Val av växelrikare Kostal

Daniel
Står i färd med att beställa hem 18 st REC 255 PE multi samt en trefas växelriktare, Har kollat på Kostal som verkar vara mycket prisvärd undrar nu vad det är för skillnad på dessa två modeller?
KOSTAL PIKO 4.2
Powerstocc Excellent 4.2 - Kostal Piko

www.photovoltaik-shop.com/powerstocc-excellent-4-2-kostal-piko.html

www.photovoltaik-shop.com/kostal-piko-4-2.html

Vore tacksam för synpunkter och erfarenheter angående Kostals växelriktare.

Re: Val av växelrikare Kostal

nelos
En mycket intressant fråga som jag själv funderat på.

Men när jag såg powerstocc-modellerna för första gången hade jag redan köpt en Kostal piko, så jag gjorde ingen djupare analys då.

Här är de fullständiga manualerna till "Kostal Piko" och "Powerstocc excellent", så svaret bör finnas i dem:

Kostal piko:
http://kostal-solar-electric.com/download/Betriebsanleitungen/Manual_PIKO_en_1_12.pdf

Powerstocc excellent:
http://www.centrosolar.de/fileadmin/user_upload/downloads/product_info/im_powerstocc_xx.x_excellent_EN_20120423.pdf

Såvitt jag kan se efter en snabb genomläsning är det ingen skillnad på dem, annat än att det är två olika varumärken, och den ena är gul och den andra är grå

Man kan exempelvis jämföra sektionen "Technical data" som finns i avsnitt 10.1 i slutet av båda dokumenten.

Den enda raden som skiljer ordentligt är "Max. AC output current", men spänningar, effekter och många av verkningsgraderna är lika för båda.

Märkligt att  "Max. AC output current" skiljer men inte uteffekten?

Powerstocc-modellerna är billigare, så det borde vara det bästa valet för två näst intill identiska växelriktare.

Soleldalby sålde både Piko och Powerstocc förut. Nu är Powerstocc borta från webbshopen,
men de har gjort en hel del ändringar där på sistone, så de kommer kanske tillbaka hos Soleldalby.

Här är dina länkar (klickbara):
http://www.photovoltaik-shop.com/powerstocc-excellent-4-2-kostal-piko.html
http://www.photovoltaik-shop.com/kostal-piko-4-2.html

Re: Val av växelrikare Kostal

Daniel
Precis vad jag oxå trodde, skrev för säkerhets skull och kollade med en designer på tst där jag haa tänkt att beställa och fick följande som svar nyss:

Hello Mr. Magnusson !

For the difference between Powerstocc Excellent and Kostal 4.2 its just the name, because Centrosolar just does sell the kostal with a different name and cover.

Så då blev valet plötsligt  enkelt, planerad toppeffekt 4590Wp är dock lite högre än vad som anges som max för växelriktaren men det verkade fungera fint när jga körde det i Piko Plan, kanske inget att oroa sig över? eller skall jag dra ner på antalet paneler?

Re: Val av växelrikare Kostal

nelos
Det bör inte vara några problem, Kostal rekommenderar att man dimensionerar solpanelerna med 5-10% över den angivna växelströmseffekten.

I sektion 10.1 i Powerstocc-dokumentet ovan står följande:

      "Recommended DC power: 5 to 10% above AC rated output"

I ditt fall är maximal uteffekt 4200W, och 10% av det är 420W.
Den rekommenderade DC-effekten kan alltså vara upp till 4200+420 = 4620W.

Effekten 4590W är mindre än 4620W, så du ligger precis enligt rekommendationerna.

Att man skall gå upp 5% från AC-effekten är ju lätt att förstå eftersom förlusterna ligger på strax under 5%.
Om man kompenserar med 5% mer DC-effekt så kan man nå upp till märkeffekten på AC-sidan.

Kostal rekommenderar ända upp till 10%, och jag gissar att det är för att toppeffekten uppnås mycket sällan,
så de räknar med att totalekonomin blir bättre om man går upp lite till från 5 till 10%.

Re: Val av växelrikare Kostal

Daniel
Fick precis se att 4,2 powerstocen vill ha minst 500V för MPPT om panelerna ligger på endast 1 sträng vilket jag kommer att ha. Med 18st rec 255PE får jag en spänning på 540V, detta innebär ju att jag kommer att sjunka en bra bit under 500V vid högre temperaturer, undrar nu hur stor betydelse det har om MPPT ej kommer att arbeta hela tiden?

Re: Val av växelrikare Kostal

nelos
De spänningsnivåer som Kostal anger i sina datablad är lite svårtolkade ibland, tycker jag.

Avsikten är nog att ge information som gör att man kan få ut den absolut bästa prestandan/verkningsgraden,
men det är svårt att bara ange några spänningsnivåer med en förklaring på ett par ord.

Jag satt själv och jämförde spänningsnivåer innan jag köpte min Piko 5.5,
och jag ringde till och med till Kostals support ("Kostal hotline") för att få klarhet i vad spänningarna angav.

Om du kör "Kostal PIKO Plan", och du får gröna siffror ska det inte vara några problem.

Man kan ju jämföra med min Piko 5.5, för den anges en gräns på 660V för samma parameter där din 4.2:a anger 500V.

Med mina 15 st seriekopplade paneler kommer jag inte i närheten av 660V, min öppna spänning vid STC är ca 570V,
och sjunker vid ökande temperatur, och sjunker ännu mer i maximaleffektpunkten.

Men jag har nu testkört min växelriktare med bara en sträng ("single tracker operation"),
och det fungerade bra, fick till och med ganska bra verkningsgrad.

Här är en skärmdump som visar när jag testat med bara en sträng:

Det fungerar bra som synes, och växelriktaren kör med maximaleffektföljning ("supply MPP" -> Maximum Power Point).