Val av växelriktare

Står själv inför valet av inverter, det är frågan om vilken teknologi man skall välja. Du har valt en som ger full isolation med LF transformator, denna ger sämre verkningsgrad än en transformatorlös, men ger då möjligheten att jorda minusen enl. PID problemet.
Solcellerna måste ju uppfylla Safety Class II för att få kopplas mot en transformatorlös inverter, samtidigt måste alla ledningar även de på DC sida vara med dubbelisolering alltså icke enkelledare öppet lagda.
Väljer man transformatorlös finns möjlighet som PID doc. beskriver, att det skulle gå att lägga på en likspänning under natten som kompenserar för dagens elektron vandring.

Inveter 1-fas SolarRiver 2300TL transformatorlös som kostar 7995:- 2300VA. Bra pris tror jag.

Sunny Boy 2500TL Transformator skulle också passa men har inte hitta pris på denna.

Steca 2000+ D Isolerad HF Transformatorn kan också passa men i minsta laget har inte hitta pris på denna.

Re: Mitt solcellsprojekt

Hej drivmedel. Jag flyttade ditt inlägg hit. Ämnet är så pass intressant att det förtjänar en egen tråd. Du kan gärna ändra titeln till något mer passande om du vill, t.ex. "Val av växelriktare". Klicka på "Fler" uppe till höger i ditt inlägg och välj "Redigera inlägg".

/Micke

Re: Mitt solcellsprojekt

Det är inte så lätt att välja växelriktare. Ett intressant alternativ är att ha små växelriktare på varje solpanel. Den stora fördelen är att om en panel blir skuggad kan de andra panelerna fortfarande leverera, eftersom de inte är seriekopplade utan snarare parallellkopplade på AC-sidan. En annan fördel är att det är lättare att bygga ut anläggningen i efterhand eftersom man kan utöka med en panel i taget. Det blir också lättare att fördela effekten över flera faser.Dessa små växelriktare tillverkas av bl.a. Enphase och Involar. Själv vågade jag inte satsa på dessa eftersom all elektronik hamnar utomhus under solpanelerna där det kan vara ganska varmt plus att de många fler delar som kan gå sönder.

"Calle" här på forumet har tittat på en annan variant där man monterar en liten DC/DC-omvandlare på varje solpanel. Dessa matar sedan en växelriktare. Även här får man mindre skuggproblem eftersom DC/DC-omvandlarna är lite smarta och samarbetar så att de tillsammans lämnar ut en bra spänning till växelriktaren även om några paneler är skuggade. Dessa tillverkas av Solar Edge.

/Micke

Re: Mitt solcellsprojekt

calle
Om man har ett komplicerat skuggningsmönster så efter att ha testat med PVSYST så har jag konstaterat att SolarEdgessystem ger mer kWh per år. De kallar varje dc/dc under panelen för optimizer och dessa har en verkningsgrad på 98-99%. Går nog inte att få bättre. Dessa blir styrda av invertern så att invertern får bästa DC spänningen för att omvandla till AC. Den jobbar med ca97% verkningsgrad.
SolarEdge har en serie med 1fas inverters ifrån 1.5Kw till 5kW. Sedan har de en serie med 3-fas ifrån 7kw till 12.5kw. Det fina här är att det är enkelt att koppla till några paneler till i ett senare skede. tex så kanske man bara har 4kw paneler men inser att man har plats senare för mer. Varför då inte köpa en 3-fas 7kw. Man slipper så tex problem med skiftande last mellan faser.
Idag så kostar optimizern ca 600 /st och 3fas 7kw ca 14000:- +moms. De går att hitta billigare utomlands men då är det problem med kanske med garantier mm.
Den högre kostnaden kompenseras för att man ändå får mer ström vid skuggning och att den totala förlusten i inverter/optimizer är den högsta på marknaden. Dessutom så ingår övervakningsdelar och web uppkoppling mm. Det finns också en del tillbehör om man vill bygga ut systemet. Läs mer på hemsidan.  Rekommenderar också att läsa om projektet "7kw solcellsanläggning" på svenska elektronikforumet. Han som bygger det använder SolarEdges prylar.

Re: Mitt solcellsprojekt

Mono Wafer
Hej Calle och andra,
har själv ännu inte påbörjat något projekt, väntar på bidragspengar och min närliggande pensionering.
Har en takkupa på mitt södertak som ger skugga tidig förmiddag och sen eftermiddag vilket gör att jag också är inne på att välja SolarEdgessystem med optimerare under panelerna.
Jag gillar visserligen inte att ha elektronik ute på taket med den tuffa miljö som där råder. Tråkigt att säga, för de som valt microinverters, men jag skulle aldrig välja microinverters. Problemet heter elektrolytkondensatorer, dessa åldras. Vidare så får man problemet, om och när en microinverter eller optimizer går sönder, att komma åt den, sitter den mitt i eller högt upp, så blir det ju till att demontera ett flertal paneler för att komma åt den trasiga. Vid låg taklutning går det väl kanske an, men som jag har 45 grader blir det inte så roligt.
Undrar därför om du Calle eller någon annan med SolarEdge optimizer har tittat in i en sådan burk, finns där elektrolytkondingar? Har läst att de inte har det eller åtminstone har betydligt färre antal, kommer inte ihåg. Vill gärna ha synpunkter på denna fråga. Här nedan en länk till artikel om "microinverters vs. optimizers"

http://www.greentechmedia.com/articles/read/To-Microinvert-or-To-Power-Optimize-That-is-the-Solar-Question

Har haft fler länkar i denna fråga, men detta är den jag har kvar.

Re: Mitt solcellsprojekt

nelos
Här finns en bild på en mikroväxelriktare, med ett antal elektrolytkondensatorer:

http://www.microchip.com/stellent/idcplg?IdcService=SS_GET_PAGE&nodeId=1406&dDocName=en551429

Det är inte en produkt till försäljning utan en referensdesign, så gissningsvis liknar färdiga produkter denna prototyp.

Hittade dock ingen bild av insidan på en SolarEdge optimizer.

Re: Mitt solcellsprojekt

Mono Wafer
finns en hel del att läsa om man söker på "solaredge vs. enphase", men hittade även nedan länk angående  detta med elektrolytkondingproblematiken. Där ges lugnande besked, men frågan är hur väl designade PV-produkterna är när det gäller elektroniken, tillverkarna vill ju även ha en eftermarknad. Att uppsända satelliter, som står omnämnt i länken, har väl designad elektronik kan man ju förstå.
I texten ser jag återigen påståendet "power optimizers do not contain electrolytic capacitors", medans enligt Nelos länk till bild av en microinverter, så har den ett flertal feta kondingar.
Trots det lugnande beskedet om elektrolyterna så lutar jag nog ändå åt att använda mig av power optimizers, av ren försiktighetsprincip.

En liten lustighet, Urban heter jag, och i texten i nedan länk finner man "I wish this urban myth about electrolytic capacitors would die, but it won't."  :-) smile (hur får man in smiley-symboler?)

http://lists.re-wrenches.org/pipermail/re-wrenches-re-wrenches.org/2012/036407.html