Solcellsstöd utbetalt västra götaland

1 meddelande Alternativ

Solcellsstöd utbetalt västra götaland

Roland
Fick i dagarna utbetalt solcellsstödet. Jag bor i göteborg/västra götaland. Tänkte dela med mig av min erfarenhet, kanske intressant för någon.

Tidslinje:
Sökte stöd i västra götaland mars 2017 när stödnivån ännu var 20%.

Fick stöd om 30% beviljat slutet av sommaren 2018.

Jag skickade in redovisning och kvitton i oktober 2018.

Fick besked om att kvittona hade granskats redan inom någon månad men hade gjort ett misstag då det fanns ett rotavdrag från elarbete som jag var tvungen att betala tillbaks rot på (trots att detta ej hade tagits med för avdrag så fick de tydligen inte dela faktura). Jag korrigerade detta och fick utbetalt omgående efter korrigering.

Lärdomar:

Min främsta lärdom var att jag hade 1 år på mig att färdigställa anläggningen från att ansökan beviljats. Under byggets gång har jag märkt att alla komponenter blivit billigare. Hade jag byggt idag hade jag därför väntat tills ansökan beviljats innan jag satte första spadtaget. Att köpa solanläggning just nu är lite som att köpa hem-pc för några år sedan, grejjerna blir snabbt omoderna men det kanske ändå lönar sig pga rådande subventioner.

Om du anlitar elektriker som gör annat än solanläggningen, be om separata fakturor samt ta ej rot på solanläggningsdelen.

Totalkostnad:

Total kostnad cirka 100 000 kr för 8.6 kwp. Mycket eget arbete. Efter bidrag cirka 70 000 kr.