Solel on/off grid

kejsarnäs
Är ny på detta forum men läst en hel del av vad som skrivits här och på andra forum typ byggahus..
Är elektriker och bygger/renoverar själv allt i mina byggnader och tänkte nu ge mig in i solel arbetet för privat bruk.

Tänker mig bygga en anläggning på min 5kW - 7kW 400V trefas.
Vill även kunna ansluta mot elbolag för att hämta något tillbaka.
Nån som kan ge tips på vad jag skall använda och var jag kan köpa till vettiga pengar?

ROT ger visserligen en del men det är ju bara på arbetet vilket inte jag är intresserad av då jag gör jobben själv därför vill jag int köpa nyckel färdigt av företag heller.

Re: Solel on/off grid

TommyE
Enligt den här sidan så får du dra schablon ROT på hela beloppet.
Om du tar en total entreprenad så anses 30% vara arbetskostnad på de 30%  får du dra ROT.

http://www.svensksolenergi.se/nyheter/nyheter-2015/rot-schablon-foer-arbete-med-solcellsinstallationer

Sen ska du tydligen kunna betala tillbaks ROT om du beviljas solcellsstöd. Det går inte att få båda, men det ska gå att byta :-)

Men som du säger om du gör allt arbete själv, är det nog väldigt svårt att räkna hem ett ROT jobb. Solcellsbidraget söker du ändå.

Andra får komma med leverantörs rekommendationer, det är inte riktigt min grej.

Re: Solel on/off grid

magneten
En arbetskamrat satte ihop ett 6kw paket komplett för tegeltak för typ 70000:- på rofoto.se vilket jag tyckte verkade vara prisvärt och bra heckert paneler och fronius växelriktare mm. Själv så har jag handlat mina prylar från tst photovoltaik shop I Tyskland.

Re: Solel on/off grid

Vi installerade vår solcellsanläggning 16,3 kWp själva. Och har även hjälp en bekant att installera en på 12 kWp. De finns beskrivna i detalj i tråd här på forumet. När man installera själv, kan man klart inte få något ROT-avdrag. Det enda stödet man då kan få är solcellstöd från Länsstyrelsen, 20 % av investeringskostnaden.
Det är lika bra du ansöker om det med en gång nu.
För info om solceller och ifylld exempelansökan, se:
http://www.rofoto.se/solceller--solpaneler/bruksanvisn--nerladdning-c-675-1.aspx

Se där speciellt  solcellskrift

Vad har du för taktyp, som du avser att installera solcellsmoduler på?

Vi köpte 16,3 kWp anläggningen på photovoltaik-shop.com i Tyskland.
Men tyckte de var för dyra och långsamma med orderbekräftelse, och det var dåligt emballerat och blev transportskadat. För 12 kWp-anläggningen köpte vi i Sverige.

Re: Solel on/off grid

kejsarnäs
Hej
Har plåt tak med ca 15 gr lutning, int optimalt kanske men det kan man säkert ordna när man monterar.

Re: Solel on/off grid

Arne
Plåttak är litet oklart. Det kan då vara:
 plåttak med ståfals
 eller korrugerat plåttak
 eller trapetsplåttak.

Det har att göra med vilket montagesystem du kan välja.
Vad har du för azimut, dvs åt vilket väderstreck tittar taket, som du avser att lägga moduler på?
Ofta räknar man med ökande azimut medurs, och referens 180 grader= rakt åt söder.
Du bör ta reda på avstånd mellan takstolarna.

15 graders taklutning är inte så dåligt. Det går bra. man brukar säga att man skall ha minst 10 grader för att damm, och smuts skall sköljas av från modulerna med regn.

Om du fundera på att montera solcellsmodulerna med större lutning än taket, då kan troligen byggnadslov krävas. Dessutom är montagesystem som ökar lutningen dyrare än ett standard-montagesystem, som följer takets lutning, som dessutom ofta inte kräver något bygglov.

Re: Solel on/off grid

kejsarnäs
Hej Arne
Trapets plåttak
azimut :) (nytt ord för mig) 180 grader.

Per

Re: Solel on/off grid

Kejsarnäs,

Du har azimut 180 grader, dvs exakt rakt mot söder. Bättre ej tänkas kan.

För trapetsplåttak finns solcellsmodulfäste(alu-profilbit längd ca 180 mm), som skruvas med tunnplåtskruv direkt i trapetstakplåten. Trapetstakplåten måste då vara minst 0,5 mm tjock, om stålplåt, tror jag det är.
Solcellsmodulerna kläms sedan i alu-profilbitarna med modulklämmor. 4 st klämmor per modul.
Det är ett prisvärt montagesystem. Och enklare att montera jämfört med montage av takkrokar på betong- eller tegelpannetak, där man måste träffa (de ofta dolda) takstolarna med träskruvarna.

Arne