Trådlös energidisplay.

Såg Conrad hade denna energidisplay som löser via IR ögat på energimätaren, såg även att det fanns en "solar" när man tittade på deras engelska hemsida, vet inte riktigt skillnaden på dessa dock.

Söker en snygg energidisplay som kan kopplas upp, som kan kollas via app, som denna kan..

Nån som provat? Vad tror ni? Finns tillbehör för 399:- för att få den online, undrar hur bökigt det är...

Länken: http://www.conrad.se/Energim%E4tare-GEO-Ensemble-LED-LCD.htm?websale8=conrad-swe&pi=398754

Re: Trådlös energidisplay.

magneten
Är väl samma display som Fortum säljer.  Kollade på den för nåt år sedan dock var den då ganska plastig och ej kompatibel med solel. Vid överproduktion så skulle den med min mätare visa detta som konsumtion. Kanske solar versionen kan hantera både produktion o konsumtion?

Finns en del att läsa om man googlar på Fortum energidisplay

Re: Trådlös energidisplay.

Hur menar du? Finns det elmätare som förstår strömmens väg? Tveksam..

Min elmätare från energibolaget har 2 ögon, ett är inställt på exp och det andra import, men otroligt nära mellan dem, så svårt att få dit 2 IR ögon.

Jag har 2 energidisplayer, en på elmätaren som producerar, och en på elbolagets elmätare, där jag ser elen jag importerat.

Jag har ej Fortum, så svårt att handla därifrån, alla energidisplyer är nog lika plastiga, har provat ganska många, och den sista var så otroligt liten, men svindyr, ELIQ, kändes som man jämförde IPhone 4 och IPhone 6+, tråkig, pillrig och ynklig, och dyr.

Re: Trådlös energidisplay.

magneten
nej inte som förstår men skulle vilja ha en display som hade möjlighet att läsa av bägge dioderna.

Re: Trådlös energidisplay.

Ja då är vi 2.! Men är jäkligt trångt på min elmätare mellan dioderna, vill ha en elmätare med ganska stor skärm, och gärna uppkopplad med typ App..

Här är länken till " solar" energimätaren...

http://www.greenenergyoptions.co.uk/products-and-services/what-we-do/solar/

Hur funkar den? Läser den med IR öga eller bluetooth? Eller..?

Och en till länk: https://m.youtube.com/watch?v=mWYw71Kl2t4

Funderar på denna, men vi får se...

Dan

Re: Trådlös energidisplay.

Dan
Jag föll för ELIQ.se, har två undermätare i elskåpet som mäter import och export. en som mäter ut från solcellerna och en som mäter värmepumpen. tycker det funkar hyffsat med onlinetjänsten där man kan addera och subtrahera alla möjliga flöde från mätarna.

Re: Trådlös energidisplay.

Norrlandssol.
Hej D.

Tycker nästan Eliq hade för liten skärm, provade den nån vecka, och vart lite snål att köpa 3st..

Samt att jag har för trångt på min elmätare att rymma "läsare" för både imp och exp, så löser av Exp direkt på elmätaren i fasadskåpet varje månad, och har endast display på producerad el och imp el..

Dan

Re: Trådlös energidisplay.

Dan
Ja det blir ju några slantar av det jag kör onlineversionen som jag tycker hade bättre funktionalitet och snygg presentation och export av data.