Solpanel beräkning

larse
Hej!

Kanske finns svar om jag letar....men frågar iaf.

Har en 50 W solpanel, nyligen inköpt på SEASEA, och till detta ett 80aH fritidsbatteri anpassat för solpanel (vad det nu innebär)
Driver enbart ett kompressorkylskåp på ca 50 liter med detta. (ska enl spec dra ca 0,6ah/tim)

Funkar ca 8-10 dygn.

Räcker det med att köpa ett till batteri för att det ska fungera säg en månad el rent av hela sommaren?
Eller ska jag gå upp på en 100 W panel istället?

mvh

Larse

Re: Solpanel beräkning

Hej och välkommen!

Spontant skulle jag rekomendera större solpaneler, men jag kan inte riktigt säga varför.

Hur är panelen placerad? Vad har du för regulator? Du bör ha en MPPT-regulator, eftersom de enklare regulatorerna är väldigt ineffektiva.

Om du har möjlighet att mäta spänningen (när kompressorn går) på morgonen och kvällen kanske det går att dra någon slutsats om det är batteriet eller panelen som är för klent. Om spänningen är låg på kvällen har panelen inte lyckats ladda batteriet ordentligt, och om spänningen är bra på kvällen men låg på morgonen är batteriet kanske för litet...

Med vänlig hälsning,

Re: Solpanel beräkning

larse
Hej och tack för svar.

Har en Regulator CML10 10A SUNWIND som rekomenderades till min panel.
Om jag förstår så är det INTE en MPPT. Trist nu när jag ser att det skiljer ynka 100 kr mellan dem.

Kan mäta lite I helgen.

/Lars

Re: Solpanel beräkning

larse
Och panelen ligger plant på mitt fördäck på båten.

Re: Solpanel beräkning

callec
På mina förra segelbåt hade jag en 50W panel som räckte till min kompressorkyl från sjösättning till mitten av augusti.
Panelen låg plant framför luckgaraget, den var inkopplad till en Maxpower.

Re: Solpanel beräkning

Jag skulle nog satsa på en ny MPPT-regulator i första hand. Sedan större panel och fler batterier

Re: Solpanel beräkning

larse
ok, tack för svar.

Köper en ny MPPT regulator och ser vad som händer.

Behövs det så uppdaterar jag batterier och ev panel.

mvh

Lars

Re: Solpanel beräkning

Lycka till. Rapportera gärna om hur det gick.

Själv har jag 150 W solceller och 4x75 Ah batterier i båten. När man väl har börjat med solceller vill man bara ha mer

Re: Solpanel beräkning

callec
Hur har du satt dina paneler på båten, har du fler mppt?

Re: Solpanel beräkning

Panelerna sitter sida vid sida på ett "takräcke" mellan grabbräckena på taket så att takluckan kan glida in under dem. De är seriekopplade till en 10 A laddare från Victron. Laddaren har en Blutooth-dongle så att man kan läsa av lite värden och statistik via en app i mobilen. Jag gillar appen, då man kan läsa av högsta och lägsta batterispänning för varje dygn senaste månaden.

Re: Solpanel beräkning

Rumlan
Tjäna Larse. För att få mer ström att förbruka måste du ha fler batterier. Har du ett 80 amp batteri spelar det ingen roll om du har 2x100 w solceller. Du får inte in mer när batteriet är laddat med 80 amp. Beräkna hur många timmar du måste ha i drift och skaffa fler batterier. 3x80 ah ger 50% av 240 alltså 120 timmar effektiv driftstiderna med 1 amp i timmen. 120 delat med 24=ca 5 dagar med nyladdade batterier och avstängd solcell.
Sen är det bra med stor solcell när solen skral, då laddar det bättre än med lite.mvh. Rumlan