Trapetsblecksfäste plåttak erfarenheter?

Trapetsblecksfäste plåttak erfarenheter?

magneten
Vad är det för höjd som är vanligt/lämpligt på dessa korta skenfästen för TRP plåttak?
Andra erfarenheter ni som monterat dessa?

Här fått en offert med Novotegra fästen 385mm långa och med en höjd på 47mm.
Det verkar även finnas en lägre modell på 27mm, hur blir det då med ventilationen? Svårare att fästa upp kablar?
Spontant kan jag dock tänka mig att det blir snyggare med ett lägre fäste...

Tacksam för synpunkter och tankar.

Re: Trapetsblecksfäste plåttak erfarenheter?

En bekant har s.k. tegelpanneplåt-tak, där korta trapetsbleckskenor bör kunna användas för att montera paneler i porträtt. Han har tittat på S:flex och de är 25 mm tjocka + 2 mm gummiskikt på undersidan. Det tror jag blir bra. Jag gissar på att de är så "tunna" för att spara material(aluminium) och att det blir billigare att tillverka.

På vår solcellsanläggning fäste vi inte solarkablarna utan de ligger löst mot taket. Det är väldigt svårt att fästa då man måste fästa med halvt monterad panel. Man har bara 2 händer. Men det finns små klips som trycks fast på undersidan av solcellsmodulens ram och sedan med ett litet buntband spänns solarkabeln fast i klipset. Med det är klart också väldigt pillrigt jobb.

Ska man ha effektoptimerar så måste det vara en fördel att ha tjocka trapetsbleckfästen, då effektoptimeraren då får plats under panelerna. SolarEdges P600 effektoptimerare är ca 43 mm tjock.
Sådana får inte plats under S:flex trapetsbleckfästen.

Visst bör det ge viss mer kylning med tjockare trapetsbleckfästen än tunnare. Frågan är om det gör någon större skillnad. Även om tunnare trapetsbleckfästen används så finns ju kanaler i själva trapetsbleckplåten.
Utseendemässigt syns det nog ingen skillnad mellan höga och låga trapetsbleckfästen, gissar jag.

Man ser ju faktiskt inte 20 mm mellanrummen(som modulklämmorna skapar) mellan panelerna, när man tittar på ett tak från marken.

Re: Trapetsblecksfäste plåttak erfarenheter?

magneten
Novotegra har två höjder på de korta skenorna nämligen 47 mm och 40mm.

Så bredden på taket är begränsad så behöver  jag ha så smala mittklämmor som möjligt. Vet någon bredden på ex s-flex klämmor?
Ska inte ha några optimerare.. utan tänkte mest på det estetiska, taket kommer att bli så gott som helt täckt med 20 paneler som får plats precis.

 NOVOTEGRAS klämmor är iaf 12mm breda på bilden står det att skenorna endast är 200mm men de jag fått offert på är 385mm

Re: Trapetsblecksfäste plåttak erfarenheter?

S:flex modulklämmor bygger 20 mm, och det gör nog de flesta modulklämmor tror jag. Jag vet att Schletters även bygger 20 mm. Alltså de skapar ett mellanrum på 20 mm mellan panelerna. Men egentligen behövs väl inget avstånd alls mer än 2 mm mellan panelramarna. Ja, man måste få ner M8 skruven mellan panelerna. Så Novrotegra är ju bättre på så vis att de bygger mindre avstånd mellan panelerna. Speciellt om man har det trångt om plats.

Är det 8 mm skruv på Novrotegas modulklämmor? Är klämmorna av plast eller av metall?

Jag har för mig ha läst att trapetsbleckskenor ska vila på minst 3 plåtåsar då de läggs med sin längdaxelriktning parallellt med taknock. Så de får inte vara för korta, då man måste kunna förskjuta dem i sidled för att få modulklämmorna på rätt plats på panelerna.

Re: Trapetsblecksfäste plåttak erfarenheter?

magneten
I så fall är valet av system lätt då jag behöver varje mm jag kan få.. Har redan valt paneler från Trina solar som är 992mm breda då Heckert som jag tittade på först var ca en hel cm bredare.. och öven lite längre.

Novotegra klämmorna såg iaf på bilden ut att vara i metall.. kostar i mitt fall 230:-/panel med svarta panelklämmor.

Re: Trapetsblecksfäste plåttak erfarenheter?

Arne
De Heckert-paneler vi har är 992 x 1640 mm. Men Heckert nya paneler är något större 1006 x 1670 mm.
Jag vet inte varför de nu är större. Dumt att ändra mått kan man tycka. Om någon vill byta ut sina litet äldre paneler mot nya, så riskerar de att inte passa. Eller om någon har Heckert-paneler som skadats och ska ersättas av garantin.  Då passar inte nya paneler på de gamlas plats.

Att modulklämmorna bygger 20 mm mellan panelerna, kanske är att de tänker sig att luften ska kunna passera, dvs ge viss kylning. Sedan undrar jag om inte en insex 6 mm skruv skulle räcka för att hålla en modulklämma. Det borde gå att optimera där också. Nu när paneler har blivit rejält mycket billigare, börjar montagematerialet att utgöra en betydande kostnad på en anläggning.