Välja växelriktare - 1-wiresystem med mera

Välja växelriktare - 1-wiresystem med mera

grelle
Har precis beställt ett 7kW system i Jämtland som ska monteras inom 3 veckor. Har i offerten blivit rekommenderad en SMA TriPower 6000. Solcellerna är Solarwatt 29 st.

Har förstått att SMA är bra grejer, min fråga till Er insatta är om det finns någon annan inverter/växelriktare som har fler eller bättre funktioner vad gäller loggning, telefon-appar, möjlighet att ansluta impuls-utgångar till 1-wiresystem etc., eller är SMA bra i detta hänseende. Ser bland annat att man verkar kunna ha koll via Bluetooth, lokalt då, och att det finns en dongel för 100m, oklart om den förlänger räckvidden i en redan inbyggd funktion eller om dongeln är tänkt att ansluta på klientsidan, alltså en dator.

Kan man riskera att SMA portalen (visst finns är det dit realtids-web-loggning går?) blir avgiftsbelagd osv. Jag pysslar mycket med Raspberry Pi och 1-wire samt Z-wave i hemmet därför vill jag ha "möjlighet" till utveckling av detta med tiden och inte förköpa mig på en pryl som inte kan utvecklas.

Funderar på att montera växelriktaren lite högre upp i tvättstugan, kommer jag sakna att se skärmen enkelt ?

Re: Välja växelriktare - 1-wiresystem med mera

callec
Hallå och Grattis

I början är det väldigt intressant men det avtar med tiden.
Jag har motsvarande inverter men 12000, i övrigt lnästan lika.
Jag använder mig enbart av blåtanden till en androidtelefon där appen Felix Solar är installerad.
Telefonen återfinns sedan via wifi i mitt nätverk och laddar upp datan till pvoutput som jag tycker är den bästa portalen för ändamålet att jämföra se lära och förändra.
Pvoutput har även en app så du kan kolla hur det går därhemma när du är borta.
Sedan har SMA ett program SMA Explorer där du kan gå in och göra förändringar mjukvarumässigt i invertern, och det går att ändra på nästan allting.
Sma portalen använder jag inte alls.
Själva displayen på invertern kan du leva utan.

Re: Välja växelriktare - 1-wiresystem med mera

jansimon
Ja grattis! Ännu en som fattat ett bra beslut!

PVoutput är nog den många använder, men jag måste erkänna att jag använder SMA:s Sunnyportal nu och då. Där är det väldigt pedagogiskt hur man ligger till mot de teoretiska värdena för dag/vecka/månad/år. Där tycker jag att SMA har en fördel. Tror inte SMA kommer ta ut en avgift för att vara med. Detta är ett mervärde.

Den inbyggda blåtanden fungerar otroligt långt som original. Jag har nog ca: 40-50m mellan inverter och i mitt fall SMA:s webbox. Ingen stark signal, men fungerar stabilt. Tre träväggar behöver signalen passera!

Ja å inverterns panel...... Den finns där :)