Takbrygga för underhåll?

thomas_blekinge
Hej, jag planerar en 4-8 kW anläggning på ett 30graders tak med takkupa. Jag bävar för underhåll (tvättning) och reparation. Funderar på att montera takbryggor (att gå på) under varje panelrad. Någon som har gjort det? Kostnaden verkar vara som att hyra skylift två gånger.

Re: Takbrygga för underhåll?

Hej Thomas,

Vi har inga gångstegar mellan modulrader.

Jag tror inte det behövs så mycket rengöring av glasen på solcellsmodulerna.
Det är inte alls samma rengöringsbehov, som på fönster på ett hus,
vilka man (eller fru) vill hålla rena.
Dessutom om du nu har uppvinkling på ditt tak på hela 30 grader,
så gör regn stor del av rengöringsarbetet.
Jag tror inte du behöver upp på taket och "fönsterputsa" solcellsmodulernas glas.

Och snö: med sådan vinkel(30 grader) och den glatta ytan,
som ett fält med solcellsmoduler och deras glas innebär,
så rasar snön av utav sig själv.
Sätter du däremot horisontella gångbara stegar emellan solcellsmodulraderna,
så kan snön samlas. Dessutom stjäl gångstegarna plats,
där du annars kan lägga fler solcellsmoduler.

Som man hör här på forumet,
så verkar ingen solcellsanläggningsägare ge sig upp på taket
för rengöring av solcellernas glas.

Själva har vi ett par tak där vi har solcellsmoduler med bara ca 10 graders takuppvinkling,
och där, som vi sett, så verkar det endast vara fiskmåsar som uträttat sina behov.
och ett och annat löv, och någon kvist också.
Regnet har sedan tvättat bort måsarnas föroreningar.
Vi har sedan installationen för ca 5 månader sedan icke rengjort modulernas glas.
Och vi tycker inte att det behövs heller.

Med din lutning på 30 grader är det bättre förspännt, så att säga.
Summa summarum: du behöver inte oroa dig för rengöring,
såvida du inte har träd i närheten, björkar t.ex.
som sprider pollen och sprutar ut klibbig vätska vid lövsprickningen.

Skulle du ha det, så orsakar de dessutom skuggning,
och riskeras att fällas av dig av den anledningen.

Det är riktigt att man inte bör gå på solcellsmodulerna,
eftersom solcellerna inne i solcellsmodulen då bågnar och sprickor uppstår,
som senare kan bli större. Alltså inte bra att gå på solcellsmodulernas glas.
Har man ett sammanhängande fält med säg 3 rader x 10 kolumner,
så är det givetvis svårt att komma åt modulen i rad 2 och kolumn 5.

Om man kryper och sätter an vid modulramen,
där den är understödd(där det sitter en modulklämma),
så går det att förflytta sig på ett modulfält, utan att belasta själva modulerna.
Annars genom att lossa 4 modulklämmor,
så kan man få bort en solcellsmodul, och bättre komma åt grannmoduler.
Ofta behövs inget underhåll av solcellsmodulerna på taket.

Jag tror mig inte ha sett att någon lägger
gångstege(eller ens mellanrum ca 25 cm) mellan modulrader.
Säkert finns det någon som har gjort det. Det är ovanligt i alla fall.

Om man nu tvungetvis skall rengöra en modul,
som ligger svåråtkomligt mitt i modulfält,
så kan man väl använda en mopp
eller liknande med långt skaft(säg 3 meter, eller längre).
Man kanske till och med kan stå på backen och rengöra solcellsmodulerna på taket då.
Jag såg en gång en fönsterputsare, som stod på marken och med ett
långt skaft på fönsterputsskrapan rengjorde fönster på 3:e våningen.

Jag hoppas ovan kan vara till någon liten nytta.

Re: Takbrygga för underhåll?

filip71
Finns ingen anledning till stegar mellan moduler för regelbunden rengöring. Mina moduler som jag haft i drygt tre år har inte behövt någon rengöring alls. Någon gång störde jag mig på en stor fågelbajs men efter en dryg vecka var den bortregnad. Några av modulerna ligger alldeles intill skorstenen och jag funderade på sot men inte heller det är något problem - det blåser till slut bort.
Som "bevis" så var produktionen under 2015 större än både 2014 och 2013 så någon skit - synlig eller osynlig har inte haft någon inverkan på produktionen och det är väl viktigast.
Mina tak är mellan 20-25 grader - dvs betydligt flackare. Och skulle jag verkligen vilja rengöra så fixar man det med en teleskopisk pinne med en trasa.

(Det är snarare modulerna som skitar ner taket än tvärtom - aluminiumramen på panelen utsöndrar något som får patinan att släppa på takteglet (lertegel) så det blir lite bruna ränder om man verkligen tittar efter.)
Jag har för mig att Bengt Stridh har undersökt rent vetenskapligt hur smuts på modulerna inverkar och inte funnit något mätbart. Om man tittar på ABB Researchs paneler (Västerås) som ligger längst motorvägen och inte särskilt högt så ser de ut som bakrutan på vilken bil som helst som kört en vinter på grusväg - tydligen inget problem.

Re: Takbrygga för underhåll?

BengtK
Finns mycket bilder här på forumet hur det kan se ut .
T ex den jag har :
https://www.piko-solar-portal.com/PlantViewPublicGeneral.aspx?plantId=8a9fdbd3-66e2-4483-a828-eb2a1cabf67e

Snön rasar ner vid hyfsad solinstrålning.
33 st Sharp ND-R245A6 (245W) 8,085 kW 54,2 m2 Rakt söderläge 0°. Taklutning 27°. Kostal 7,0. 2 strängar 15 +18 54 st Stion 150W tunnfilm 8,1 kW 58,9 m2 Rakt norrläge 180°. Taklutning 27°. Kostal 5,5. 2 strängar 27 +27