Ursprungsgarantier UG, Försäljning

magneten
Fick precis se på mitt cesar-konto att UG endast har en giltighetstid på ett år och sen annuleras dom och förvinner om man inte har sålt dom inom ett år.

Är det någon som har lyckats att sälja enstaka UG?
Är själv kund hos Vattenfall så ska kolla vad dom säger, ty det är ju synd då mina gamla UG nu har börjat att annuleras...

Såg denna prissättning från telge energi om man är kund hos dom:
Exempel för augusti månad:
Spotpriset: 31,59 öre/kWh
Ursprungsgaranti: 170 kr
Elcertifikat: 115 kr
Moms: 25 %
Totalt:
31,59 + 17 + 11,5 = 60,09
60,09 * 1,25= 75,11 öre/kWh.

Re: Ursprungsgarantier UG, Försäljning

magneten,
De priser du anger där är kanske för ursprungsgarantier de säljer till dig.
Det finns börser för ursprungsgarantier, och jag tittade där för ca 1 år sedan och jag tror man skulle få ca 1 öre/kWh för ursprungsgaranti. Då var det poster på kanske 10000 st. Alltså värdelöst, och omöjligt att sälja enstaka för oss små solströmsproducenter.
Med de kanske har stigt med fler tusen % sedan dess.
Men att ursprungsgarantin skulle vaar mer värd ön elcertifikat, är inte det osannolikt? Men jag vet inte.
Tala med en elhandlare, så får du veta. De har kläm på det.

Men ja ser nu att det på schweziska Eko-strömbörsen ligger ett anbud för 750000 kWh/år för 1150 rappen, dvs ca 11,50 CHF = ca 100 kr. Det blir per kWh = ca 0,000133 kr/kWh. (men oklart vad de menar med 1.150? är det 1150 eller bara 1,15?) Jag kanske därför har 1000-gånger fel i mitt pris för ursprungsgaranti?
Se http://www.oekostromboerse-schweiz.ch/de/ausschreibungen/
Det är Kanton Argau Kraftwerk i Schweiz, som bl.a köper in ursprungsgarantierna, och den som har en solcellsanläggning på minst 10 kWp kan erbjuda sina ursprungsgarantier.
Det finns nog andra börser för sådant.

Herkunftsnachweis(HKN) = urspungsgaranti

Re: Ursprungsgarantier UG, Försäljning

magneten
Dessa priser är vad Telge betalar för den överskotsel man säljer till dom! Dock så måste man vara elhandelskund hos dem för att de skall köpa överskottet.

Har även mailat Vattenfall för att se om de har något intresse av att köpa mina elcertifikat och ursprungsgarantier.

Det låga börspriset på UG från sol är enbart pga. av att ingen efterfrågar dessa då det inte finns någon kvotplikt för elbolagen gällande UG, vilket det ju finns för elcertifikaten.

Men de elbolag som säger sig sälja solel måst ju självklart även köpa in motsvarande mängd UG från solel som de säljer. VAttenfall erbjuder ju iaf detta till en mycket låg kostnad vill jag minnas:
https://www.vattenfall.se/elavtal/solkraft/

Re: Ursprungsgarantier UG, Försäljning

magneten
Dessa priser får man från vattenfall idag vid nytecknande av all el från solkraft så bjuder de på solkraftskostnaden under 1 år,sedan kostar det 1,52öre/kWh med solkraft. om tillräckligt många efterfrågar detta så torde priserna gå upp på sikt.

Re: Ursprungsgarantier UG, Försäljning

Arne
Magneten,
hur skall man tolka Vattenplasks AB erbjudande där?
Att ursprungsgarantin är värd 1,52 öre/kWh solström?
Det står inte klart att det rör sig om ursprungsgaranti, alltså oklart.
Urspungsgarantier från vattenkraftström har samma värde som från solström, antar jag.

Re: Ursprungsgarantier UG, Försäljning

Jepp så tolkar jag det, varje UG för sol betingar då ett värde av 15,2 kr/MWh (0,152kr/kWh) inte mycket men tycker det känns trist att de bara skall annulleras på mitt cesarkonto då de blir ett år.

Telge har dock värderat sol UG högre 170kr,  dock blir den totala ersättningen för såld solel ändå relativt låg från telge.

Re: Ursprungsgarantier UG, Försäljning

Mono Wafer
I den investeringskalkylmall som Villa-Bengt och Mälardalens Högskola nyligen tagit fram skriver de om ursprungsgarantier under intäkter:
"Generellt sett har ursprungsgarantier nära noll värde. Få länder i Europa är intresserade av ursprungsgarantier."
Defaultvärde i kalkylen är satt till 0,005 kr/kWh.
Som minsta rekommenderade värde anger de 0 kr/kWh.
Som högsta rekommenderade värde anger de 0,02 kr/kWh.

De har säkert undersökt marknaden bra innan de anger dessa riktvärden för kalkylen.

Tog uppgifterna från mallen för privatpersoner.

Re: Ursprungsgarantier UG, Försäljning

Mono Wafer
Då har även jag konstaterat att ursprungsgarantier UG annulleras efter ett år, ja t.o.m. lite före ett år.
2015-11-16 Utfärdande av UG
2016-11-01 Föråldrande av UG
Jag har inte försökt sälja UG.

Re: Ursprungsgarantier UG, Försäljning

magneten
Man skulle kanske kunna skänka dom till något vänligt inställt elbolag :)

Re: Ursprungsgarantier UG, Försäljning

lunxer
Vore intressant om man kunde skänka UG till ett företag/förening som återinvesterade försäljningen av UG till att bygga nya solcellsanläggningar.

Re: Ursprungsgarantier UG, Försäljning

magneten
Det skulle vara ETC el i så fall, allt deras överskott går ju till att montera nya solceller!

Problemet är ju bara att UG som sagt inte är värda så mycket.

Re: Ursprungsgarantier UG, Försäljning

lunxer
Tack för tipset, slängde iväg ett mail och frågade i alla fall.

Re: Ursprungsgarantier UG, Försäljning

magneten
Toppen dom kan gärna få mina UG oxå, återkom när du fått svar!