Tunnfilm i olika vädersträck

ljs-s
Hej,

Jag väntar in runt 6500 watt tunnfilmspaneler som jag kommer fördela över de 2 sidor av taken på huset. Ena sidan blir i nordost och andra sidan blir i sydväst som ligger i 37.5 graders vinkel.
Jag har andra hus i närheten som kommer skugga dom nedre panelerna på båda sidorna när solen inte ligger så högt på den kallare delen av året.

Min plan var att försöka seriekoppla panelerna i horisontella rader, och parallellkoppla de vertikalt om ni förstår vad jag menar.

Min fundering är hur jag ska tänka när det gäller inverter. Om man kollar på t.ex. en SMA Sunny Tripower 5000TL så har den dubbla ingångar som jag kan använda för de olika sidorna av taket antar jag?
Och eftersom panelerna ligger i olika vädersträck så borde invertern räcka till och bli över för mina 3250+3250 watt?

Kom gärna med tankar och förslag om ni ser att jag tänker tokigt.

Mvh Lars
12.3 kw tunnfilm via 77 st solar-frontier 160 watts paneler som sitter i öst och väst. Azimut 250 och 70 grader. Taklutningen är 38.5 grader. Invertern är en SMA STP 8000TL-20.

Re: Tunnfilm i olika vädersträck

callec
Ja, en mppt för varje taksida är rätt, skulle även tro att du kan klara dig med en 5000.
Betr. Skuggning vid låg solvinkel, troligen nov-feb så spelar det ingen roll då produktionen under de 4 månaderna är katastrofalt låg.

Re: Tunnfilm i olika vädersträck

olika växelriktare har ju även lite olika maxström A vilket du får kolla upp om du tänkt att paralellkoppla, vad är det för elektrisk specifikation på dina paneler?

Om inte max spänningen blir för hög så är det mer fördelaktig att ha panelerna seriokopplade för att få en så hög arbets spänning som möjligt, vilket bidrar till mindre förluster.

Re: Tunnfilm i olika vädersträck

ljs-s
Bra poäng om max strömen! Det måste man ju ha i åtanke.

Panel spec:
Maximum system voltage 1000
Voltage at Pmax 43
Current at Pmax 1.17
Open circuit voltage 62
Short circuit current 1.42

I söder ligger kortsidan av huset, och jag får inte plats med många paneler där. Kanske 7 st eller nått sånt. Skulle det vara möjligt att koppla in dom på någon av slingorna med? Eller funkar inte det.

Och sen ang SMA invertern, pratade med en säljare som sålde ett annat märke. Som sa att jag inte kunde använda en SMA inverter för att den var transformatorlös och inte kunde användas för att negativ jorda panelerna som tydligen skulle krävas? Är det verkligen så?

12.3 kw tunnfilm via 77 st solar-frontier 160 watts paneler som sitter i öst och väst. Azimut 250 och 70 grader. Taklutningen är 38.5 grader. Invertern är en SMA STP 8000TL-20.

Re: Tunnfilm i olika vädersträck

magneten
De 7 panelerna mot sÖder kan du seriekoppla,  de måste dock ha en egen mppt ingång. Du måste alltså i så fall ha 3 separate mppt ingångar.

Hur många paneler hade du tänkt i varje rad och hur många rader på varje sida om huset? En liten skiss vore nog bra med de tänkta kopplingarna.

Re: Tunnfilm i olika vädersträck

callec
Det bästa vore om du kunde få plats med samtliga paneler i syd och sydvästläget.

Re: Tunnfilm i olika vädersträck

ljs-s
Eftersom panelerna endast är på 50 watt och är beggade tunnfilms paneler så är det många paneler. Det blir ca 120 paneler beroende på hur många jag får plats med på båda sidorna av taket.

Taket är 11 meter långt på bredden och panelerna 1.24 meter långa. Så mer än 9 st på längden får jag förmodligen inte dit p.g.a takstege på båda sidorna.
Taket är ca 6 meter långt på höjden och panelerna är 0.635 meter höga. Så det borde bli ca 9 paneler på höjden.
Sen får man räkna bort ett par st via skorstenarna, 2 st.

Aha så ingen mening med att ha några i söder läge med andra ord...
Om jag redan har kopplat in alla paneler med en 3 fas inverter och vill kompletera med några paneler t.ex. i söder läge. Kan jag köra med flera än en inverter?