Temperatur växelriktare

magneten
Funderar på om temperaturen i växelriktaren påverkar verkningsgraden/livslängden något nämnvärt?

I min SMA 3600 tl-21 sitter det ingen kylfläkt från start, en varm sommardag med bra produktion brukar växelriktarens interna temp komma upp i runt 50°C, hur varma blir era växelriktare vid full drift och när startar de inbyggda kylfläktarna?

Kanske är det värt att montera in en liten kylfläkt? (ljudet är inget problem då den sitter i ett fristående garage)
http://files.sma.de/dl/15330/FANKIT01-IA-en-12.pdf

Re: Temperatur växelriktare

Norrlandssol.
I Juni gick aldrig kylfläkten igång, trodde ej det fanns nån, men nu i varma Juli, så betydligt värmare i förrådet där den sitter, brukar ha dörren öppen om man är hemma, men ändå solsida och varmt, så går fläkten nästan hela dagen, men går otroligt tyst..! Och visst är växelriktaren rätt så varm.

Konstigt att det ej sitter kylfläkt på den som är 400w mindre, skulle kanske inte skada med en liten datorfläkt under som får blåsa luft genom flänsarna, antingen får den gå på timer dagtid eller på termostat, enklast borde vara timer..

Re: Temperatur växelriktare

Juni var jag och kände på min. Den sitter under tak men ute. Den var ljummen. Inga problem att lägga handen på övre kylfläns. Ja fläkten kör nu när det är varm luft ute. Å visst. Värme är väl förutom fukt (som är ett annat problem egentligen) utmattningsproblemet i elektronikvärlden.

Re: Temperatur växelriktare

magneten
Min är aldrig så varm att det är några problem att hålla handen på den vet ej exakt var temperaturmätningen är placerad men det är väl någonstans inuti växelriktaren.

Jag skulle dock vilja veta vid vilken växelriktartemperatur era fläktar startar, kanske är det större kylflänsar eller något på min "lilla" riktare så att fläkt bara blir överflödigt.

Skall jag montera en liten fläkt så får det bli en solcellsdriven, ju mer sol desto mer fläkteffekt :)

Re: Temperatur växelriktare

jansimon
Hmm. Undrar om det finns någon möjlighet att se status på fläkten när man loggar in i invertern. Man kan ju se och pilla i många parametrar. Få se om jag hinner titta på detta ikväll. Skall vaka på lite Vildsvin tänkte jag........ Pissregnar det så blir det jakt i invertern istället :)

Re: Temperatur växelriktare

Norrlandssol.
Min växelriktare blir rejält varm, värmen torde öka med effekten, uppskattningsvis skulle jag säga att den är kanske 50gr.

Re: Temperatur växelriktare

DrivMedEl
Mina SunnyBoy 3000 har visat uppemot 75grd. mitt på dagen, tycker det verkar alldeles för högt,
fläkten har då inte gått igång ännu.

Kollade med Sonny Explorer under Settings och där kunde fläkten startas manuellt, hittade inget om start temperaturens inställningar, någon som vet?.

Har fått fart på temp. loggningen i PVOutput.

Re: Temperatur växelriktare

magneten
ja 75°C verkar ju lite för varmt för elprylar, Har noterat runt 50 som högst på min (den sitter iofs i ett oisolerat fristående garage)

Kul att du fick loggningen att funka!

Re: Temperatur växelriktare

callec
Nu kan jag se att min inverter toppar på 80 C. Ligger annars runt 70 C.
Tycker oxå att detta är lite väl högt.
Invertern sitter i min källare där temperaturen året om är ca 16-18 C.

Re: Temperatur växelriktare

Norrlandssol.
Går växelriktaren för full maskin då? Kan nog stämma att min är lika varm, går inte hålla handen på de övre flänsarna, trots att fläkten går, och fläkt eller ej, känner knappt att de blåser, tror även jag ska fixa en fläkt under växelriktaren som ger luften lite mer skjuts, har en 230v fläkt från en 2kw värmefläkt, eller modell datafläkt.

Har växelriktaren i förrådet, och känner den höjer rumstempen när växelriktaren går för full effekt..

Undrar hur stor effekt den alstrar i värme? 4000w, verkningsgrad 97%, resterande torde bli värme, alltså 120w.

Re: Temperatur växelriktare

Har nu monterat en liten pc fläkt under riktaren 12v 0.13A. Slog på den igår vid 11:20 & stängde av den vid 16:00, noterade då en tempsäkning på ca10 grader.
Gjorde även ett test 18:10 till 18:40.

Det går att se tydligt på tempkurvan när den fläkten varit i drift.

Växelriktaren höll runt 40 grader med fläkten på vid mycket soligt och varmt väder.

Re: Temperatur växelriktare

Norrlandssol.
Tror jag med skall göra en sådan lösning, tänkte köra med 220v fläkt på 30w, sen stickpropp med tidur..

Re: Temperatur växelriktare

Varför inte sätta upp en liten solcell som driver fläkten?

Re: Temperatur växelriktare

Norrlandssol.
Det tål att tänkas på..!! Har en liten "lucka" på garaget med skena och allt, kanske skulle skarva in en till 50w på en av microinvertersna..

Re: Temperatur växelriktare

nelos
Det går att koppla en mindre solpanel direkt till en 12V DC-fläkt utan någon regulator eller batteri.

Då kommer fläkten att gå vid precis rätt tidpunkter, dvs när solen skiner ordentligt.

En panel på ca 20W skulle kunna räcka:

http://www.ev-power.eu/Solar-Panels/Solar-Pannels-GWL-Sunny-Mono-20-Wp.html
http://www.highlandsenergi.com/produkt/096124/
http://www.soleldalby.se/solenergi/solpaneler-12v/polykristallin-solpanel-50W

Re: Temperatur växelriktare

Norrlandssol.
Biltema och Jula har flera billiga, kör man typ datorfläkt, så räcker med minipanel.

Re: Temperatur växelriktare

magneten
Biltemas och julas minipaneler ser inte speciellt våderbeständiga ut dock..men visst borde det räcka med typ 5w till min lilla datorfläkt? 12v 0.13A

Re: Temperatur växelriktare

Norrlandssol.
Det är endast 1.56w din fläkt förbrukar..

Re: Temperatur växelriktare

magneten
Har två som jag kan sätta där så då kommer jag ju upp i drygt 3w

Å 300 spänn inkl frakt för en 20w panel var ju svårt att pruta på blir ju en billig och enkel lösning om den går bra att direktkoppla? Inte för att det behövs kanske men en liten kul extra grej, å det är ju säkert inte skadligt för växelriktaren med lite extra kylning..

Re: Temperatur växelriktare

magneten
Nu har jag slått till och köpt en liten 20w panel på tradera för 199 spänn, har även beställt en liten pwm regulator med usb port från aliexpress för en hundring som jag väntar på... kopplat detta till ett gammalt fritidsbatteri i garaget som försörjer min externa kylfläkt med ström (kopplad till en liten termostat) växelriktaren kommer nu upp i max 40 grader ungefär vid full last, jämfört mot 55 grader utan fläkten. Kanske håller den något längre, om inte så är det ju kul med ett litet off grid system oxå där man kan ladda sina telefoner osv om så önskas :)