Storlek på solcell till 200A batteri.

Ålandslukas
Hej!

Jag har 1 st helt nytt 200A batteri och 1st Viewstar regulator, ingen MPPT tyvärr. ( http://solarlab.se/solpanel/viewstar20a.html ).
Detta installerade jag (en elektriker gjorde detta) på min befintliga solcell som är 20 år gammal, denna är max på 60W. Anläggningen är uppsatt på ett sadeltak med ca 45´lutning och rakt mot söder.

Nu idag så står det hela tiden LOAD OFF på regulatorn och med det så får jag ingen ström på uttagen i stugan. Elektrikern har gått igenom systemet på plats och allt ser bra ut med säkringar osv. Det visar när det är sol ute att det laddar på men trots det så går det inte att att få ström på uttagen.

Jag har inte belastat något alls knappt under de få gångerna (1-2ggr) det har ändrat till LOAD ON i regulatorn. Stugan har endast belysning (gamla halogenlampor som drar mycket ström) och mobiltelefonladdning som behöver ström.

Med det undrar jag, kan det vara så att solcellen är alldeles för liten och med det inte får upp spänningen i batteriet?

Jag har gått igenom inställningarna i regulatorn och kan ej hitta något uppenbart fel där heller.

Hoppas någon kan hjälpa mig i detta.

/Lukas

Re: Storlek på solcell till 200A batteri.

Du anger att du har en gammal solcell, som är 20 år gammal, med märkeffekten 60 Wp.

Nu har du inköpt 1 st batteri på 200 A och någon slags batteriladdare med namn Viewstar.

Nu har du tydligen anslutit till din gamla solcell detta nya batteri och nya batterieladdare.

Problem: ingen ström i uttagen

Du har alltså någon slags elsystem i stugan (kanske 12 V).

Men vad är det för solcell och för batteri?

Solcell:
tomgångsspäning ?
avsedd för battrie med spänning?

batteriet:
mener du inte 200 Ah(dvs ampèretimmar)
Vilken spänning har det?

Gör en enkel skiss hur du har kopplat, då kan forumsdeltagarna se hur du har lopplat och kanske komma med snilleblixt.

Vad hade du tidigare för laddare och batteri, som tydligen fungerar bra med den solcellen?

Men dina förbrukare, dvs lampor, kylskåp eller vad det nu är, är väl kopplade direkt till 12 V batteriet.
Du kan ju koppla bort laddaren, och se om lamporna funkar då.
Om inte funkar så kan batteriet vara helt tomt.

Det är klar att din solcell är liten, bara 60 Wp märkeffekt(det har den endast om riktad mot solen, vid lunchtid midsommartid, all övrig tid betydligt lägre. Nu idag om sol, kanske den bara ger ca 30 W. Den är ju ock gammal säger du, och kanske ger ännu mindre. Kanske bara ger 10 W.

Om det är gammal installation, så kan den vara korroderad med glappkontakt som följd i uttagen.

Re: Storlek på solcell till 200A batteri.

Ålandslukas
Det stämmer, så jag bytte ut de gamla batterierna och regulatorn. Och problemsekvensen är som du beskriver, inget ström i uttagen (dock har jag haft det 1-2ggr, men sedan så har det blivit LOAD OFF i displayen och dött i uttagen).

Och det är 12V-system, det stämmer.

/Lukas

Re: Storlek på solcell till 200A batteri.

Ålandslukas
Hej!

Ber om ursäkt för att mitt svar blev lite kort ovan, det berodde på att ditt svar kom i etapper, rad efter rad.

Det är helt kopplat enligt instruktionerna, http://solarlab.se/solpanel/datablad/anvandarmanual-viewstar.pdf , se sidan 10.

Systemet före vet jag inte hur jag skall beskriva, 2st biltema batterin: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilreservdelar/Elsystem/Batteri/BATTERI-12V-88AH-2000029868/ Samt någon analog regulator av norskt fabrikat som jag inte kan minnas namnet på. Inköpt på Sunwind, 20 år sedan, samtidigt som solcellen.

Anledningen till bytet av batteri/regulator var att batterierna verkade urladdade, vi mätte upp med multimeter och tämligen snabbt sjönk spänningen. Men nu i efterhand börjar jag tveka, kan solcellen ha varit och är slut/sönder? Måsta ju byta regulator om jag vilja ha AGM-batterin, därav bytet av regulatorn.

Mina förbrukare är inte direkt kopplade till batteriet, utan via regulatorn (därav problemet när regulatorn bryter strömmen).

Solcellens närmare specifikation kan jag inte få fram just nu, för anläggningen ligger ute i ytterskärgården 10h från där jag nu är. Och är tacksam för allt hjälp och tips jag kan få här på forumet. Är en el/ström-analfabet men dock mottaglig för all hjälp. Vi sanera alla kablar och med det är det nya kablar hela vägen från solcell/batteri/regulator.

/Lukas

Re: Storlek på solcell till 200A batteri.

OK du har kopplat ditt system enligt sidan 10 i bruksanvisningen för din nya laddare.
Så dina förbrukare sitter inte direkt kopplade till batteriet, utan laddaren sitter som spindeln i nätet och sköter all strömtransport.

Du får väl mäta litet med multimeter när du kommer ut till stugan härnäst.

Frågan är om ditt nya system har fungerat någon gång överhuvudtaget, eller alltid varit dött?
Det har du heller inte nämnt.

Jag vet inte hur det är med sådana batterier, men är de fulladdade då man köper dem i affären?

Jag har aldrig haft något sådant system, som du har, utan endast stora solcellsanläggningar, som är elnätsanlutna. Därför vet jag ej hur sådana laddare funkar, eller skall fungera.
Men en 60 W solcellsmodul förefaller mig klen för din anläggning. Men det finns experter här på forumet, som har liknande system som ditt, men i sina fritidsbåtar.

Du kan mäta upp din gamla solcell.
Koppla så här:

Då ser du om den ger någon effekt.

Effekten P [W] beräknas:
P = I x U   [W]
exempel:
I = 2 A
U = 10,5 V
ger P = 2 x 10,5 = 21,0 W

Om 12 lampan håller, eller bränner av direkt, kan jag inte säga.
Man får titta på solcellsmodulen data.

Har man endast en multimeter, så kan man först mäta strömmen,
med samma lampa inkopplad sedan mäta spänningen.
Multimetern bör kunna mäta upp till ca 5 A, för att kunna göra mätningen.

Om din multimetern klarar solcellsmodulens kortslutningsström, så kan du mäta den.
Och se vad det ger.

Re: Storlek på solcell till 200A batteri.

Ålandslukas
This post was updated on .
Hej.

Tack för svaret, dock så skall jag tillägga att jag har nämnt här (mitt andra svar, sänt 12:00) att jag har haft igång anläggningen. Vi testade ju omgående då vi hade kopplat färdigt att det fungera, så det måste funnits ström i batteriet vid leverans, och då fungerade det och vi hade ström.

Det jag funderar mycket över är hur regulatorn kan visa att batteriet ligger på 13-14v. och samtidigt visar "LOAD OFF" och med det kan jag ej belasta batteriet. Det är det jag inte förstår riktigt, är det så att fastän spänningen finns där till fullt så är det ändå inte fulladdat? När det står 13-14v i displayen så borde det väl vara redo att belasta?

/Lukas

Re: Storlek på solcell till 200A batteri.

Ålandslukas
Ingen mera som har tips och synpunkter?

/Lukas

Re: Storlek på solcell till 200A batteri.

Arne
Om du misstänker att ditt 200 Ah batteri är fullladdat då din laddare visar 13 till 14 Volt, så kan du ju ta bort laddare, och koppla batteriet direkt till dina laster(så ström kommer ut på ditt elsystem, i stugan). Då ser du ju om det funkar eller ej.

Som det är nu skall tydligen all ström som går från batteriet till dina förbrukare gå via din laddare. Och det kan ju vara fel på laddaren. Kopplar du ditt batteri direkt till ditt elsystem (dock kan du fortfarande köra strömmen genom säkringar. Sådana måste du väl ha?), då ser du ju om batteriet är laddat och orkar mata dina förbrukare eller ej.

Du har fortfarande inte visar med en el-skiss hur du kopplat batteri, laddare, och ditt elsystem.

För en 12 Volts blyackumulator är laddningsslutspänningen ca 13,8 till 14,4 Volt vid 15 till 25 graders batteritemperatur. Alltså då det är fulladdat. Du kan ju se Wikipedia!

Dålig otydlig fråga, innebär dåliga eller inga svar.

Jag föreslår att du skriver ut bruksanvisningen och läser den noga. Ibland har man allför bråttom och underlåter att läsa den noga. Du kan ha missat något.

Du skall klar kontakta firman du köp laddaren av. De är väl bäst lämpade att hjälpa dig och måste ju kunna hjäpa dig. De är klart också intresserade av att deras produkter fungerar som avsett.

Re: Storlek på solcell till 200A batteri.

Kan det inte vara så enkelt att förbrukarna drar lite för mycket, så att batterispänningen blir för låg och förbrukarna kopplas bort; "load off". Då borde det finnas en knapp så att man kan koppla in förbrukarna igen, förutsatt att batteriet har hunnit laddats upp tillräckligt.

Se också till att regulatorn är i "Manual mode" så att du inte har aktiverat någon timer eller så...

Re: Storlek på solcell till 200A batteri.

magneten
Min laddregulator kopplar ifrån lasten om batteri spänningen sjunker till 11,2v.

Re: Storlek på solcell till 200A batteri.

Ålandslukas
Hej Micke och tack för ditt svar!

Jag har inte haft igång förbrukarna i någon nämnvärd omfattning (typ av och på med lamporna snabbt bara) och ändå visar det på load-off. Jag tänker i de banorna du gör, att man får programera den manuellt. Har tabeller hur man skall fylla i värdena på batteriet.

Försöker dryfta här också om det kan vara så att solcellen är uttjänt efter 20 år och ej ger tillräckligt?

Ha det!

Re: Storlek på solcell till 200A batteri.

Ålandslukas
Hej Magneten!

Min regulator gör samma (dock vid ett högre volttal, typ 12,3v?) dock är jag så konfunderad över att trots att regulatorn visar på 13-14v så står det load-off i displayen med resultatet att man inte får el ur uttagen.

Tack för ditt svar Magneten.

/Lukas