Tunnfilm

Anders J
This post was updated on .
Eftersom vi ständigt jagar det magiska EUR/Wp så måste man ju inse att man kan köpa tunnfilmspaneler för under 0,40 EUR/Wp. Visserligen är verkningsgraden uttryckt som toppeffekt/kvm lägre, typiskt rejält under häften av kristallina celler,

Om man en liten smula filsoferar över cellernas "carbon footprint" så är tydligen tunnfilmen i en helt annan division än de kristallina och för installationer där ytan spelar mindre roll tack vare stora uthustak eller markmontering så, tja, varför inte?

Ett problem jag inte har någon riktigt bra lösning på är detta med strängar. Med 100 W-paneler och 30 V MPP så kan t ex 9 paneler i serie (jag tänker fortfarande på mitt stalltak) kan bli en lämplig strängspänning för t ex en mindre SMA 1600. men det blir ju bara 900 W. Jag skulle ju ha påerfekt plats för 2 x 9 st, men det hade ju varit väldigt trevligt med två separata MPPT:er.

Om man kör två parallella strängar, borde man lägga panelerna två och två då eller skulle man köra två separat strängar som ligger parallellt i ändarna?

Finns det någon här som har en tunnfilmsinstallation?

Edit: Matade in data via Sunny Design och då föreslog programmet SB 2000 med 2 x 9. Med ett par paneler till i varaje sträng hade det blivit ännu bättre.
2,2 kW poly och 0,9 kW tunnfilm i Ösmo, 0,9 kW tunnfilm till snart. http://s-solel.se/vastergryt/

Re: Tunnfilm

nelos
Av skuggningsskäl borde det vara bättre att lägga panelerna två och två.

Ett exempel med två separata strängar:

De två skuggade panelerna kommer göra att totaleffekten går ner till nära noll.

Exempel med paneler parallellkopplade två och två:

Även fast det finns två skuggade paneler kommer strömmen i detta fall alltid kunna gå genom en panel så att totaleffekten blir hälften av vad den annars skulle blivit.