Solkalkylator. Hur lyser solen på just ditt hus?

Solkalkylator. Hur lyser solen på just ditt hus?

Ole Thronborg
Har hittat diverse kalkylatorer men nu har jag äntligen hittat en fantastisk solkalkylator. Dessutom kan man importera sin egen modell och se skuggor från sitt eget hus. Provade en modell av mitt hus som jag gjort i gratisprogrammet SketchUp, funkade kanon. Nu kan jag se mina solfångare och skuggor på taken.

Ett toppenverktyg innan man börjar montera grejerna.

https://drajmarsh.bitbucket.io/sunpath3d.html

Och här är mitt pågående projekt.
http://www.thronborg.com/MadeByThronborg/solarpower-1.html

Re: Solkalkylator. Hur lyser solen på just ditt hus?

erikdahlstrand
Riktigt, riktigt bra verktyg. Tack Ole för tipset!

Bifogar en bild över hur det kan se ut:

Re: Solkalkylator. Hur lyser solen på just ditt hus?

Thronborg
Snyggt. Visst får man en helt annan bild över hur skugghorna faller och vart man kan plqcera solcellerna bäst. Det blir också väldigt tydligt hur sommar och vinter blir och hur man här kan optimera vilklarna.

/Ole