Sonnen batteri

TommyE
Hej.

Huvudet snurrar nu runt solcellsbatteier, kan jag montera in ett batteri till min befintliga växelriktare? Vad kostar det att göra.

Hittade iaf Sonnen batterier och dom ska enligt en sida gå att koppla till befintlig växelriktare, men den var inte så lätt att hitta pris på.

Finns det någon här som har Sonnen och kan berätta lite om det? Jag är inte säker på vilken storlek jag är sugen på (jag vet inte ens om jag kommer köpa något), men gissar på 4-6kW skulle vara lagom till min anläggning och förbrukning.

Re: Sonnen batteri

TommyE
Som svar på min egen fråga, så fick jag idag tag i en firma som ska skicka offerter. Ska bli spännande att se vad kostnaden blir.

Re: Sonnen batteri

Davil
Hejsan Tommy 😊.

Jag har själv inget batteri, men har ganska bra koll eftersom jag har installerat några stycken i mitt jobb som elektriker. Sonnen är störst / har flest installerade i världen och ligger i framkant när det gäller tex säkerhet. De har lagt mycket forskning inom brand/explosionsrisk mm.

Sonnen kan installeras oavsett val av Inverter då den lever sitt egna oberoende liv. Den har sin egna inverter och gränssnitt när det gäller sytemövervakning.
Det som jag ser som negativt är att du alltså har ytterligare en spänningsomvandling med förluster som följd.
Jag menar - Först gör din fronius inverter om DC (från solpanel) till AC som sedan Sonnens inverter omvandlar en gång till till DC för att kunna lagra batteri.
Jäkligt snygg är Sonnen och den känns gedigen och jag skulle inte tacka nej om jag fick en. Men jag är inte alls sugen på att köpa.

Fronius har jag också installerat.
Här är det dock så att man behöver deras Fronius symo hybrid inverter som tyvärr bara finns för max 8kW.
Själva batterilådan är inte alls lika stilren som sonnen då den mer liknar ett kassaskåp och har fett utrymme max 12kW batteri.

En stor fördel med fronius är att man slipper den extra omvandlingen av spänning ac/dc. Batteriet tar DC direkt till växelriktaren!
Fronius är också vad jag vet ensamma med om man vill kunna köras som nödströmsdrift. För detta måste man köpa till en kapsling med diverse komponenter och (viktigt) man måste ansluta till en egen, extra jord (jordspett som resistansmäts för att säkerhetställa godkänd jord). Vid strömavbrott kopplas man ifrån nätet och körs i ö-drift.

Jag personligen skulle gärna vilja ha fronius om det hade funkat med min 18,24kW anläggning och om priset var lägre.

Fronius Symo 17,5. Fronius Smartmeter. 18,24kW. 32 x 32st JA-Solar 285w paneler 20Gr lutning riktning Öst/Väst i Glanshammar Närke.
https://www.solarweb.com/Home/GuestLogOn?pvSystemid=26a3723a-9023-45ae-9816-b3d81c12c592

Re: Sonnen batteri

TommyE
Tack för bra svar :-)

Vi bestämde oss i vilket fall att avvakta då det dök upp lite nya planer.

Re: Sonnen batteri

Tåbro79
Hej Tommy,

OK, du avvaktar, men om du vill veta mer..... så har jag fått installerat ett sonnenBatterie eco 8.0 / 10kWh till  solcellsanläggningen på huset. Systemet har fungerat sen installationen den 8 januari i år (2018). Köpt av Eon och installerad av Solar Supply i Karlshamn och elektriker från ElektroEmanuel i Kungsbacka.
Huset har en elförbrukning per vecka på ca 50 kWh varav ca 25 kWh behövdes köpas. Så förenklat behövdes ca 4 kWh per dygn från ett batteri, sen behövs marginal för dåliga soldagar i följd. OK så jag bestämde mig för att bestycka sonnenbatteriskåpet fullt med 5 st 2 kWh batteripackar.
Nu ligger veckoförbrukningen på 3-4 kWh, och nu undrar du kanske varför inte på 0 kWh? Batteriet är nätanslutet på 3-fas 400 V och alltså till elnätet i Sverige, Norge.... Jag kan se på min trådlösa elmätare (IKEA) att den kväll/natt visar 20-40W inköpt el "steady state". Antar att batteriet inte ska leverera upp till 100%, då det finns risk att batteriet töms till elnätet. Dessutom tar batteriet i medel enligt sonnen 3,84 s på sig vid effektändring innan det är uppreglerat. Alltså om en lampa 5W tänds eller kompressorn i kylen startar 120 W eller varför inte vattenkokare sätts på 2 kW... Här är en förklaring från sonnen
https://sonnenbatterie.de/de/was-ist-eigentlich-ein-effizienzleitfaden-fuer-pv-speicher-und-warum-gibt-es-ihn och testkrav för batterianläggningar för "tyska tillverkare" http://pvspeicher.htw-berlin.de/effizienzleitfaden/

Hans/Lindome/Ny på forumet

Per

Re: Sonnen batteri

Per
Hej Hans,
Är intresserad att få lite mer information om ditt Sonnen batteri, har en befintlig anläggning som jag tänkte komplettera med ett batteri, typ 8.8 eller 8.10 eco. Är som sagt en befintlig anläggning så ett Sonnen borde passa.
Tittade du på några andra alternativ eller varför valde du just Sonnen? Är det något ljud/fläktljud från batteriet, kvalitet, kundsupport, användarinterface osv.

/Per

Re: Sonnen batteri

Tåbro79
Hej Per,

Jag började söka efter batteri hösten 2016. såg BoxofEnergy och Teslas Powerwall (det var inte så enkelt att hitta andra från svenska installatörer), men tyckte inte att de passade alls. Vårt 1½ plans kedjehus byggt 1969 har ”bara” möblerade rum, så batteriet får inte ta för stor plats och ”måste” se någorlunda snyggt ut.

På 21 nov 2016 kom Eon med nyheten att de skulle börja sälja Solarwatts MyReserve med start i mars 2017. Så jag undersökte det och trots lådans storlek (behövde 2!) så ställde jag in mig på det. Solarwatt hade både användar och installationsmanualer och annan bra information på sin hemsida, så jättebra.

Men, jan/feb 2017 hade Eon ändrat sin websida och nu fanns inte Solarwatt kvar utan istället Fronius och Sonnen. Varför då? Eon påstod att de inte fått Solarwatts system att fungera!

Så jag blev lite sur och mejlade Solarwatt i Tyskland, Fick svar att Hallands Energiutveckling var premium partner i min närhet. OK så dom installerade Solarwatts paneler, men hade inte börjat med batterier än.

Sen hände ingenting, mejlade och ringde. Först skulle en testinstallation göras i Sverige innan leveranser kunde ske. Tiden gick och jag fick inget tydligt svar….

Jag insåg då att, Open Circuit Voltage/Voc från mina 22 seriekopplade Hareon-paneler skulle överskrida 800V som Solarwatts MyReserve krav är vid -15C. Tvärstopp, borde ha insett det tidigare.

21 mars 2017 kom ett pressmeddelande från Solarwatt med en ny produkt, Matrix. Skulle tåla 900V (OK bra) och börja levereras efter sommaren 2017 i Tyskland. Jag fick besked att den skulle komma till Sverige våren 2018. Då tyckte jag att det blir bara senare och senare…så jag bestämde mig att beställa Sonnen av Eon.

Installationen blev klar 8 jan 2018 och fungerar fortfarande.
Sonnen eco 8.0/10kWh, består av
• 5st 2kWh LiFePo4 batteripackar från Sony
• 3,3 kW 3 fas omvandlare (med inbyggd fläkt) från Steca
• Display som i home-läge visar självförsörjningsgrad, laddningsstatus, produktion, förbrukning, laddning, urladdning (enbart på tyska språket)
• Reglerelektronik
• Ansluten till Internet, 3-fas nätet via säkringscentral och jordfelsbrytare, effektmeter EM271 från Carlo Gavazzi som mäter produktion och förbrukning och som kommunicerar med batteriet via RS485 med MODBUS
• Anslutningar/Utgångar för att stänga av/sätta på apparater finns
• Mått och vikt. 137x64x22cm, 174kg. Har ställt den på en rejäl träsockel, placerad i vår toa (1,5x1,3m) intill elcentraler, där även växelriktaren till solcellerna hänger på väggen
StecaGrid 4803  sonnen eco 8.0

Frågorna.
• Fläktljud från batteriet? Det låter som från min växelriktare från Steca, startar när det behövs så att den interna omvandlaren inte blir för varm.
• Kvalitet? Made in Germany, ser helt okey ut!
• Kundsupport? Sonnen i Tyskland, Installatören
• Användarinterface? Med dator via Sonnen Internet portal, Smartphone apps Google play eller App Store. (Jag använder datorn)
• Dokumentation? Här finns det mesta man kan önska sig http://www.sonnensupportaustralia.com.au/documentation.html

Batteriet har varit igång i nästan 11 månader nu och jag läser av husets elmätare varje måndag morgon (har gjort det sen 1995) och det följer mina beräkningar.

Ellevios (Nätägarens) siffror.
• Total elanvändning (2017-12-01 - 2018-12-02): 3010 kWh
• Total elanvändning (2016-12-01 - 2017-12-02): 3891 kWh

/Hans

Re: Sonnen batteri

tobrå79,

Intressant!
Vilken var anledningen till att ni skaffade lagringsbatteri? Det framgår inte av din text.
Med all denna (troligen kostsamma) investering med lagringsbatteri och styrning har ni lyckats öka er egenförbrukning från 50 % till 90 %, enligt dina sina siffror i dina inlägg i tråden. Anledningen till att man skaffar lagringsbatteri är väl att i större utsträckning själv konsumera sin egentillverkade solström.

Re: Sonnen batteri

Gösta
Arne!!
Läs texten rätt innan du börjar med spydiga kommentarer...

Per

Re: Sonnen batteri

Per
Hej Hans,
Tack för ditt svar, det låter som du är nöjd med batteriet.
Jag väntar på att bli kontaktad av Eon.
För oss som är intresserade så är detta en intressant framtid som har mycket att erbjuda och det är inte i första hand som vi tänker spara.

/Per

Re: Sonnen batteri

Tåbro79
Hej Per och Arne,

Jo, jag är nöjd med batteriet och anledningen till anskaffandet är att jag sen lång tid tillbaka har ägnat mig åt att energieffektivisera och sänka elförbrukningen (elräkning).
Och jag vill gärna ta ett nytt steg till efter varje åtgärd. Det är både utmanande och kul.

• 1998 10m2 solfångare med 750l ackumulatortank (varmvatten, numera även värme)
• 2014 7kW luftvattenvärmepump kopplad till ackumulatortanken (värme och varmvatten)
• 2014  2 vattenburna fläktkonvektorer kopplade till ackumulatortanken (värme)
• 2015 5,8kWp solcellspaneler med 4,8 kW 3fas växelriktare
• 2018 10kWh lagringsbatteri
• 2019? 1kW vindgenerator? Funderar, men har inte kommit så långt, från Windforce, har liten tomt och grannhusen står nära, ingen bra förutsättning!

Här är en bild på införda åtgärder och hur elförbrukningen (elmätare) har utvecklats, från ca 15000 kWh till ca 3000kWh. Åtgärd_tåbro79.doc

Ackumulerade veckovärden över åren ser ut så här.0_52_2018_nov.doc

/Hans

Re: Sonnen batteri

Jag tittade på vindkraftverk och utförde beräkningar för ca 4 år sedan innan solcellsanläggningne på 16 kWp skaffades. Ska man få ut nämnvärd effekt ur ett vindkraftverk, då ska det vara ganska stort. Propellern blir då ganska stor. Troligen susar det när den snurrar och stör troligen grannar. Dessutom behövs ett högt torn. Ser inte så snyggt ut. Bygglov behövs troligen. Service är dyr då kran behövs för att reparera generator uppe i tornet, eller lyfta ner den. Det blev en solcellsanläggning istället, inga roterande delar.

Det borde finnas små lågtrycksångturbiner på ca 5 kW, där man expanderar vattenångan från säg 5 bar(a) till 1 bar(a). och man eldar i en ångpanna tillverkar sin egen ström.
Fina grejer.

Tåbro79, du måste vara en skräck för monopol-elnätsbolagen. Fler sådan, tack. Sådana kunder vill de nog inte ha. Bäst vore om man kunde kapa serviskabeln till dem och klara sig på egen energi.

Re: Sonnen batteri

Tåbro79
Hej Arne,
Nä det är problematiskt med vindkraftverk. Vi har inte tillräckligt stor tomt, så det går nog inte alls. Sen är det som du skriver oljud, vibrationer ,grannar….Det jag hade tänkt var något storleksmässigt som det här http://www.windforce.se/vindkraft-windflower.php med nyheten som finns på hemsidan….

Vindblomma På Orust Levererar
I dagarna fick vi feedback på en av våra många Vindblomma-installationer. Vindblomman på Orust has producerat 2275 kWh på ett år. TIlläggas skall att denna Vindblomma endast har helt fritt läge åt syd-väst. Vi är nöjda och glada över detta resultat.http://windforce.se/bilder/Vindblomma-Windforce-1year.pdf

Om….jag kunde ha ett sådant skulle inköpt el minskat med ca 1000kWh per år, alltså från ca 3000kWh till 2000kWh. Men…man kan ju drömma.

-------------
Här är energikurvor för ”ett år med sonnen eco 10kWh” 8jan 2018-8jan 2019.
sonnenBatterie_50866_2018_jan_dec_a3.pdf
Producerat 5635 kWh, varav använt 42,9% => 2417 kWh
Förbrukat 5167 kWh, varav 42,1% producerat => 2175 kWh
Det borde ju blivit samma tal, men mätnoggrannheten är väl inte bättre?!

Det har fungerat bra sen starten 8 jan 2018 och har lagrat enligt vad jag hade uppskattat.

/Hans

Re: Sonnen batteri

magneten
Spännande dock kostar det 46000kr + kostnad för mast och elanslutning ca troligen runt 60000kr innan allt är klart, så det blir ganska dyra kWh om den nu endast producerar 2400kWh/år.

Investerar man samma pengar i solceller så kommer man att få ut drygt dubbelt så mycket el/år... men med ett bidrag på 50% så skulle man ju kunna testat ett :)

Re: Sonnen batteri

Davil wrote
[...]

Hittade den här filmen, där Sonnen säger att dom kan köras i ödrift :)
https://youtu.be/wXLD4gxpwU0

Re: Sonnen batteri

Tåbro79
Hej,

Jo, sonnen har en backupbox, https://sonnen.de/notstromversorgung/ till eco 8.0, Det batteriet vi har. Boxen kan leverera 3x enfas 230V, men inte 3fas 400V. Som vår spis och värmepump behöver. Jag vet inte vad backupboxen kostar, men den är lika stor som batteriboxens styrdel, 70x67x23 cm. Inte lättplacerad i vårt hus och fn har vi strömavbrott så sällan...inte ens en gång per år. Hade tänkt kolla med Solar Supply vad boxen kostar.

/Hans

Re: Sonnen batteri

Tåbro79
Hej igen

RÄTTELSE -----Backupboxen kan bara leverera enfas 230V.
Jag hade fattat fel, så här står det i manualen.    /Hans

The Backup-Box (3) automatically detects a grid outage. As soon as the voltage of the
electrical mains drops to approx. 180 V, the connection to the public electrical mains (9)
and to the PV system (7) is disconnected.
Backup power is generated after approx. 3 seconds. In this case, the direct current of the
battery of the storage system (8) is converted into alternating current using the inverter of
the Backup-Box (2). The consumers connected to the phase L1 in the house (4) are thereby
supplied with electrical power. Consumers connected to the phase L2 (5) or L3 (6) will not
be supplied with electrical power.
The sonnen Eclipse (light ring) of the storage system switches off as soon as the backup
operation starts. The sonnen Eclipse of the Backup-Box illuminates white during backup
operation.
The storage system with Backup-Box switches from backup to grid operation as soon as
the public electrical mains (9) start to deliver electrical power again.
Automatic stop of the backup operation
The storage system with Backup-Box generates electrical power until a minimum state of
charge of the battery is reached. Thereafter, no further discharge is allowed.

Re: Sonnen batteri

TommyE
Hm, det var ju lite surt.
Men som du säger, vi har mycket sällan strömavbrott så för egen del skulle jag inte köpa en sån box. Men andra har större problem med strömförsörjningen.