Tänkte inhandla och bygga denna anläggningen. Ber ödmjukast om hjälp

Tänkte inhandla och bygga denna anläggningen. Ber ödmjukast om hjälp

Venturi
Hejsan.

Peter heter jag och är en vanlig knegare med fru och två små barn och bor typ mitt i Skåne =)

Har nu under 2022 varit inne på att köpa solpaneler men på grund av vissa hinder *även ekonomiska* så har det inte blivit av.
Dock så har detta året gjort en livrädd och man känner sig som gisslan när det gäller dessa elpriser och man vet inte hur man ska kunna planera framåt och ha pengar över till de mest basala sakerna i livet.

Då jag inte känner någon speciell trygghet i att varken regeringen eller EU kommer att lösa detta inom flera år så känner jag verkligen att jag måste ta och göra detta projekt och investera i solpaneler.

Har varit i kontakt med ett par solcellsleverantörer och fått ett par offerter på att sätta solpaneler på taket men priserna är helt sjuka och leveranstiderna har de inte ens en aning om. Då pratar vi om en anläggning från E.on och från en mindre aktör.

Jag har kikat runt en hel del på att köpa en anläggning själv och installera den istället på ett markstativ för på så sätt kommer panelerna ifrån all skugga från närliggande träd mm som blir lite besvärliga på början och slutet på året samt enklare på många sätt att sätta dem på markstativ.

Har hittat en del hemsidor där man kan beställa prisvärda solpaneler och en jag fastnat för är Panelkungen i Halmstad. De verkar ha okey priser på både paneler och växelriktare. har ni kanske feedback på denna säljare så meddela gärna.

Är inne på att köpa paketet med 34st av de helsvarta panelerna på 455W till en kostnad av 77860kr exkl frakt

https://panelkungen.se/solpaneler/kopia-solpanel-mono-svart-ram-dah-455w

De säljer även växelriktare av märket Growatt som kanske inte är toppen toppen men som sagt så försöker jag bygga en anläggning som är okey men ändå till bra pengar och vad anser ni om Growatt ?

Tyvärr så är det ett problem med växelriktaren och det är att Panelkungen inte säljer en Growatt på 13kw. De säljer endast 10kw, 15kw, 20kw etc men om jag förstår det rätt så FÅR MAN INTE ha en växelriktare som har högre kw än vad huvudsäkringen är och då blir detta ett problem för mina huvudsäkringar är på 20A.

Då Kwp på 34st 455W paneler då blir ca 15,5Kwp så blir en Growatt 10kw för liten och 15kw för stor för huvudsäkringen. Är det någon som vet ifall Growatt växelriktare har möjligheten att ställa in manuellt vilken uteffekt man vill ha, alltså då sänka uteffekt från 15 till max då 13 eller till och med 13,8 (20A) ?

Har försökt läsa mig till detta i deras manual men då man inte är så insatt än i detta så blir jag inte riktigt klok på ifall denna funktion finns, kan ni som kan detta snälla kika på detta och klura ut om det finns att ställa in ?

Manualen för växelriktaren nedan

https://s3.eu-west-1.amazonaws.com/storage.quickbutik.com/stores/44918j/files/manualgrowatt.pdf

Och jag undrar även att ifall nu funktionen finns, hur fyller man då i föranmälan ? Får man då skriva in att man har en växelriktare på 13kw när den egentligen är på 15kw ??

Ifall någon kan hjälpa mig att hitta en bra elektriker i Skåne så uppskattar jag det jättemycket ! =)

Kan någon ge en prisindikation vad en elektriker kommer att kosta för att koppla in anläggningen och fixa med pappersarbetet ?

Kan ni lista på vad som behövs minimalt när det kommer till elmontage för att kunna driftsätta en sån här anläggning ? Jag förstår att man kan ha massa extra brytare samt saker som fina smartmeters mm mm men för mig räcker det mest minimala för att anläggningen ska vara godkänd. Även så uppskattar jag ifall någon kan guida mig till en bra hemsida som säljer dessa elmontage delar till rimliga priser.

Vill verkligen komma igång med detta och skissat upp allt gällande markställningen med ritningar och räknat ut allt material och kostnader kring detta och även då räknat ut kostnad för solpaneler och växelriktare men kvar är då kostnad för elektriker och de komponenter denne behöver för att kunna driftsätta anläggningen såsom DC kablar, AC kablage och då elskåp som innehåller de brytare av olika slag mm. Kan ni ge mig ett riktmärke om vad det kommer kosta mig så jag kan få in det i mina kalkyler.

Hoppas ni förstår att jag inte jättekunnig inom detta men är nyfiken av mig och lyssnar mer än gärna och gillar att lära mig =)

Så ber er, ge mig lite av er tid för jag har märkt när jag läst runt på detta forum att det är många otroligt kunniga härinne och här har ni en som uppskattar all er hjälp extremt mycket och evigt tacksam. =)

Med vänlig hälsning
Peter

Re: Tänkte inhandla och bygga denna anläggningen. Ber ödmjukast om hjälp

mattiasc
Ta en titt på produktionssäkring om du vill ha möjlighet att ha större produktion än förbrukningseffekt
Ska inte kosta extra från elbolaget om ingående matning har tillräcklig kapacitet.

Däremot tar såklart elektrikern mer betalt för att bygga om centralen.

Borde gå att strypa växelriktaren också.

Elektriker gör föranmälan och elbolagen kollar att ingående matning klarar Max effekten. Vilken växelriktare som monteras kontrolleras inte vad jag kan förstå, man litar på installatören.

Re: Tänkte inhandla och bygga denna anläggningen. Ber ödmjukast om hjälp

En firma som säljer solcellsutrustning t.ex. paneler, växelriktare, måste kunna sina produkter och ge hjälp till kund, annars är de olämpliga. De ska kunna svara på frågor.

En föranmälningsblankett hos elnätsbolag, kan se ut som nedan, 2 sidor. Men jag tror den är samma för alla elnätsbolag.
Den fyller elektrikern i, och solcellsägaren skriver på, och sedan lämnar elektrikern in den till elnätsbolaget, via epost, tror jag det är numer.
FöranmälanElnätsbolagExempel.pdf

Så pappersarbetet för elektrikern är inte mycket att tala om, ca 1 h eller 2, inkl. telefonkontakt med solcellsägaren.

Har ni 20A huvudsäkringar nu i elmätarskåpet? Det motsvarar en AC-uteffekt på 13,9 kW.
Det går bra att montera en växelriktare på 15, 17,5 eller till och med 20 kW och fortsatt behålla 20A huvudsäkringar, men ange i föranmälan att AC-uteffekten ställs in att max ge ut 13,9 kW, då ska nog elnätsbolaget nöja sig. Även på budget-växelriktare som groowatt, borde det gå att ställa in max AC-uteffekt, men det vet ju säljaren, bara att höra efter. Att ställa in begränsning av AC-uteffekten är billigare än att bygga om elmätarskåpet för 3 st produktionssäkringar för att medge "stor växelriktare"

Enbart elektrikerkostnad(arbete + material), inkl. moms för en solcellsanläggning på ett enfamiljshus kan kanske kosta 5000 - 15000 kr.  Beror på hur mycket elektrikern ska hjälpa till med. Har man en solcellsanläggning på markställning, kan det bli lång kabeldragning som kostar.  Kabeln ska väl då också grävas ner, kan bli dyrt med grävmaskin och grävmaskinist. Själva AC-kabel för växelriktaren 5x6mm2 kan nog kostar ca 150 kr/meter inkl. moms.

När det gäller lämplig elektriker. Du kanske har en bekant, eller bekants bekant som är elektriker? Du kanske känner en pensionerad elektriker som gör en del småjobb fortfarande. Annars hör med mindre elfirmor, 1-mans, eller 2-mans, som kan vara hjälpsamma.

Om en solcellsanläggning ska vara på markställning, och det är stadsplanerat område, då behövs förmodligen byggnadslov.

Tänk på att svarta paneler är dyrare än samma Wp-styrka men som är mörkblå och har alu-färgad ram. På markställningen brukar man därför inte ha dyra svarta paneler, utan istället vill ha ut så många kWh/år som möjligt med vanliga prisvärda paneler. Vilken firma har föreslagit dig svarta paneler för markställning, verkar litet konstigt?

Re: Tänkte inhandla och bygga denna anläggningen. Ber ödmjukast om hjälp

Venturi
Hej igen och Gott nytt år på er alla =)

Förstår vad du menar Arne att säljare av produkter ska även ha kunskap om vad de säljer men jag kan ha lite överseende då det är en speciell funktion för växelriktaren och då säljaren säljer dessa till ett billigare pris än andra säljare så förstår jag till en viss del att de kanske inte vet exakt. Det var säljaren som gav mig manualen i pdf format och sa att jag skulle kika på sidan 37 och att det kanske var det jag talade om men jag kikade på sedan 37 i manualen men blev inte klok ifall det var ac uteffekt som den refererade till.

Höll på mycket med Hifi förr och sällan som jag gick in i Hifi butiker som säljaren kunde besvara mina frågor  och personalen såg ofta ut som frågetecken. Även hållt på med bilar och hojar en hel del och samma sak där, när det kommer till mindre speciella funktioner  så har ofta säljare ingen aning om vad man pratar om. Värst faktiskt på senare tid är Tesla. Har en 2014 Model S och lärt mig det mesta om bilen och dess uppbyggnad och funktioner men när jag ställer frågor om saker och ting till personal på Tesla Servicecenter i Malmö så har det ingen koll alls på produkten de säljer, och jag menar verkligen INGEN KOLL ALLS ! =)

Så när det kommer till en mindre internet handlare som försöker kapa priserna till max så förväntar jag inte mig hjälp i toppklass.

Jag såg att föranmälan blanketten numera verkar busenkel och ännu enklare när den växelriktaren man köper är med på en lista som heter "Växla Rätt". Då behöver man inte ens fylla i den extra bilagan utan endast denna

https://www.energiforetagen.se/globalassets/energiforetagen/det-erbjuder-vi/e-tjanster/hap/web-blankett_alp_swe20210303.pdf

Ditt svar angående växelriktaren känns bra, var bara osäker ifall det var ett måste att skriva in det riktiga värdet från växelriktaren i grunden. Men då köper jag Growatt 15kw och som du säger så fyller vi i föranmälan med typ 13kw för att komma in på rätt sida av gränsen.
Ska dock först bara fastställa att Growatt då har funktionen med att manuellt kunna ställa in AC uteffekt.

Jag bor i detaljplanerat område och kontaktade kommunen och mailat lite med dem och förklarade vad mina avsikter var men hon sa att så länge konstruktionen inte blir på ett sätt så att människor kan på något sätt husera sig under dem så skulle det gå bra men bad mig skicka lite bilder till henne hur jag har tänkt bygga ställningen och detta har jag fixat men då det var dagarna innan Jul så har jag fortfarande inte fått svar men bör kunna få svar nu dessa kommande dagar efter Nyår.

Jag har ca 10 meter från markställningen till ett förråd där jag tänkt sätta elcentral och då växelriktaren och sedan har jag ca 6 meter från förråd till mitt fasadskåp som innehåller elmätaren.

Min tanke är att hyra en minigrävare och gräva då dessa ca 16 meter och ca 40 cm djupt och sedan så får elektriker lägga ner rör med de kablar som behövs och koppla in allt och sen så fyller jag igen allt igen.

Detta projekt gör jag helt efter eget huvud och därav alla mina frågor. Vill ha så få överraskningar som möjligt under detta projekt jag kan och vill ha forskat ut allt redan innan allt drar igång.

Anledningen till de svarta panelerna är ett enkelt svar. Jag tycker de ser mycket snyggare ut än de andra och då Panelkungen säljer de helsvarta till ett bra pris med endast en mindre summa i skillnad till de icke svarta så tyckte jag det var värt det. =)

Ska nu om några dagar när alla är tillbaka på jobbet försöka hitta en lokal elektriker som har lite tid över och planera detta projekt och försöka få iväg en föranmälan snarast möjligt då Skånska Energi skriver på sin hemsida att tiden för att behandla föranmälningar är just nu mellan 1 - 3 månader.

Som ett tips till andra som kanske senare hamnar i samma situation som mig som önskar finna en elektriker som har rätt "licens" att få jobba med solceller så hitta jag denna sidan som är kanon !

https://www.elsakerhetsverket.se/kollaelforetaget/privatperson

Där skriver man bara in sitt postnummer och på nästa sida så kan man klicka i boxen för solceller så får man fram de elektriker som har "licens" att få jobba med solcellsanläggningar.

Önskar er igen en härlig Nyårsafton och ett Gott nytt år !

Re: Tänkte inhandla och bygga denna anläggningen. Ber ödmjukast om hjälp

Jag tror inte en elektriker behöver någon "licens" för att jobba med solceller. Det är nog mer önskemål och rekommendation från elsäkerhetsverket. Det skadar klart inte om elektrikern har solcellsutbildning, men då har du många färre elektriker att välja bland.

En växelriktare som ansluts till elnätsägarens elnät ska uppfylla normen SS EN 50438, det är säkerhetsfunktioner så att växelriktaren automatiskt stängs av ifall elnätet avviker från värden, spänning, frekvens, se nedan:
SE_CER_Conformity_EN_50438_Setup_Sweden_Fronius_Symo_Galvo_Eco_EN_(3).pdf

Sådant intyget för aktuell växelriktare bifogar man till föranmälan + bifogar växelriktarens datablad. Då behövs inte någon extra bilaga fyllas i med en massa värden, som knappt ens någon elektriker vet vad det är.

Re: Tänkte inhandla och bygga denna anläggningen. Ber ödmjukast om hjälp

Venturi

Hej Allihop och god fortsättning.

Ringde idag en elektriker som bor i närheten och fick jättebra intryck av denna och han ska redan komma förbi imorgon så vi kan gå igenom hur allt ska se ut.

Då jag kör detta projekt mer på egen hand och har väl hyfsat stora kontrollbehov så vill jag ha full översyn och även ej missa något med föranmälan.

Min elnätsägare är Skånska Energi och hittat deras föranmälan blankett i PDF format på nätet och länk till denna nedan

https://www.skanska-energi.se/media/rutpgzjh/produktion-typ-a.pdf

Om jag förstår det rätt så ska endast ovan dokument fyllas i för att den ska vara komplett med värden från detta dokument nedan från Growatt ? Eller ska nedan dokument även bifogas separat ?

https://s3.eu-west-1.amazonaws.com/storage.quickbutik.com/stores/44918j/files/blankettrikta-ratteng.pdf

Ska även nedan dokument med CE certifiering bifogas ? Växelriktaren är ju med på "Växla rätt" listan så det är väl någon form av genväg att växelriktaren är godkänd ?

https://s3.eu-west-1.amazonaws.com/storage.quickbutik.com/stores/44918j/files/MID15-25KTL3-XCEEMC.pdf

------------------------------

Annars så är det bara ett par saker till att få klarhet i innan allt drar igång och det är att jag måste få svar från kommunen angående att få sätta upp denna anläggning i trädgården och får jaga på under morgondagen. =)

Och det andra är att jag måste få klarhet i att Growatt har en inställning där man kan manuellt ställa in max AC uteffekt så jag inte smäller säkringar.

Eller nu i eftertanke så kanske man köper 15kw även ifall den inte har inställningsmöjligheten då man sällan kommer upp i de värden som panelerna har i teorin som i mitt fall blir ca 15kwp, så kanske det ändå inte blir ett problem och i värsta fall så får jag uppgradera till 25A säkring.

Har ni annars tips på var jag kan hitta en bra växelriktare på 13kw för ca 20.000kr ?

RDX

Re: Tänkte inhandla och bygga denna anläggningen. Ber ödmjukast om hjälp

RDX
Hej, Hur går det för dig?
Jag håller själv på att införskaffa delar till en anläggning utanför lund.

Jag kontrollerade manualen för en Growatt, den hade stöd för att sätta en limit. Men jag är osäker på om den kräver en smartmeter för att aktivera limit.

Re: Tänkte inhandla och bygga denna anläggningen. Ber ödmjukast om hjälp

Arne
På en Fronius Symo 15.0-3-M som är på 15 kW uteffekt, där kan man göra inställning så den har en viss maximal uteffekt, som den aldrig då översskrider, kan vara t.ex. 14 kW.  Det behövs ingen smart meter för att den ska lyda inställningen.

Det är nämligen så att det kan hända att en smart meter pajar eller tappar kontakt med växelriktaren, och då finns det en inställning för vilken maximal uteffekt den ska ha vid ett sådan händelse. Då använder man helt enkelt den inställningen, som då gäller då ingen smart meter finns.

Det är kanske samma på en groowat växelriktare? Den måste väl hantera fallet om en smartmeter tappar kontakt med växelriktare eller smart metern pajar.