Tänker jag fel angående lösningar mot problem med delvisa skuggor?

tom

Tänker jag fel angående lösningar mot problem med delvisa skuggor?

tom
1. Bypass dioder
 Hjälper mot skugga på en enskild panel.
 Totala effekten blir dock lägsta output från en enskild panel x antalet paneler i samma slinga.
2. Effektoptimerare lös
 Hjälper mot skugga på hela slingan.
 Totala effekten blir summan av effekten på alla paneler på hela slingan.
3. Effektoptimerare på panelen.
 Hjälper mot skugga på hela slingan och på enskild panel.
 Totala effekten blir summan av effekten på alla paneler på hela slingan.
 Samma som 2. men här kan effekten på enskild panel med skuggan bli högre.

Re: Tänker jag fel angående lösningar mot problem med delvisa skuggor?

TommyE
1. Bypassdioder.
Hjälper mot skugga på enskild(a) paneler. Den totala effekten sjunker med det antal paneler som är skuggade. Om inte hela panelen är skuggad så sjunker effekten med den delmängd av panelen som är skuggad. Om jag förstår det rätt så är panelerna sektionerade och det finns flera bypass dioder i panelen.

De övriga vet jag inget om, då jag inte har annat än alternativ 1.

Det här har jag sett när vi under våren har snö som rör sig på panelerna.

Osså den vanliga, det här är vad jag sett på våran anläggning. Om det fungerar likadant på andras vet jag inte, jag har bara studerat vår egen.
tom

Re: Tänker jag fel angående lösningar mot problem med delvisa skuggor?

tom
Hmm!
Intressant. Enligt min teori med endast bypassdioder så skulle effekten inte sjunka med antalet paneler som är skuggade.
Om det var i samma slinga och skuggan var lika mörk.
Strömmen är lika genom alla paneler genom att dom är seriekopplade.
Det är den svagaste panelen som sätter strömbegränsningen.
Kanske att spänningen kan varierar på dom olika panelerna.
Effekt är ström x spänning P=U*I

Re: Tänker jag fel angående lösningar mot problem med delvisa skuggor?

magneten
Normalt är varje panel uppdelad i tre sektioner med varsin bypassdiod, då en eller flera dioder bypassar så får man endast ett mindre spänningsfall över dioden och man får ut full produktion från övriga paneler :)

Både SMA eller Fronius strängväxelriktare har dessutom redan inbyggda funktioner såsom SMA optitrac (sedan 2012) och Fronius  Dynamic Peak  för att hantera skuggning från träd takkupor och skorstenar osv utan en massa extra optimerare

Re: Tänker jag fel angående lösningar mot problem med delvisa skuggor?

Jag tror att det är precis det bypass-dioden fixar. Om motståndet är för högt i den skuggade delen, så släpper dioden igenom spänningen istället. Då får vi inget tillskott från den skuggade delen, men den bromsar inte nämnvärt heller. De övriga panelerna går då för fullt (eller iaf mkt nära).

Jag har alla paneler i samma slinga och det här är så jag upplever delvis skuggning.
tom

Re: Tänker jag fel angående lösningar mot problem med delvisa skuggor?

tom
TommyE har du optimerare?
Bypass dioderna räddar effekten på en panel.
Men en skuggad panel drar ner effekten på alla paneler i samma slinga.
Sedan så för står jag att olika leverantörer har olika sätt att hantera dessa problem.

Re: Tänker jag fel angående lösningar mot problem med delvisa skuggor?

magneten
Fel! En skuggad panel drar INTE ner hela strängen! Så var det enbart innan panelerna hade bypassdioder (vilket är länge sen)

Detta är iaf min erfarenhet ihop med SMA och Fronius strängväxelriktare :)

Varken TommyE eller jag har några optimerare på våra anläggningar.
Är helt klart mycket säljsnack om påstådda fördelat med optimerare har dock ännu ej sett att de levererar mer el än en strängväxelriktare då det ju uppstår en del förluster i varje ootimerare oxå.

Ett system med optimerare får nästan alltid lägre totalverkningsgrad vilket kan läsas i utvärderingsrapporten från MW parken i Västerås där man jämfört båda systemen under en längre tid.

Re: Tänker jag fel angående lösningar mot problem med delvisa skuggor?

Som Magneten skriver, jag har inga optimerare. Mitt tak är eg helt optimalt att ha paneler på, då vi sällan eller aldrig har någon skuggning. Problemet vi har är när det ligger snö och is på panelerna.

Jag kan se när snön glider ner på panelerna att effekten ökar med den delmängd som kommer fram (i tredjedelar).
Jag ska visa ett exempel på hur det kan se ut. Vi har 21st paneler på taket, 5 av dessa har varit täckta med snö fram till den 28 mars. De övriga ramlade snön ner från mycket tidigare. Om nu den sämsta panelen fått bestämma hela strängens verkan, så hade vi fått ut 0 och intet, då 5 paneler gav just 0W, men så var det inte.

Den 28e mars ganska precis kl 13 så dånade snön äntligen ner. Som du ser så gick det ut en del ström före den tidpunkten. Det producerades ganska precis 4kW med 16 paneler vilket ger 877W/Wp av de som är framme. Sen glider snön av och blottar hela anläggningen, då går den upp till 5kW vilket är max för växelriktaren, så den klipper. 5kW/6Wp ger 833W/Wp. I min värld så producerade de 16 sitt max, trots att vi hade "hinder" på en stor del av strängen.

Förra våren gick snösläppningen betydligt lugnare till, då såg jag effektökningen på samma sätt när snön sakta gled ner, men i mindre steg då såklart.

Min slutsats är att bypass-dioderna är bra på att hantera skuggningar av panelerna, både när dom är helt skuggade och när dom är delvis skuggade.

Om jag får spekulera lite, så tror jag att en solaredge anläggning hade skött det här sämre, mest pga 2 saker. Jag tror inte att den optimerar när en panel är delvis skuggad och SolarEdge behöver ha ganska många paneler i drift innan den startar. Men som sagt det är spekulationer, jag har inte studerat en SolarEdge anläggning.
tom

Re: Tänker jag fel angående lösningar mot problem med delvisa skuggor?

tom
Tack det är sånt som jag vill höra från personer som har egna erfarenheter och inte från säljare.
Jag börjar fundera på en installation utan optimerare men med en solaredge växelriktare.
Då har jag möjligheten att installera optimerare senare.
Kanske kan döda grannens träd i smyg.
Så här ser det ut i mitten på maj.

Re: Tänker jag fel angående lösningar mot problem med delvisa skuggor?

Solaredge btukar kräva minst ca 16 st oskuggade/snöfria paneler för att starta har kag bestämt för mig att jag hört medans min SMA strängväxelriktare startar om den har endast 5-6 snöfria paneler  (har testat)

Re: Tänker jag fel angående lösningar mot problem med delvisa skuggor?

Jo den skuggningen e ju lite halvtrist. Vid vilken tid på dagen är bilden ifrån?

Är ju sådan typ av skugga som SMA optitrac Global Peak ska hantera, finns lite youtubefilmer som förklarar funktionen..

Re: Tänker jag fel angående lösningar mot problem med delvisa skuggor?

Om jag inte har fel, så måste du ha optimerare om du ska ha solaredge. Det går inte att ha deras optimerare till andra växelriktare och det går inte att ha deras växelriktare utan deras optimerare.

Det är en sanning med viss modifikation, jag har ett svagt minne av att det finns en "låda" som gör att det går att köra deras optimerare med valfri växelriktare... betoning på svagt

Re: Tänker jag fel angående lösningar mot problem med delvisa skuggor?

TommyE
Sen vill jag återigen.

Ta mina svar med ett sunt mått av skepticism. Min erfarenhet är mycket begränsad.
tom

Re: Tänker jag fel angående lösningar mot problem med delvisa skuggor?

tom
Opps glömde tiden.
Bilden är från 17:00 15 maj 2017.

Re: Tänker jag fel angående lösningar mot problem med delvisa skuggor?

Bengel
Tjena,

Har du tänkt att göra montaget själv?

När jag har tagit in offerter på komplett montage och installation, så har faktiskt Solar Edge varit billigare än Fronius. Skillnaden för ett 10,5kWp-system var drygt 10kkr, vilket är lite drygt en årsproduktion.
Billigast var dock ett sträng-system med ”no namn” paneler och växelriktare.

Vet inte om utfallet blir detsamma när man köper lösa delar?
Kan ju vara så att montaget går snabbare och därigenom blir billigare med Solar Edge.
Priset är inte den enda variabeln man ska ta hänsyn till, men visst är den viktig.