Solföljare

Re: Solföljare

bjornhpersson
Intressant detta.

Kika på denna enkla variant:

https://youtu.be/eJv39HPSLus

Med en svets och normala kunskaper (och möjligen en vän som kan PLC) så borde man kunna snickra ihop denna hemma i verkstaden.

Jag tänker att man bygger tekniken enkelt. Varje dag på året har sin egen justeringskurva efter den teoretiskt bästa lutningen per halvtimma eller så. Dagen börjar med nollning mot hemmasensor och sedan justerar den vinkeln därefter. Möjligen kan kan tänka sig någon form av stormskydd med hjälp av sensor för vind.

Jag labbade lite i sunnydesignweb och man får ju fantastiskt bra värden på en 1-axlig solföljare. Ex. 1146 kWh/kWp om jag lägger strängen i rakt nordlig/sydlig riktning och sedan låter öst/väst tilta.

Innebär ju i mitt fall att jag kan klara årsförbrukning på 20 000 kwh på endast ca 60st 280w-paneler.

12