Trasigt nätverkskort ?

BengtK
Sänt till min ansvarige projektledare :
***********************
Har fått ett nytt problem.
Helt plötsligt har jag ingen kontakt med invertern. ( Detta är ju viktigt ur uppföljningssynpunkt)
Den har fungerat utan problem sedan den 27:e oktober 2013.
Jag har en vanlig nätverkskabel ansluten till en sk repeater / TP Link TL-WA730RE / , som sedan är integrerad i mitt trådlösa nätverk. Denna fungerar utan problem. Dvs jag kan kommunicera med den.

Jag har även tagit bort denna och haft en kabel genom hela huset direkt till en router – ingen kontakt med invertern.

Tog även en av våra bärbara datorer och direktanslöt till invertern. Ingen kontakt (detta sker genom ett kommando i en browser ( http//S90391MF500008 ) .

Jag kan enbart uppfatta detta, som att nätverkskortet i invertern är trasigt /ur funktion/.

Om det finns tillgängligt som reservdel kan du sända ett nytt till mej, så kan jag själv byta ut det.
Det felaktiga sänder jag sedan tillbaks till dej.

Invertern är en Kostal 7.0 Serial Number 90391MF500008 Identity number 5447163B1696CB1C
***********************

Så sedan den 7:e sep har det inte sänts några uppgifter till Piko Portal.
Den fungerar felfritt i övrigt .

Sände en försynt förfrågan ” Hur går det  ? ” och fick till svar att det är ett ärende – det övervägs ett utbyte !

Fick ikväll följande :” Utbytesväxelriktare har gått iväg från Tyskland på väg till oss! ”

Lite funderingar :
policy ? Byta hela växelriktaren vid ett dylikt "litet" fel ?

Vad händer med den samlade statistiken fr o m 7 sep ? ( Finns ju i webservern ). kan jag få ut den tro ?

Ja ja så lagom till 1 års jubileet den 1:e oktober har jag väl en ny växelriktare !?

33 st Sharp ND-R245A6 (245W) 8,085 kW 54,2 m2 Rakt söderläge 0°. Taklutning 27°. Kostal 7,0. 2 strängar 15 +18 54 st Stion 150W tunnfilm 8,1 kW 58,9 m2 Rakt norrläge 180°. Taklutning 27°. Kostal 5,5. 2 strängar 27 +27

Re: Trasigt nätverkskort ?

BengtK
Ja det var ju då inte en helt ny växelriktare , som hade skickats utan ett nytt kommunikationskort ! Blev liggande hos leverantören 1 veckas tid, MEN nu är det utbytt !

Konsekvensen av detta blev att
totala driftstimmarna nollades
totala produktionen nollades
driftsstatistiken fr o m 7:e september t o m 1:e oktober är borta med vinden.
MEN det fungerar igen.

Jag har dock totala produktionen från september , men lär väl inte kunna få in det i Piko-portalen ?
[...]

nelos
Lite märkligt att driftstatistiken inte finns med, den lagras ju lokalt i växelriktaren tills den kan koppla upp sig och ladda upp driftdata.

Men (flash?)-minnet kanske sitter på kommunikationskortet.

Re: Trasigt nätverkskort ?

BengtK
Ja så är det helt klart med minnesmodulen. Anade detta ganska snabbt, så läste av värden varje morgon.

Skall försöka få in dessa uppgifter manuellt på PV-Log .