Underkonstruktioner för montering av solceller

Underkonstruktioner för montering av solceller

Jag har köpt solpaneler separat, och de ingår alltså inte i något paket med underkonstruktion för tak eller växelriktare. De övriga detaljerna ska jag köpa separat.

Nu är frågan vilka underkonstruktioner som rekommenderas?

Jag har tittat på dessa underkonstruktioner från soleldalby, och de verkar bra:

http://www.soleldalby.se/shop/index.php?route=product/category&path=76_77

Om direktlänken slutar fungera, gå till
http://www.soleldalby.se/
och gå till "Webshop" -> "Tak och väggfäste" -> "Tegeltak"

Dessa monteringsdetaljer tillverkas av Mapab, här är en monteringsanvisning:
http://mapab.se/Monteringsanvisning%20Tegeltak%20solcell%2020110601.pdf
http://mapab.se/Montage%20anvisning%20Stockskruv.pdf

Där kan man bl a köpa:
* Takkrok
* Mittklämma
* Montageskena
* Flänsmutter
* Spårmutter
* Insexskruv för spårmutter
* Ändklämma

------------
Jag har även tittat på NordicSunPower:

http://nordicsunpower.se/monterings-detaljer/TileA-Kit4-1000W

Detta är en installationspaket med det som behövs för att montera på tegel eller betong.

------------

Finns det fler underkonstruktioner att välja mellan?

Ett alternativ är utomlands, det borde t ex gå att beställa hem en underkonstruktion från Tyskland,
men det är givetvis enklare att köpa från ett svenskt företag.

Re: Underkonstruktioner för montering av solceller

Den första såg väl bra ut. Ett tips kan vara att beställa hem ett takfäste så att du kan testa om det fungerar bra på ditt tak. Jag hade stora problem med att få fästena att fungera med mitt tegel.

Re: Underkonstruktioner för montering av solceller

nelos
Ja, det är en bra idé att beställa hem ett takfäste/takkrok.

Jag har beställt hem ett takfäste från soleldalby som verkar passa på mitt tak.

Det verkar finnas två huvudtyper av takfästen för tegeltak:

1. De som sticker ut nedåt, så att man får fräsa ut nederdelen av takpannan.
2. De som sticker ut åt sidan, så att man får fräsa ur sidan av takpannan.

Pannor av tegel är något skörare än betong antar jag, så min gissning är att "sidovarianten" är bäst lämpad för tegel, medan "nedvarianten" kan användas för betong. Någon som kan vet mer om det?

Jag har betongpannor, så vanliga krokar borde fungera för mig, även om jag misstänker att det kan bli en del belastning på pannorna. Betongen borde hålla för det.

Jag har inte hittat sidovarianten till salu utan att man köper allt på en gång.

Re: Underkonstruktioner för montering av solceller

Morby
Jag har fått dessa takfästen i min beställning. Ser ut att funka helt ok:

http://www.si-so.com/SISO-DH2-turned.php

Kostar ung. 158 SEK stycket.

/Lars

Re: Underkonstruktioner för montering av solceller

nelos
Var beställde du från, företaget som länken går till verkar vara en tillverkare snarare än en försäljare?

Jag har provat med denna takkrok i lättmetall för 145 kr, och den fungerar för mitt tak:
http://www.soleldalby.se/shop/underkonstruktioner/tegel-betongtak/justerbar-takkrok-at-ett-hall.html

Men nu finns det även andra takkrokar att välja mellan som är betydligt billigare, 80 kr:
http://www.soleldalby.se/shop/underkonstruktioner/tegel-betongtak/fast-takkrok.html

Så jag funderar på att prova en sådan också innan jag bestämmer mig slutgiltigt.

Re: Underkonstruktioner för montering av solceller

nelos
En sak till:
Det kan finnas en fördel med den takkrok som du valt, jämfört med de jag tittat på:

Takkroken från SISO kommer endast att ge en tryckkraft på takbjälkarna, inte vridning, eftersom de inte har någon momentarm från skruvplattan. (Om vi bortser från takets lutning)

De takkrokar jag tittat på har en skruvplatta och sedan en arm som sticker ut från plattan,
och det innebär att det kommer bli ett vridmoment på underlaget, och det skulle jag tro är sämre.

Re: Underkonstruktioner för montering av solceller

Morby
Jag köpte dom från en firma i Enköping: http://www.addcleantech.se/

Denna har en bra skruvplatta att skruva mot takläkt och ner till takstolarna så den sitter nog som berg.
Men jag kan ta en bättre bild på den och lägga hit så ser du nog lite bättre hur den ser ut.

/Lars

Re: Underkonstruktioner för montering av solceller

Morby
Gemensamt med alla takkrokar är att de ska monteras under takteglet och man måste alltid fräsa ur en panna så den ligger dikt mot sina "grannar". Micke har visat bra bilder hur han gjorde.
Samma blir det för mina takkrokar när de ska mekas upp. Själv tänkte jag bearbeta pannorna med min vinkelslip. Men detta projekt ligger på is nu p.g.a. snö och allmän kyla.
Bifogar en bild från SI SO websida på mina krokar:

Re: Underkonstruktioner för montering av solceller

calle
Det går visst. Jag fick upp min anläggning första veckan i December. Oftast var det –15-18 och vi började varje morgon med att skotta taket igen!
Det tog en dag extra enligt de som hjälpte mig. Ondagen den 5e så var det snöstorm. 15m/s och –10. Då var vi inne hela dagen!!!

Det gick åt 2 diamant klingor för oss. Du skall inte slipa bort utan skära eller fräsa bort. Vi försökte först slipa bort men det tog för lång tid och sliter mycket på klingorna.

Det är bara att börja nerifrån och ta rad för rad uppåt. Mitt tag var det mesta helt ihop fruset men det gick att ruska lös pannorna utan att ha sönder dem.

Sent: Monday, February 11, 2013 3:29 PM
Subject: Re: Underkonstruktioner för montering av solceller

[...]

http://solcellforum.18852.n6.nabble.com/Underkonstruktioner-for-montering-av-solceller-tp5001174p5001420.html
To start a new topic under Frågor och svar, email [hidden email]

Re: Underkonstruktioner för montering av solceller

Morby
Ok!
Du gav mig just nu näring att börja meka upp krokarna på taket!
Inget är omöjligt, det är bara viljan men den har nu dykt upp  efter ditt beskrivande inlägg.
Stegen står fortfarande lutande mot taket ute så nu ska jag ta fram kvasten och borsta rent.
Takpannor har jag förresten ett 40-tal i reserv under altangolvet så dessa kan jag ju naturligvis
börja bearbeta redan nu så behöver jag ju inte plocka ner dom från taket. Diamantklinga naturligtvis, varför tänkte jag inte på det? Ska ta ett snabbesök på Jula eller Biltema och handla det.
Vädret är heller ingen begränsning utan det är bara kläderna som begränsar som det heter.
Tack för tipset calle !

Re: Underkonstruktioner för montering av solceller

calle
Jag fräste bort ifrån varje panna efter jag markerat var och hur mycket. Det blev inte samma på alla ställen utan lite olika. Vi hade sönder 2st vanliga pannor och 4 nockpannor. På mitt tag så var nockpannorna fastspikade vilket orsakade problem. Dessutom var pannorna längs upp och längs ner samt ute på kanterna fastspikade. Kan vara bra att tänka på.
De var alltså inte vara fastfrusna!!! Det trodde nämligen vi!
Använd munskydd och glasögon. Om jag skulle göra det igen och det var över nollan så skulle polaren stå med vattenslangen på svag stråle och ta bort dammet. Halva baksidans vita snö blev grått av allt damm.

Krokarna tar 3 dagar, kablarna 1 och panelerna 1. sist en dag för elkoppling. Bara så att du har en ide om hur lång tid det kommer att ta.

/C

Sent: Tuesday, February 12, 2013 1:08 PM

http://solcellforum.18852.n6.nabble.com/Underkonstruktioner-for-montering-av-solceller-tp5001174p5001425.html
To start a new topic under Frågor och svar, email [hidden email]

Re: Underkonstruktioner för montering av solceller

Urban
Hej Nelos,
har kollat på din länk till mapab angående montage av underkonstruktion och då speciellt krokarnas montage.
På deras bilder kan jag se ströläck och bärläckt för pannorna. Krokarna skall skruvas i takstol, men där har jag mitt problem, mina ströläckt ligger på takskivorna mitt över takstolarna och då blir ströläcken ivägen för krokens monteringsplatta! Är det någon som har haft detta problem?
På mapabs montageexempel så kan inte ströläckten ligga fördelade rakt över takstol om jag uppfattar det hela rätt? Inte roligt att behöva kapa bort en bit ströläck för varje krok, med risk för att skada takpappen vid kapningen. Någon som kan ge mig något tips?

Re: Underkonstruktioner för montering av solceller

nelos
När jag monterade mina takkrokar satte jag 21mm brädor längs med (och intill) bärläkten.

Det visade sig vara bra av flera skäl:
* Takkrokkarna fick något att ligga an mot i bärläktens riktning som var stabilt längs hela kroken
* Takkrokarna kom i rätt nivå - det hade de inte gjort om jag monterad direkt (mot masonit i mitt fall)

Här är en bild på min montering:

Du skulle också kunna sätta en bräda och montera krokarna på.
Vilken dimension som är lämplig beror på bärläktens tjocklek, i mitt fall var bärläkten 45mm, och då passade 21mm bräda bra.

Har du tunnare bärläkt skulle t ex 17mm (som är en standardiserad storlek) kunna fungera.

Du skulle då lägga brädan på ströläkten och skruva genom den, förborrning kan vara lämpligt.

Re: Underkonstruktioner för montering av solceller

nelos
En uppdatering till:

Jag hittade en bild i Morbys projekttråd som jag antar stämmer väl med ditt fall.

http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/Mitt-nya-solcellsprojekt-p-1-kW-td5001452.html

Man ser en ströläkt i bilden, och är det så det ser ut så så borde en distansbräda fungera.

Jag tror faktiskt det är bättre att lägga distansbrädan direkt mot ströläkten snarare än att såga bort den.

Ströläkt kan i många fall ha lite ojämn tjocklek, och i så fall blir avståndet från takpannorna till kroken ojämn.
Bärläkten skall förhoppningsvis vara jämnare, och då blir avståndet mellan takpanna och krok jämn.

Re: Underkonstruktioner för montering av solceller

Urban
Tack Nelos, då har jag fått lite tips om lösningar, men får avvakta med slutlig lösning när jag har kommit så långt som till installation och vet vad jag får för krokar om det nu blir så att jag köper ett "paket".
/ Urban

Re: Underkonstruktioner för montering av solceller

Jag fräste ej ur takplattorna, de "väger" ytterst litet, men fick vara, läker inte in vatten, samt att solpanelen täcker hela taket från nock och nedåt.

Vilka har bäst pris på takfästen? Ser många är väldigt dyra, till ett 1kw system otroliga 8100:-..!

Re: Underkonstruktioner för montering av solceller

har någon av er uppgift från montageanvisning om vad man rekommenderar som maximalt utstick (frihäng) av bärskena utanför sista fästkrok? Det är naturligtvis beroende av hur hög (tjock) skenan är. Vad brukar det vara för skena när man har 1200 mm mellan takstolarna?

En annan fundering, tänker mig stående paneler på liggande skenor, men har beslutsångest för om jag kanske i stället ska montera liggande paneler på dubbelt lager skenor (#). Snyggare när panelerna ligger närmare taket (stående) men har redan vanliga solpaneler som är liggande monterat. Kan också tänka mig att kylningen blir bättre med liggande alternativet då ju den skenan som är överst närmast panelerna ligger lodrätt och då ger mer fritt luftflöde under panelerna. Visserligen så blir panelernas egen ram en hinder på tvären mot luftflödet, men med stående paneler så kommer dessutom bärskenan att ligga på tvären för luftflödet.
Vidare i annan tråd på forumet så står det beskrivet om att ökad luftspalt ger lägre temperaturhöjning.

Finns det någon annan anledning att välja liggande kontra stående montering än rent utseendemässigt?

Info om utstick och synpunkter på montagesätt mottages tacksamt

Re: Underkonstruktioner för montering av solceller

Hade samma problem mitt enplanshus med sadeltak , där finns ingen takstol längst ut över gaveln det är den stående gavelpanelen och reglar som bär upp taket och en liggande 2"X4".
Har ca. 600mm utstick av solpanelen från takstolsfästet.
Det känns inte riktigt tryggt så jag monterat en 2"X4" under längst ut mot gaveln, i denna har jag skruvat takfästet som då bär upp al-profilen.
Men bara på den översta panelen än så länge.
Klarade sig bra vid senaste stormen som kom från sydväst.
Mina paneler är vända mot sydöst och där från har vi sällan storm.