Stående och liggande paneler

Ohio
Hej
Är det någon som vet om man kan ha både liggande och stående i samma sträng? Panelerna ska sitta ovanför varandra på samma tak. Får inte plats med 3 stående så jag tänkte 2 stående och en liggande överst

Re: Stående och liggande paneler

Bensod
Der funkar utmärkt!

Re: Stående och liggande paneler

Däremot kan det vara knepigt att fästa paneler som är i landskap om övriga är i porträtt. Beroende på vad du har för taktyp korrugerad takplåt, trapetsbleckplåt, plåt simulerande tegelpannor, eternitpannor, takpappstak, schingel eller vad du nu har.

Har du tänkt att ha de flesta paneler i porträtt och på horisontella långa skenor?
Och sedan de 2 st paneler i landskap också på horisontella långa skenor, är det så du tänkt?
Då blir det lååång ounderstödd längd för dessa paneler i landskap, nämligen ca 1,6 m. De kläms ju då på kortsidorna.  Men du kanske tänker ha vertikala skenor för de panelerna i landskap?

Tak med betong- eller tegelpannor är den besvärligaste taktypen att montera på, bortsett eternittak.

På kvällen får du skuggor av runda skorstenen på paneler, men det kan du avhjälpa med Tigo effektoptimerare enbart på skuggdrabbade paneler.

Re: Stående och liggande paneler

Ohio
Jag har betongpannor och det är till höger om skorsten jag tänkte ha 2 liggande paneler. Vet inte om jag ska ha till vänster också eller om runda skorstenen förstör, jag räknar med 11 stående paneler som går under stora skorstenen. Läget på taket SÖ.

Re: Stående och liggande paneler

Ohio
Sedan funderar jag att montera 2 st stående paneler längst till vänster om det andra taket, på den lila trekanten. Tänkte montera det så högt och så långt ut som möjligt för att inte skuggas av det andra taket, tror ni det problem med skuggning? Vill helst inte ha optimerare.