppnar ser jag inga komponenter, men nåt måste där ju finnas när spänningen ut och in är olika? En god idé att försöka ladda med nätström. Finns kanske granne i närheten som kan låna laddare...

Re: Varför laddas inte batteriet? Måste jag köpa nytt?

Gunnar
Om du inte kan se några komponenter i lådan så är det nog bara en skarvdosa som det har blivit dålig kontakt i. Testa med att lossa kablarna och skala om dom och skarva med en "sockerbit". Håll bara rätt på plus och minus! Om det fungerar nu så köp en vattentät kopplingsdosa och skarva kablarna i den.

Re: Varför laddas inte batteriet? Måste jag köpa nytt?

Fredrik
Tack så väldigt mycket för hjälpen Gunnar, och Calle också. Plus och minus ska jag fixa :). Ska försöka enligt instruktioner. Med lite tur blir detta en enkel och billig lösning.

SV: Re: Varför laddas inte batteriet? Måste jag köpa nytt?

Om du ser någon ärg (grönt) så ta bort allt. Du kanske måste byta ut en del kabel. Ärg är koppar som oxiderat och det leder inte ström bra. Därav det stora spänningsfallet. Gissar att det är ditt problem.

När du fixat skarvarna smeta på fett eller vasilin för att göra kopplingarna vatten och i viss mån luft täta. Då dröjer det mycket längre innan problem uppstår igen.

Det brukar vara sådant som krånglar i äldre båtar.

Lycka till.

Skickat från min Xperia-smartphone från Sony

---- Gunnar [via Solcellforum] skrev ----

Om du inte kan se några komponenter i lådan så är det nog bara en skarvdosa som det har blivit dålig kontakt i. Om det är en plint som sitter på ett kretskort så kan lödningen ha släppt på baksidan. Testa med att lossa kablarna och skala om dom och skarva med en "sockerbit". Håll bara rätt på plus och minus!

http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/Varfor-laddas-inte-batteriet-M-ste-jag-kopa-nytt-tp5017088p5017108.html
To start a new topic under Frågor och svar, email [hidden email]