Störningar från solcellsanläggningar

Gunnar
This post was updated on .
Störningar från solcellsanläggningar blir allt vanligare. Problemen verkar vara störst där optimerare används.

Elsäkerhetsverket undersöker.
https://www.elsakerhetsverket.se/om-oss/press/nyhetsbrev/tidigare-nummer-av-nyhetsbrevet/2019/december/storande-solceller/

Här finns lite mer info:
https://www.sydsvenskan.se/2020-02-23/solceller-pa-tak-kan-stora-grannens-mobiltelefon-snabb

Tidningen QST april 2016 har en artikel om hur störningarna kan minskas. Artikeln kan läsas här:
https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://qrm.guru/can-amateur-radio-solar-power-co-exist-qst-article/&ved=2ahUKEwj3vLnjvOrnAhXBwsQBHZepCGYQFjAAegQIAhAB&usg=AOvVaw0u4H7_S48tUu76mJ3kyuky

Själv har jag märkt att problem har uppstått med radiokontrollerade klockor efter att en större SolarEdge anläggning kommit upp i grannskapet.

Re: Störningar från solcellsanläggningar

Angående radiokontrollerade klockor har jag upptäckt att min robotgräsklippare verkar orsaka problem ibland.

Re: Störningar från solcellsanläggningar

Mono Wafer
Vad är det för fabrikat på den?

Re: Störningar från solcellsanläggningar

Husqvarna. Jag inga egentliga bevis, men ibland verkar klockan gå fel när klipparen är aktiv.

Re: Störningar från solcellsanläggningar

Gunnar

Re: Störningar från solcellsanläggningar

Det är ingen hänvisning till en artikel, utan en hel tidning. Litet tokigt. Svårt att läsa, eller rättare omöjligt pga för smått trots jag har stor bildskärm. Webläsaren zoom-knapp, funkar inte på den artikeln.

De har utformat den digitala tidskriften så den ska se ut som en riktig hederlig tryckt tidskrift, vilket ser festligt ut så länge man inte ska läsa något, men det är totalt olämpligt att läsa sådant med dator på dataskärm. Det har de inte tänkt på.

Men i vilket fall, på det taket där panelerna har tagits ner, är ju ett lämpligt tak för vanlig växelriktare och vanliga paneler utan effektoptimerare. Det att betrakta som tjänstefel att ha SolarEdge där, solcellsfirman har lurat på husägaren. Om det nu är sådan anläggning som störde där.

Re: Störningar från solcellsanläggningar

Gunnar
Artikeln börjar på sidan 17. Jag tycker inte att det är något problem att läsa på min 10 tums platta om man har den stående så att sidorna fyller hela skärmen. Nej SolarEdge nämns inte vid namn men det går att läsa att samtliga störande anläggningar som blivit anmälda till Elsäkerhetsverket hade optimerare.

Re: Störningar från solcellsanläggningar

Jag har har stor skärm 48 cm skärm(diagonalen) men det går inte att läsa, alltför smått. Det går heller inte att zooma upp, zoomknappen på webläsare reagerar ej, konstigt nog. Ej genomtänkt.

Det gick att zomma genom att vänsterdubbelklicka i artikeln. Men svårt att läsa då inte hela sidan man ska lösa syns samtidigt, ett väldigt åkande över artikeltexten med mus eller rullhjul. Lättare då att avstå från att läsa. Det går faktiskt inte att söka efter ord i artikeln, med webläsaren sökfunktion, man luras att tro att de söker och inget hittar, men i verkligheten sökte den aldrig.

Nåja, husägaren kan montera upp panelerna igen och Luftfartsverket och militären betalar husägaren en vanlig växelriktare. Allt löst, alla nöjda.

Hur kan det komma sig att att man inget liknande hör från Tyskland, att solcellsanläggningar stör, en stormakt på solcellsanläggningar?

Vad jag har tidigare läst är att i Tyskland luftfartsverk och militär hade invändningar mot solcellsanläggningar i närheten av flygplatser. Det de invände mot, var emellertid att stora blanka fönsterytor, dvs solcellspanelfält, kunde blända piloter. Numer har solcellspaneler antireflektionsskikt på täckglasen, i alla fall på kvaliettspaneler, billiga kan nog sakna det. Då borde de förbjuda sjöar och utomhus-simbassänger också som kan reflektera och blända, liksom förbjuda alla hav. Även aluminiumtak reflekterar ganska starkt.

Att solcellsfirman tydligen envisas med att enbart montera solaredge är väl för att det ger framtida välkommet merjobb med att byta trasiga effektoptimerare och annan betald service.

Re: Störningar från solcellsanläggningar

TommyE
Håll ner skift och kör med skrollhjulet på musen, så kan du zooma.

Leverantören har ju betalt tillbaks det han betalt. I mitt tycke, så skulle jag säga åt leverantören att sätta upp allt igen, men ta en annan växelriktare utan optimerare. Även om det låter som om leverantören har snöat in på en typ av utrustning.

Re: Störningar från solcellsanläggningar

Jag har en övervakningskamera på framsidan av huset. Den är nätverksansluten (kabel) och brukar tappa kontakten ibland, så att man måste starta om den. Mycket irriterande. Efter att ha felsökt i flera månader, ändrat på hundra olika inställningar, gjort fabriksåterställningar, m.m. så insåg jag att kameran bara hänger sig på dagarna, aldrig på natten. Jag testade att slå av solcellsanläggningen, och då fungerar kameran utan problem. Jag har testat att slå av och på anläggningen i perioder, och hittills har kameran bara krånglat när anläggningen är inkopplad.

Nätverkskabeln till kameran går på vinden, som närmast är den väl någon halvmeter från solcellerna. Jag skall prova att byta till en skärmad nätverkskabel. Hoppas att det hjälper...