Tankar runt köp och försäljning av ström

Tankar runt köp och försäljning av ström

TommyE
Hej.

Vi (några på jobbet) satt och diskuterade köp och försäljningen av ström. Jag kom på att jag förmodligen har tänkt fel från början.

Jag har tittat hur mycket jag har betalt i snitt per kWh och kommit fram till att jag sparar 1.20kr per kWh som jag direkt använder. Försäljningspriset landar på ca 1,40kr.

Jag tror att jag tänker fel ang vad jag sparar i kronor på egenförbrukningen.
Tar jag fram förra månadens elräkning så ser jag att jag förbrukat 1465kWh och för det har jag betalt 1760kr dvs 1,20kr per kWh. Men i det priset ingår ju även de fasta avgifterna och dom kommer inte ändras av att jag förbrukar mindre.
Enligt elavtalet så betalar jag nästan 59öre / kWh inkl skatter för den rörliga biten. Det måste ju vara dessa ören som påverkas?
Det skulle i så fall innebära att en såld kWh för 1,40kr kan användas för att köpa tillbaks 2,37kWh för 0,59öre /st. Eller det dom i värmepumpskretsar skulle kalla för COP 2,4.
Om det stämmer, varför pratar folk om att dom vill ha nettodebitering?

Tänker jag än mer galet nu?

Re: Tankar runt köp och försäljning av ström

För oss, så säljer vi solström för ca 2,00 kr, exkl. moms, och köper fulström till ca 0,90 kr, inkl. moms.
Några fasta abonnemangsavgiften är ej beaktade, men de måste man betala i alla fall, hur litet ström man än köper. I de 2,00 kr, exkl. moms, beaktas ersättning för solström, elcertifikat, det direkta skatteavdraget och  nätnyttoersättning. Vi skall alltså sälja så mycket solström vi kan, för att få bästa ekonomin. T.ex. genom att köra den elektriska varmvattenberedaren endast då solcellsanläggningen sover, dvs på mörka delen av dygnet. Allt för att inte själva tulla på vår egenproducerade solström, som skall ut på allmänna elnätet och därmed säljas.
Du måste beakta att moms du får på solström, nätnyttoersättning och allt annat, den får du inte behålla, utan den skall den giriga staten ha. Då momsen är fruktansvärt dyr i Sverige, så har den stor betydelse.

Re: Tankar runt köp och försäljning av ström

TommyE
Tack Arne.

Då tänker jag rätt nu :)

Re: Tankar runt köp och försäljning av ström

thomas_blekinge
Till vem säljer du till 2 kr exkl moms?
21 st 260 W moduler