Solcellsladdare för mobiltelefon

Kiwio
Hej!

Jag går tredje och sista året på gymnasiet på ett teknikprogram och det har nu blivit dags för mitt gymnasie/projektarbete. Min ide är att bygga en solcellsladdare som ska kunna ladda valfri mobiltelefon via ett USB uttag samtidigt som laddaren är så smidig som möjligt så att man kan bära runt på den utan större problem. Eftersom jag inte är så kunnig inom ämnet har jag vänd mig till er.

En mobilladdare som man kopplar i ett cigarettuttag ger 5V och 1A och ger en rimlig laddningstid, därför siktar jag in mig på det. Men detta leder till min första fråga. Vad för solceller kommer jag behöva för att få ut den strömmen? Samt en annan fråga, Är det möjligt att koppla ett batteri till bygget utan att göra det överkomplicerat?

Tack på förhand!

Re: Solcellsladdare för mobiltelefon

Morby
Hej,

Jag skulle rekommendera att du inhandlar en 50 watts solcell från närmaste båttillbehörsbutik. En sån bör du få för runt 600 kr. Till det måste du ha en laddregulator tillsammans med ett s.k. fritidsbatteri som också finns i båttillbehörsbutiker. Laddregulatorn måste du även ha för att undvika att batteriet blir överladdat.

Naturligtvis måste du även ansluta ett cigarettuttag på batteriet. Sedan är det bara att ladda och köra!

Just denna princip har jag i min segelbåt som står laddad via solcell året runt vilket den nu har gjort i drygt 4 år. Funkar helt ok.