Större växelriktare än behovet idag?

chrilleman
Hej,

säkert en fråga som kommit upp innan men hittade inget bra inlägg för det.

Om jag tänkt sätta upp en anläggning på runt 8KW och sätter en växelriktare som klarar 15KW.
Är detta något dumt att göra?

I min tanke var det att bygga en 8KW och sen när jag bygger om garage o liknande så kan jag installera 7 KW till? Utan att behöva sätta en extra växelriktare eller byta befintlig?

Med vänlig hälsning
Christian

Re: Större växelriktare än behovet idag?

jansimon
Precis så tänkte jag själv, men efter lite konverserande på detta forum så valde jag att anpassa invertern till just den anläggning man bygger. Detta för att optimera verkningsgraden för det man gör. Vet man om att det bara skall byggas på inom en viss tid så kan man naturligtvis bygga på den större invertern.

Då paneler och invertrar utvecklas så vet man ju egentligen inte vad man vill ha eller finns i framtiden.

Mitt tänk att varje anläggning är unik. Optimera hela kedjan av delar så att det passar varandra så bra som möjligt. Likaså valet av produkter skall anpassas efter platsen man tänker montera anlägggningen. Det handlar om ekonomi/återbetalning och effektivitet.

Optimering och anpassning är dagens ledord :)

Re: Större växelriktare än behovet idag?

chrilleman
Tack för svaret jansimon!

Räknade lite på det.

5KW  SMA 3398 kr/KW
10KW SMA 2499 kr/KW
15KW SMA 1866 kr/KW
20KW SMA 1524 kr/KW

Så låt säga att jag installerar 10KW anläggning med en 10KW SMA, då är allt frid o fröjd.
Men installerar jag 10KW anläggning med en 15KW SMA som jag sen tänker bygga ut med 5KW till.

Under tiden jag inte gör det, förlorar jag verkligen 633 kr värt i el?

Blir det inte samma sak om det är låg instrålning en dag, då kommer min anläggning inte producera 10KW utan kanske bara 1KW, blir då verkningsgraden jätte dålig på en 10KW riktare? Eller jag som tänker fel?

Re: Större växelriktare än behovet idag?

Du kan prova dina tänkta ideer i SMAs designprogram.

Jag tror utan att ha räknat att du kan köpa en större inverter,
Tänk på att din nästa utbyggnad kan ha andra vinklar och riktning, om det är på det viset kan du gå ner i storlek på invertern.

ex. du bygger 7kw riktning SO, därefter bygger du på ett garagetak 7kw SV.
Du kan då klara dig bra med SMA STP-12000.

Men kolla på SMAs designprogram

Re: Större växelriktare än behovet idag?

Callec har rätt.

Checka av i tex. SMA:s designer program. Beroende på riktning så väljer man inverter. Min anläggning tex. Är på 7.2kW. Jag valde en inverter på 6kW. Detta då min riktning inte är i direkt söder. Invertertillverkarna nämner alla att man kan ha en viss underdimension på invertern. Har man direkt söder och brant vinkel kanske man inte skall underdimensionera inverter.

Har man skuggningsproblem kanske två invertrar är att föredra då man får fler MPPT ingångar.

Likaså skall man kolla spänningar på slingorna man skapar.

Ledorden gäller fortfarande

Men som sagt. Testa.

SMA:s program: http://sunnyportal.com/register
Kostal har oxå, ja alla har nog sina egna.

/janne

Re: Större växelriktare än behovet idag?

Jag konfigurerade 8kW paneler med en 15kW växelriktare i Sunny design web:

http://www.sunnydesignweb.com/sdweb/SunnyDesign/Home

Här är resultatet:
(32 paneler 250W konfigurerade i två strängar)

Det ser bra ut, och allt lyser grönt. Verkningsgraden blir enligt simuleringen 96,4% som är helt OK,
men kan bli bättre.

Det ska gå bra att köra 8 kW med växelriktaren, och sedan lägga till fler paneler senare.

Det är små förluster jämfört att använda växelriktaren fullt ut.

Men 8kW solceller ger det ca 8000 kWh per år om du har bra orientering utan skuggning.

Om du exempelvis förlorar 2% verkninggrad innebär det 8000*0,02 = 160 kWh.
Dvs ca 200 kr per år.

Men det är ju ingen vits att använda en större växelriktare om du inte vet säkert att du kommer komplettera senare. Då blir förlusten desto större.

Men att komplettera efter något år är inga problem.

Re: Större växelriktare än behovet idag?

nelos
Det finns ju även andra tillverkare av växelriktare i samma storleksklass, Danfoss exempelvis:

http://www.danfoss.com/NR/rdonlyres/C32B60B0-7621-46AC-A949-B30F4423BA71/0/TLX_Factsheet_UK_DKSIPFP204A402_WEB.pdf

Här är tillhörade designverktyg:

http://www.danfoss.com/BusinessAreas/Solar+Energy/Downloads/Download+LynxPlanner.htm