Toppeffekt på sensommaren?

fredriko
Hej!

Jag har 56st 300W paneler, 16.8W, och en Fronius Symo 15. Panelerna står oskuggade åt söder med 40 graders lutning. Installerade i skåne i början av juli i år.

Jag tänker att med överkapacitet så borde jag en solig sommardag ha en toppeffekt på 15kW mitt på dagen.
Och ja, det hade jag under korta perioder de första två veckorna.
Nu har det varit 3 underbara dagar i slutet av augusti, molnfritt och kanonväder.
Men jag maxar ut på endast 13kW.
Är detta en normal förlust på sensommaren eller bör jag felsöka? Der har regnat tidigare och panelerna ser rena ut med undantag för någon enstaka fågelskit. Båda MPP har gett likvärdig effekt.
Har ni maxat era installationer dessa dagar?

Re: Toppeffekt på sensommaren?

fredriko

Re: Toppeffekt på sensommaren?

Johan Fält
Hej.
De högsta timmedelvärdena uppstår oftast på våren, orsaken är den "höga" och klara luften i kombination med kalla yttertemperaturer.
Mitt högsta timvärde uppstod exempelvis den 2:a april (14,55 kWh/h)
Mitt högsta timvärde för augusti är den 3:e aug (13,29 kWh/h), dvs 11% lägre timvärde.

När det gäller energiproduktionen brukar den peaka i maj-juni.
Juli har generellt mer moln och sol-dis och högre temperaturer, samt att solens högsta punkt på dagen börjar åter sänka sig.

När det slutligen gäller momentanvärden, kan de givetvis komma upp i och "över" installerad effekt, även i aug.
Fenomenet med molnkantsreflektioner gör att när solen kommer fram ur ett moln, så kan effekten överstiga din anläggnings max. Dock ingen fara för din anläggning.
Totalt 19 kWp på 20 A abonnemang (13,9 kW)
Solaredge 17K. (15,7 kWp)
Solax X3-Hybrid 10 kW. (3,3 kWp)
54 st Trina 270 W.
16 st Trina 275 W.
Energilager 9,8 kWh LG-Chem RESU 10h
Söderläge 40 grader taklutning, TP-plåt, ingen skuggning.
Enköping

Re: Toppeffekt på sensommaren?

moonshine
Jag har till och med ännu sämre toppeffekt nu dessa dagar. Ca 70% av kWp. Räknade jag på ditt så ligger du på 76%.
Jag har dock sämre lutning på mina. Knappt 25 grader, vilket troligen också påverkar.

Re: Toppeffekt på sensommaren?

fredriko
Tack för era svar. Då känner jag mig lite lugnare :-)