Val av elektriker för solcellsinstallationer

Val av elektriker för solcellsinstallationer

nelos
Är installation av solcellssystem något man kan förvänta sig att alla elektriker kan göra på ett bra sätt?
Kan man använda den lokala elektrikern eller bör man säkerställa att elektrikern har tidigare erfarenhet av solcellsinstallationer?

Jag har en lokal elektriker som har gjort andra jobb här på ett bra sätt, men jag pratade som hastigast med honom en solceller,
och det märktes tydligt att det var något helt nytt för honom, han hade aldrig gjort någon installation av en växelriktare.
Och det är han tydligen inte ensam om:
(Se http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/Fr-gor-om-automatsakring-amp-DC-brytare-td5001600.html)

Är det bättre att anlita någon som gjort solcellsinstallationer förut?

Finns det någon rekommendation på elektriker i Enköping/Uppsala-trakten?

Re: Val av elektriker för solcellsinstallationer

Hej nelos!
Har följt dina inlägg på forumet, med din inblick i detta ämne och om du har förtroende i övrigt för elektrikern så borde det inte vara något problem. Någon gång är ju alltid den första, men man vill ju inte betala för hans lärotid. Är han behörig elektriker eller jobbar under en behörig installatör är denna ansvarig för att installationen är rätt utförd. Som fastighetsägare är du ansvarig för att installationen utförs av behörig installatör samt underhållet av denna anläggning.
Då han tydligen inte utfört denna typ av installationer bör han läsa på del 7 under rubriken 712 i Elinstallationsreglerna där framgår hur installationen skall vara utförd.

Jag har tillgång till dessa, du får du får gärna e-posta till mig.

http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/Elinstallationsregler-fotoelektriska-solceller-till-elektrikern-td5001616.html

Re: Val av elektriker för solcellsinstallationer

filip71
Precis som Drivmedel säger så måste ju nån gång vara den första. Jag har varit i den situationen många gånger när det gäller olika "pionjärarbeten" så jag har då sagt att jag har förtroendet men med tanke på att vederbörande är lite nybörjare så får man göra arbetet i "dialogform" och kanske inte med full timdebitering eftersom det är frågan om utbildning. Det har i mina fall alltid blivit väldigt bra. (Undantagsprojektet är faktiskt min egen solcellanläggning där elektrikern var kung.) Sämst går det när man tar in en hantverkare som har gjort ett jobb tusen gånger och sedan lämnar honom helt utan tillsyn. Det kan då sluta hur som helst - förmodligen skulle han gräva ner solpanelerna i jordgubbslandet och tycka att "det blir skitbra". Ödmjuka människor är enklast att kommunicera med.
--filip

Re: Val av elektriker för solcellsinstallationer

Andreas Umeå
Hej

Inte speciellt svårt, har man lite elkännedom så löser man detta lätt, gjorde hela min anläggning själv, låsbar brytare i öppet läge i fasadskåpet som märkes väl, säkringar och JFB, samt som i mitt fall AC brytare i centralen i garage/förråd, som bryter bort taket, jag endast DC på taket..

Re: Val av elektriker för solcellsinstallationer

C.Bergkvist
Visst finns det Elektriker som installerar Solel och vet hur man gör en korrekt installation.MR Elinstallationer i Sollentuna har kompetensen.  mattias.mrel@gmail.com

Re: Val av elektriker för solcellsinstallationer

nelos
OK, tack för informationen.

Jag kan även rekommendera El-ljus i Uppsala:
http://www.el-ljus.se/

A.

Re: Val av elektriker för solcellsinstallationer

A.
Klarar nog alla elektriker, och så länge han är nöjd och lämnar in färdiganmälan så, elbolaget kommer sällan och tittar,  eller de har inte heller direkt järnkoll, och ställer ej heller några speciella krav, enda att det skall märkas i centralen att bakspänning kan förekomma, samt att grejorna skall vara CE godkända och ej kunna köras i "Ö-drift".

Re: Val av elektriker för solcellsinstallationer

hej, en gammal tråd men tycker min fråga passar in här. Har fått min första offert nu och den omfattar även  kostnaden för en elinstallationfirmas inkoppling av solcellsanläggningen mot nätet. Den var specad separat men är förvånad över nivån. Vad har ni fått ge på ett ungefär?

Re: Val av elektriker för solcellsinstallationer

Uffe
6 strängar från tak till växelriktare i källare ca 15 m samt.10 m från växelriktare till elcentral. Totalt för elinstallation inklusive färdiganmälan mm. till nätägaren: 13000 för arbete och 5000 för material, inkl moms, exkl statligt stöd.
Solskivan1: 42 x ZNShine ZXM5-96-250W, 10.5 kWp, Fronius IG Plus 100 V-3, Pac=8 kW, Helsingborg, 23° takvinkel, rakt söderläge
Driftsatt 2013-09-05 Fronius Solar.web PVOutput

Re: Val av elektriker för solcellsinstallationer

Min elinstallation kostade en dryg tusenlapp i arbetskostnad, men så tillkom några tusenlappar för material, dvs undercentral, AC-brytare, säkringar, kablar etc.

Tror det var något i stil med 1200 kr + 4000 kr(?)

Jag hade förberett få mycket som möjligt för att det skulle gå så snabbt som möjligt för elektrikern.
Exempelvis lossade jag husets ytterpanel så att det gick att dra kabel till elcentralen.

Re: Val av elektriker för solcellsinstallationer

Jansimon
Som alltid blir fler saker gjorda när man väl har hantverkare på plats :) jag flyttade och bytte mätarskåp samtidigt. Det kostade mig 20000kr inkl.moms. Uppskattar att ren inkoppling av bara solanläggningen skulle hamna på 6000-7000kr.