Spotpris Up/Down - Vad menas?

jaebes

Jag har som de flesta solcellsproducenter ett avtal som gör att jag får betalt och betalar elpris per timme. Med min nuvarande deal får jag spotpris+25öre. Men när jag kollar på Nordpools hemsida så verkar det finnas två taxor. En Up och en Down. Logiken säger mig att Up är det priset man får när man säljer och Down är priset man betalar för det man köper. Men det brukar sällan vara så enkelt.

Nån som vet?

https://www.nordpoolgroup.com/Market-data1/Regulating-Power1/Regulating-Prices1/SE/Hourly/?view=table

Re: Spotpris Up/Down - Vad menas?

Arne
Det elhandelsbolag du tecknat avtal och köper ström av och säljer ström till, med måste veta hur det ligger till. Kontakta dem! Jag undrar om det inte är ovanligt att solcellsanläggningsägare har avtal om köp av ström med timpris och försäljning till timpris.

Jag tror elnätsbolagen ogillar timdebitering, då de måste ändra i sin elmätningsutrustning, kanske byta ut utrustning. Troligen också mycket mer data för dem att skicka till elhandelsbolaget än bara en mätarställning den 1:a varje månad.

Re: Spotpris Up/Down - Vad menas?

jaebes
Det gör de säkert, men jag vill ha lite mer på fötterna innan jag kontaktar dem. Jag kan få ut timvärden från Göteborg Energi så jag kan se exakt hur mycket jag sålt eller köpt per timme.

Frågan gällde främst om någon hade koll på vad skillnaden mellan Up och Down var och om det är någon av dessa man kan använda som referens för att kolla om allt är rätt.

Om jag kollar på vad jag får betala kontra vad jag får betalt så tycker jag skillnaden är för liten eftersom elen är ju extremt billig nattetid(när jag köper som mest) kontra dagtid(när jag säljer som mest).

Re: Spotpris Up/Down - Vad menas?

Tåbro79
På länken du refererar till https://www.nordpoolgroup.com/Market-data1/Regulating-Power1/Regulating-Prices1/SE/Hourly/?view=table finns det överst på sidan efter rubriken ett i (information) som om man håller musen där visar.

"up" and "down" indicates the price for power that has been regulated upwards or downwards. For country specific details please see the question marks on each countries page
Data sources: Statnett (NO), Svenska Kraftnät (SE), Fingrid (FI), Energinet.dk (DK)

Det är enklare att titta på Vattenfalls länk (som ser ut att visa Nordpol down-värdet) i öre/kWh
https://www.vattenfall.se/elavtal/elpriser/timpris-pa-elborsen/

Jag har själv också timspot - köp och sälj - elavtal med Göteborg Energi sen flera år. Löpande avtalstid.

Re: Spotpris Up/Down - Vad menas?

genua
Din länk pekar mot reglerkraft, avser bud för balanshållning.

Länk till timpriset:

https://www.nordpoolgroup.com/Market-data1/Dayahead/Area-Prices/ALL1/Hourly/?view=table

Re: Spotpris Up/Down - Vad menas?

jaebes
Ok. Vad är skillnaden? Day ahead trodde jag bara var prognos men det är alltså där även utfallet hamnar?

Jag har f.ö. nu laddat ner historiska timpriser från Nordpool och jämfört med timleveransen till Göteborg Energi och det verkar stämma väldigt bra. Då kan jag släppa detta med Up/Down. Man hade ju hoppats att det var de priserna som gällde