Transparenta paneler - ersätta kanalplast

Transparenta paneler - ersätta kanalplast

Rickard
Har ett uterum i nästan rakt  söderläge(ca 10 grader ostlig)  och snart inget som skuggar eftersom skuggan i form av ett träd skall beskäras kraftigt alt. tas ner. Uterummet kommer därmed bli alldeles för varmt att använda utan skugga.

Jag måste dessutom byta kanalplasten på taket snart då den är ca 20 år gammal men funderade på om det finns semitransparenta solcellspaneler som skulle kunna användas i stället?

Ytan är ca 3,5*6 m så det borde gå att få in en hel del paneler.

Men jag kommer behöva ljus igenom eftersom jag vill odla tomater och druvor i uterummet också, fast helst inte koka dem. Reglarna är rejäla, 45*190 mm och det är ordentligt byggt så jag är inte det minsta rädd för det.

Re: Transparenta paneler - ersätta kanalplast

rikkitikkitavi

En bild på det hela också.

Re: Transparenta paneler - ersätta kanalplast

Henke
Jag sitter själv och letar efter byggnadsintegrerade lösningar. Då fann jag denna som kanske kan vara intressant för dig - det är inte helt transparent - men halvt. Ingen aning om pris och liknande.
Robisol Kyra B10
http://www.robisol.com/Kyra-B10-Systeem
4,32kWp 62% underdimension:
32 st Solibro-SL2 135W tunnfilm 35° taklutning, sydö.
SolarEdge SE7K
SolarEdge P405 13 st

Re: Transparenta paneler - ersätta kanalplast

Henrik
Dessa har en saftig prislapp men skulle kunna vara ett alternativ

http://shop.ppamsolkraft.se/produkt-kategori/solcellspaneler/ppam-transparium/

Jag har samma funderingar som du. Fast i mitt fall så blir det nog först nästa år men solceller och ett semitransparent tak på en altan.