Trasig växelriktare

Stefan J
Har en trasig Kostal växelriktare som bara ligger och skräpar. Vad finns det för olika firmor som kan laga en solcellsväxelriktare?

Vanliga elfirmor verkar inte riktigt kunna felsöka etc, man skulle ju behöva någon som kan mäta upp olika delar på kretskorten antar jag?

Den gav felkod event 3055, menyerna fungerar normalt. Den verkar dock inte omvandla DC till AC (jag är långt ifrån elektriker).

Re: Trasig växelriktare

Vad säger Kostal då?

Re: Trasig växelriktare

Stefan J
Ja, jag har fått en ny på garantin som är 12 år.

Men frågan är vad det finns för typ av företag som kanske kan titta på den gamla o reparera den?

Re: Trasig växelriktare

Arne
Då är det väl då återvinningscentralen som är slutstation för den trasiga växelrikaren eftersom du fått en ersättningsväxelriktare av Kostal. Din anläggning funkar väl?

Re: Trasig växelriktare

Stefan J
Ja, den funkar bra.Jag förstår inte att man inte försökte laga den gamla överhuvudtaget utan bara skickar en ny.
Så skulle vilja försöka se om det går att laga den på något sätt så kan man ju isåfall börja fundera på en ytterligare en anläggning om det skulle gå.

Re: Trasig växelriktare

När du går in på detta solcellsforum använd denna adress för att slippa "view more" som förhindar att du ser vissa inlägg.
http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/

Prova att lägga in fråga i elektronikforumet:

https://www.elektronikforumet.com/forum/viewforum.php?f=2&sid=49ba6b61c8cfcb9397b42da0f6e7d121

Det kanske är någon villig eldsjäl i din närhet som tar sig an det mot en liten slant.
Ibland ser de enbart på ett foto vilka komponenter som kan vara defekta. Ta foto utanpå och öppna och plåta par foto inuti. Ange exakt beteckning på växelriktaren så kanske de kan snoka upp kopplingsschema.

En forumsmedlem Dan nämner i ett inlägg år 2014 att en återförsäljare säger att de gör service på Kostal.
Sök här i forumet om du hittar vilken återförsäljare det är, eller fråga Dan direkt.

Re: Trasig växelriktare

BengtK
För min norrsida installerades en Kostal 5.5 i maj 2018. Slutade fungera i Juli i år . Felkod 3055.
Endast behörig installatör kunde göra felanmälan och det skickades en ny. Den gamle i retur - annars vite.
hur har du lyckats behålla den gamle ? Och som Arne skriver - skroten nästa.
33 st Sharp ND-R245A6 (245W) 8,085 kW 54,2 m2 Rakt söderläge 0°. Taklutning 27°. Kostal 7,0. 2 strängar 15 +18 54 st Stion 150W tunnfilm 8,1 kW 58,9 m2 Rakt norrläge 180°. Taklutning 27°. Kostal 5,5. 2 strängar 27 +27

Re: Trasig växelriktare

Innosund lagar växelriktare, brukar skicka mina trasiga styrdon från bilar till dem, bra att ha å göra med!
http://innosund.com/

Sen har jag en annan bekant som lagat en SMA på egen hand, trsiga IBT kretsar om jag minns rätt..