Solcellsmoduler - frågetecken?

Tore (Åskguden ;)
Hej

Jag håller nu på att kika på olika solcellsmoduler och har identifierat fyra som jag funderar på. De är hyfsat likartade men det finns fyra variabler som är olika:
a) De har något olika effektivitetsgrad – det skiljer sig endast 0,5% mellan bästa o sämsta
b) Några har anti-reflex o smutsavstötande glas
c) Någon påstår sig vara extra effektiva vid diffustljus (låg strålningsintensitet?)
d) Produktgaranti skiljer sig mellan 10-12 år

Finns det något av ovanstående variabler som någon finner extra viktiga och intressanta (och i så fall varför) eller är det ingen skillnad och man ska endast gå efter pris (och ev leverantör)? Hur har ni andra resonerat när ni har valt solpanel?

Mvh Tore

Re: Solcellsmoduler - frågetecken?

Roland
Hej,

Har gått i samma tankar.

Personligen har jag prioriterat uppifrån o ned:

A) anti-reflex då mina paneler inte är optimalt riktade mot solen. I extremfallet med någon variant av solföljning antar jag att anti reflex inte är lika viktigt.

B) en stor tillverkare som antagligen finns kvar om ett tag om nått havererar

C) pris

D) estetik, jag har ett ljust tak så jag tyckte polykristallina matchade bättre än monokristallina

E) verkningsgraden är ju ungefär samma för billigare paneler (räkna installerad effekt per takyta det är ju det viktigaste för dig)

F) mc4 kontakter då jag tycker det verkar enklast att ha det överallt

Re: Solcellsmoduler - frågetecken?

Roland
Tillägg:

Det där med diffust ljus hade ju varit super om det var sant. Jag har dock inte sett några testresultat som tyder på att det finns paneler som är vidare effektiva vid mulet väder. Men med tanke på hur många dagar det är mylet varje år där jag bor (göteborg) så måste det vara snabbt intjänat om det var stor skillnad där! :-)

Re: Solcellsmoduler - frågetecken?

Välkomna till forumet!

Det med vilken solcellsmodul som är bäst och mest prisvärd kan diskuteras i oändlighet.
Det finns säkert 1000 tals olika tillverkare som tillverkar solcellsmoduler, och varje tillverkare har kanske ett 10 tal olika modeller och effektklasser och förnyar med nya modeller varje år. Sedan finns monokristallina- polyykristallina och även tunnfilms-solcellsmoduler. Ute på taken i världen sitter kanske 50000 olika solcellsmoduler.

Ljus som med en viss bestrålningsstyrka(W/m2) träffar solcellerna inne i solcellsmodulen, omvandlas delvis till ström. Om denna belysningsstyrka består av direkta solstrålar eller om det är diffust ljus, har förmodligen ingen betydelse.  I datablad för vissa solcellsmoduler, kan man ibland se ett litet diagram spänning(V) mot ström(A), och även vid några olika bestrålningsstyrkor(W/m2). Då kan man se ifall de är så värst bra vid låg belysningsstyrka. Standard-bestrålningsstyrka är 1000 W/m2 vid en solcellstemperatur på 25 oC. Så kallad flashmätning av solcellsmodulerna.

Är det molnigt, dvs diffust ljus, ja då träffas en solcellsmodul av en lägre belysningsstyrka, och kan givetvis inte göra lika mycket ström som när den bestrålas direkt av solen.

En solcellsmodul som har högre effektivitet än en annan solcellsmodul, är också betydligt dyrare per Wp(Watt peak, på svenska: märkeffekt).  Alltså kr/Wp.  Det W som ger ström. Om den W kommer från en mindre effektiv solcellsmodul, spelar ingen roll. Har man ett stort tak som rymmer många moduler, då kan man välja en mindre effektiv solcellsmodul och därmed få sin anläggning till lägre penning. Har man däremot begränsat med takyta och vill ha många kWh/år, då kan man välja en effektivare solcellsmodul, men anläggningen blir givetvis betydligt dyrare per kWp installerad effekt.

Anti-reflexbehandling av solcellsmodulens täckglas gör kanske ca 2 till 5 % fler kWh/år än obehandlat täckglas. För det mesta belyses en solcellsmodul "snett", pga att solen envisas med att röra sig över himlavalvet. Stode den stilla vore allt mycket enklare.

Det finns mycket här på forumet om man vill leta, bl.a. om antireflexbehandlat täckglas.
Men det har ni säkert redan sett.
http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/Antireflexbehandling-av-modulglas-bra-eller-onodigt-tp5009910.html
Ni har säkert också redan sett om täckglas på solcellsmoduler:
http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/Solarglas-ESG-p-solcellsmoduler-tp5009971.html

Re: Solcellsmoduler - frågetecken?

JonteY
Finns många olika paneler. Solarwatt har 30års garanti på sina glas-glas-paneler

https://www.solarwatt.com/
23kW glas-glas-mono-paneler av märket Solarwatt, 30års produktgaranti, effektgaranti på 87% efter 30år. 26m2 solvärme (plana paneler).