Var finns bästa & nyaste informationen ang. Solceller?

Var finns bästa & nyaste informationen ang. Solceller?

Tornberg
Hejsan.
Jag & sambon har köpt hus & har direktverkande el. Boytan är ca 180 kvm, och är en 11/2 plans villa. Årsförbrukning ligger på 18.000 KWh. Vi funderar på att montera Solceller, och jag letar efter den sida som är mest uppdaterad när det gäller nyheter angående nya anläggningar? Så som kommande Solceller, växlare och liknande.

Nån som har tips på länkar?

Vänliga hälsningar Tornberg

Re: Var finns bästa & nyaste informationen ang. Solceller?

Det är bara till att googla på leverantörer och vad dom har att erbjuda.
Om du själv ska montera och bara behöver hårdvara så titta på tyska och franska sidor.
Här kan du sedan fråga och få en hyffsad bedömning.
Välkommen

Re: Var finns bästa & nyaste informationen ang. Solceller?

Välkommen tornberg,
Jag vet inte riktigt vad ni är ute efter, men om ni vill ha info om dagens solcellsanläggningar, alltså sådana som kan installeras idag, så finns praktisk info på internet, ofta utspritt på många olika ställen och svårt att få grepp om. Men se: http://www.rofoto.se/solceller--solpaneler/bruksanvisn--nerladdning-c-675-1.aspx
och närmare bestämt "solcellskrift",
som ger praktisk info och installationskostnad, och förväntad solströmproduktion och även hur diverse ansökningar görs och till och med med ifyllda ansökningar, allt på svenska. Visst finns det info på utländska sidor, som callec säger, som säkert är bra, men kanske svårförståelig om man inte är väl insatt i ämnet.

Är det forskning om solceller ni är intresserade av och som ännu inte finns att köpa, så vet jag inte riktigt vad sådan info finns. Kanske i tekniska tidskrifter.

För övrigt, Patrik här på forumet installerade själv nyligen en solcellsanläggning på ca 18 kW, se:
http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/12kw-innan-2016-12-31-tp5011380.html
Det är nog ungefär vad ni skulle behöva för att kunna producera ca 18000 kWh per år.

Bekanten installerade i april 2016 en solcellsanläggning på 18 kW, se tråd:
http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/Ny-solcellsanlaggning-12-kWp-april-2016-blev-18-1-kWp-beskrivn-foton-m-m-tp5010267.html
Bekanten har direktverkande el, allt går på el, varmvattenberedningen också.
Bekanten och jag, vi installerade själva.

Själv har vi sedan juli 2015 en solcellsanläggning på 16 kW, som ger ca 15000 kWh per år.
Vi installerade anläggningen själva.

Vad ni kan ha för solcellsanläggning beror på hur stora era takytor är och i vilket väderstreck de är, och om de drabbas av skugga. Och i hur många olika väderstreck era takytor är.

Om ni för tilltänkta takytor nämner väderstreck för takytorna, takfallslängd(nock till takfot), takbredd(gavel till gavel), och takvinklar, och om ni har objekt, som skuggar takytorna(skorsten, parabolantenn, träd och dyl.) så får ni troligen synpunkter av forumet här.

Vad har ni för takbeläggning? Takpapp, tegelpannor, betongpannor, korrugerad plåt, plåttak med ståfals eller vad? Sådant har betydelse för hur solcellsmodulerna kan monteras.

Var i landet har ni ert hus? Jag tänker på snölaster på solcellsmodulerna, som monteras på taken.

Re: Var finns bästa & nyaste informationen ang. Solceller?

Tornberg
Tack för välkomnandet Arne, och tack Callec för tipset.

Vi får tillgång till huset första Februari (UPPSALA), och jag har inte riktig koll på exakt hur mycket solceller jag får plats med, men jag vet ju att sådana här saker tål att läsas på ordentligt innan köpet genomförs.
Jag driver idag ett byggföretag så att montera detta själv är det som kommer att ske.

Kikar jag runt lite snabbt på webben så skiljer det sig ju markant på priserna, som med allt annat.
Men jag kommer kanske att få plats med 26-30 paneler, taklutningen och exakt hur stort taket är kanske jag får reda på ikväll.

På bilden som är tagen från Vattenfalls solcellssida ser man vårt hus i den blå inrutningen. Man ser 2 takkupor och man kan säkert sätta paneler mellan dem och taknocken också.

Angiven takyta:
51 m²
Paket - XL:
26 paneler (48 m²)
Installerad effekt 7.28 kWp
Pris:154 900 kr

Detta paket kommer jag ej att köpa. Men man är ju nyfiken på att se var man hamnar kostnadsmässigt mellan tummen & pekfingret. Jag har ju precis kommit till forumet, så jag ska grotta ner mig i allt som skrivits å jag kommer säkert att hitta mycket matnyttigt.

Re: Var finns bästa & nyaste informationen ang. Solceller?

magneten
Ett bra riktmärke för pris inna bidrag  är väl runt ca 12000:-/kwp installerad effekt för en anläggning  om man installerar själv.