Solpaneler till sommarstuga

Glidarn40
Har ärvt en sommarstuga utan 220v el, dock är det indraget 12v med ca 400amp batteribank och 3st solpaneler med just nu okänd styrka. Jag vill sätta mig in i systemet och har ju även fått en plan😋
Idag går belysning och tv på 12v och kylskåpet på gasol. Gasolskåpet skulle jag helst vilja ha bort.

Jag skulle vilja göra ett nytt 220v elnät i huset som driver diverse ledbelysning, kombi kyl/frys och tv på.
Tanken är att använda en 12v-220v converter på 2500w som plockar från batteribanken som laddas av solpanelerna, tänkte använda ett mttp laddningsregulator oxå. Ett kombi kyl/frys som jag har kollat på drar ca 150kw i årlig förbrukning, hur räknar man ut vad det drar på dag? Det känns som om det blir
tufft att köra kylen på 220v utan att ha ännu större paneler och batteribank?
Stugan nyttjas Max en vecka i taget under sommarhalvåret

Re: Solpaneler till sommarstuga

nelos
Att även ha tillgång till 230V är mycket smidigt, men växelriktaren introducerar små förluster
som du slipper för de enheter som körs direkt på batteriets likspänning.

Ett alternativ kan vara att gå upp till en högre batterispänning, 24V eller 48V.
Det minskar förluster i kablar. Man kan sedan använda denna likspäning direkt där det är lämpligt,
men 230V där det inte finns några alternativ.

Re: Solpaneler till sommarstuga

Titta på kyl/frys i båttillbehörsbutiker, dom är både snåla och effektiva för 12 volt

På min förra båt hade jag en kompressorkyl med litet frysfack, den klarade sig på en 50 watts panel från maj till augusti.
batteribanken var på 160 ah.

Re: Solpaneler till sommarstuga

Glidarn40
Tillgång till 230v och laddning har jag iofs genom ett dieselaggregat oxå. Tror ni att min "plan" skulle fungera? Tanken är ju att jag skulle vilja köpa ett större kombiskåp för kyl/frys och därmed bli av med det mindre gasolskåpet. Någon som vet hur jag räknar ut hur mkt en kyl/frys drar per dygn när dom endast skriver att årskw är 150. Vill ju ha en anläggning som går 2-3 dagar iallafall om solen skulle utebli. Det är ju kylskåpet som jag känner mig mest orolig för ang hur mkt det kommer dra. Ska kika lite på marin/husvagnsskåp som går på 230/12v och gasol, men som sagt det ska ju vara lite större skåp

Re: Solpaneler till sommarstuga

callec
Skulle tro att kylskåpet som du refererar till kommer att dra ca 500w/dygn under sommaren
för ett 12 volts system innebär det ca 40 ah

Re: Solpaneler till sommarstuga

Hej glidarn40!

Det står litet om dina frågeställningar i detta forum i denna tråd:
http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/Ide-p-liten-solanlaggning-till-sommarstuga-synpunkter-tp5008728.html

Jag tror den kan vara dig behjälplig.

Re: Solpaneler till sommarstuga

Drar den 150 kWh per år så ger det 150/365 = 0,41 kWh per dag.

Det finns ju även 12/24V kompressorskåp som drar i samma storleksordning, men tyvärr kostar de lite mer.
Se exempelvis:

http://www.marinaman.se/pentryutrustning/kylskap/isotherm-cruise-85-m-asu-funktion

Enda skillnaden jämfört med ett vanligt standard kylskåp för nätspänning är att motorn går på 12/24V likspänning,
istället för 230V växelspänning, och det motiverar inte prisskillnaden.
Men båtfolk är ju inte så priskänsliga så då kostar det lite mer.

Så valet står mellan ett billigare 230V-skåp plus en rejält dimensionerad växelriktare eller ett 12/24V-skåp.

Ett diselaggregat är bra att ha vid sämre väder, men du vill nog inte koppla diselaggregatets 230V-utgång direkt till
kylskåpet, utan det är nog bättre att ladda batterierna med aggregatet istället.

Fördelen är att diselaggregatet behöver inte gå hela tiden, utan bara medan batteriet laddas.
Och då får ju hela elsystemet energi, även de enheter som drivs med 12/24/48V.

Du kan titta på driftstatistik för att se ungeför hur mycket energi man får per dag under sommaren.
Här är en slumpmässigt valt system:

http://www.piko-solar-portal.com/PlantViewPublicGeneral.aspx?plantId=2f7b72a4-87f2-483c-9fd9-9a48c14aa3ad

Re: Solpaneler till sommarstuga

nelos
Här är utbytet under juni för det systemet:

Dagsutbytet ligger oftast över 2 kWh/kW, även om enstaka dagar kan de mindre.
De bästa dagarna ligger runt 7 kWh/kW.

För att få ihop 0,41 kWh en grå dag med endast 2kWh/kW krävs det 0,41 / 2 kW = 0,205 kW = drygt 200 W paneler.

Men detta kräver en regulator med maximaleffektföljning, och att systemet inte är skuggat.
Och sedan finns tillkommer förluster och andra laster så några hundra watt bör systemet minst vara på.

Re: Solpaneler till sommarstuga

Skulle behålla gasolkylskåpet ett tag till, vi har sommarstuga på en ö,Solpanel på 60w med batteribank och 12v system,LED tv, enbart ledlampor, anläggningen är närmare 30år, och konverterad till Led sista åren, kylskåpet går på gasol, och även spis/ugn.

Vi har en ny husvagn, och det kylskåpet är på 135w på 12v och 130w 220w och 255w på gasol, kylskåpet är välisolerat, i sommar när vi var ute med vagnen och drog ut sladden på morgonen och körde 7-8timmar, så var det fortfarande kallt i kylskåpet när vi kom fram, visserligen relativt svalt i vagnen med denna sommar..

Men skulle jag bygga idag så är 220v att föredra, mindre förluster och mindra area på kablar, men skulle använda ett gasolkylskåp med möjlighet till 220v, typ husvagn, då kan man köra kylskåpet på 220v i bra förhållanden, annars gasol tex som denna sommar.