Val av takkrok

Johan F

Jag håller på att välja takkrok, en firma som jag diskuterar offert med föreslår en krok som tål 248kg, den kroken kräver att jag sågar av ströläkten och lägger en tunnare skiva under för att få rätt höjd alt. fräser ner ströläkten 8mm. Den är inte justerbar.

En annan krok som de har klarar 152kg men går att sätta ovanpå ströläkten och är justerbar i höjdled och sidled på bottenplattan så den kan monteras bättre.

Jag bor nära Lysekil på västkusten så det är ju inga jättemängder med snö, 120cm mellan takstolarna, betongpannor.

Hur mycket tål era krokar?

Re: Val av takkrok

Re: Val av takkrok

magneten
Vet att 120cm  kan vara på gränsen till för långt om man ska tåla full snölast (som kanske troligen inte inträffar här?)
Vid större takvinkel ar glider ju även snön av tämligen lätt....

Man har då 3 eller 4val.
Placera krokarna tätare
Grövre krokar
3 skenrader istället för 2 till varje panelrad.
Chansa med standardkrokar och istället ev dra av snön från panelerna vid extremt stora snömängder om krokarna böjs ned för mycket...

Re: Val av takkrok

Johan F
enligt mina beräkningar så kom jag fram till 90kg/krok. Snö + modulvikt, vindlasten tillkommer.
80kg snölast och 10kg modullast per krok, då återstår 60kg till vindlast, det tycker jag låter rimligt att klara.

kan ju även justera krokarna så det blir några mm extra mellanrum ner till underliggande panna.

Re: Val av takkrok

magneten
Jepp att justera montaget av krokarna så att de hamnar några mm högre upp e ju väldigt lätt och gör gott! Har en liten bunt med 2mm plastmellanlägg över från mitt montage vill jag minnas. Dessa kostar inte många kr när man ändå är igång och handlar montagematerial.