Solcellsstöd

JonteY
Hej

Har byggt solceller enligt ansökan för solcellsstöd nov 2016. Funderar nu på att bygga ut systemet redan innan jag fått ut bidraget betalats ut. Någon som vet om man kan ändra ansökan eller om man kommer sist i kön då? Eller kan det ändras när handläggning av utbetalning påbörjas?
23kW glas-glas-mono-paneler av märket Solarwatt, 30års produktgaranti, effektgaranti på 87% efter 30år. 26m2 solvärme (plana paneler).

Re: Solcellsstöd

magneten
Det går bra och lätt att uppdatera eller ändra sin ansökan så länge den inte är behandlad och utbetalning är beslutad.

Man kan fylla i en ny blankett och skicka in men glöm INTE att ange ditt ärendenummer samt skriva att det är en komplettering/ändring av din redan inskickade ansökan! Man behåller då sin köplats:)

Re: Solcellsstöd

TommyE
Håller med Magneten, jag gjorde så och ska få utbetalt för båda första installationen och utbyggnaden nu. Vilken vecka som helst :-)

Re: Solcellsstöd

JonteY
Ja det verkar gå bra. Mitt ärende handläggs just nu, med utökat system.
23kW glas-glas-mono-paneler av märket Solarwatt, 30års produktgaranti, effektgaranti på 87% efter 30år. 26m2 solvärme (plana paneler).
tom

Re: Solcellsstöd

tom
Hej
Är det någon som vet när det är bäst att söka solcells bidraget?
1. Så fort som möjligt?
2. När offert underlaget är klart?
3. När installation är färdigt och fakturorna betalt?

Re: Solcellsstöd

magneten
Söka direkt man kan sedan uppdatera sin ansökan nör man fått skarpa offerter och bibehålla sin köplats :)

Re: Solcellsstöd

BengtK
sök så fort som möjligt ! ta gärna till lite mer - går att justera sedan !
33 st Sharp ND-R245A6 (245W) 8,085 kW 54,2 m2 Rakt söderläge 0°. Taklutning 27°. Kostal 7,0. 2 strängar 15 +18 54 st Stion 150W tunnfilm 8,1 kW 58,9 m2 Rakt norrläge 180°. Taklutning 27°. Kostal 5,5. 2 strängar 27 +27

Re: Solcellsstöd

Halle
Någon som har en uppfattning om hur lång tid det tar från att man ansöker tills man får sin ansökan beviljad?
Läste även att bidraget kan ta slut? Någon som vet om det börjar ta slut?

Re: Solcellsstöd

magneten
Kommer nya pengar varje år ca 1 miljard/år :) så din ansökan ligger kvar i kön. Men när man skickar in så säger de alltid att pengarna är slut (då det ju alltid  är några hundra hundra före i kön, och länstyrelsen får bara en liten skvätt pengar åt gången att dela ut ca 3-4 gånger/år)

  brukar ta mellan 6-18 månader beroende på vilket län man bor i.

Re: Solcellsstöd

Halle,

kontakta din Länsstyrelse och en handläggare där för solcellstödet, så får du nog besked hur det ligger till i ditt län.

Re: Solcellsstöd

Halle
Jag gjorde min ansökan på boverkets hemsida. Gjorde jag fel då? Det fanns ett elektroniskt formulär som jag fyllde i där.

Re: Solcellsstöd

tor_fransson
Det var boverkets e-tjänst som gällde åtminstone 30 april i år, då jag fick mitt stöd beviljat.

Re: Solcellsstöd

JonteY
Hur lång tid tar det från Beslut om utbetalning (fick i torsdags) till utbetalning? Någon som vet?
23kW glas-glas-mono-paneler av märket Solarwatt, 30års produktgaranti, effektgaranti på 87% efter 30år. 26m2 solvärme (plana paneler).

Re: Solcellsstöd

Ellika
Hur lång tid tog det? :)