Storlek på växelriktare

acl

Storlek på växelriktare

acl
Vårt nya system som varit i drift en månad består av:
17 st paneler á 405 W. Sungrow växelriktare SH5.0RT. Batteri på 9.6 kW.
Alla paneler mot sydost med en taklutning på 35°.

Har vi verkligen fått rätt storlek på växelriktaren?
Mellan ca. kl.10-14 under dessa soliga dagar som det varit i maj slår kurvan i taket på 5 kW.

Offerten specificerar inte vilken storlek på växelriktaren, finns 4 av det fabrikatet.
Sungrow SH5.0/6.0/8.0/10RT

Tänker jag rätt när jag inbillar mig att vi borde kunna ha en större växelriktare?

Tacksam för svar här innan jag börjar krångla med leverantören.

Re: Storlek på växelriktare

Vad har den växelriktaren ni har för max. uteffekt?

Ni har alltså installerad paneleffekt på totalt 6,885 kWp och alla paneler i samma väderstreck och har alla samma uppvinkling. Då uppnår alla panelerna samtidigt sina maximala effekter under dagen.

Maj är en månad då en solcellsanläggning i Sverige når sin maximala effekt(uteffekt från växelriktaren). Det är för att det ännu inte har blivit så varmt i luften och solstrålningen är ganska stark.
Solceller tappar ca 4 % för varje 10 graders temperaturökning i panelen. Det är inte utomhustemperaturen som avses utan temperaturen under täckglaset i panelen.

Det verkar litet snålt av din solcellsfirma att sätta dit en växelriktare med maximal uteffekt på 5,0 kW, som jag gissar den har. Det kostar nog bara ett några hundralappar mer att ta en på snäppet större t.ex. på 6 eller 8 kW. Kolla vad en sådan budget-växelriktare du har kostar ett snäpp större jämfört den du har.

Men det det brukar inte vara så många kWh under ett år som man kommer att förlora pga en aning för liten  växelriktare. Nog bara i maj/juni.
Du visar inte någon effektkurva så det går inte att se hur mycket du förlorar på att effekt klipps bort.

Det är dumt om du framtida bygger ut anläggningen och de har satt dit en för liten växelriktare. Då måste du köpa en helt ny litet större, det kostar.

Hade du haft halva antalet paneler mot öster och resterande åt väster, då hade din nuvarande växelriktare inte "gått i taket" och skulle ha varit fullt tillräcklig.

Jag ser på internet att en SH6.0RT kostar ca 5 % mer än en som du har SH5.0RT. I pengar är det ca 1 300 kr. och en H8.0RT kostar ca 2500 kr mer än den du har.

Är ovan någorlunda bra svar på din undran?