Solcellsflygplan

Re: Solcellsflygplan

nelos
Nu är solar impulse på väg över stilla havet:

http://www.solarimpulse.com/leg-7-from-Nanjing-to-Hawaii

Solplanet stod länge i Kina. Först för att som vanligt visa upp planet, men sedan pga dåligt väder.

Nu är solar impulse iallafall på väg fråm Nanjing till Hawaii, och passerar snart Japan.

Re: Solcellsflygplan

nelos
Här är en graf över batteriernas laddningstillstånd under flygningen så här långt:

Laddningen går upp till 100% under dagen, och sjunker sedan till ca 40% när morgonen kommer.

Morgonen har nu nått Japan, och batterierna har börjat laddas igen.

Re: Solcellsflygplan

jansimon
Ja gisses, man är ju lite nervös när man ser hur kapaciteten droppar innan det vänder. Verkar som om dom har problem med GPS:n eller nått. Svårt att höra kommunikationen innan man stängde ner live-sändningen.

Re: Solcellsflygplan

callec
Här är planet nu.
Kolla Japan och Nagoya.

http://www.flightradar24.com/SOLAR2/667b89c

Re: Solcellsflygplan

nelos
Pga dåligt väder kommer planet landa på Nagoya.

Landningen kommer ske utan den vanliga landningshjälpen med personer på plats som hjälper till vid landningen.

Re: Solcellsflygplan

jansimon
Ja jag följde dom inatt ca: 1timme, sedan i morse och noterade att man inte kommit någon vart då man fått cirkulera omkring Japan pga starka vindar. Likaså problem med positioneringsutrustningen i omgångar. Vad det nu kan bero på verkar ingen veta..Tufft att vara pilot med så lång flygning som det egentligen skulle vara. Sömn bara i 20min. Pass. Det första dygnet hade han sovit totalt 140min. Plötsligt känner man ju sig utvilad :)

Re: Solcellsflygplan

callec

http://www.solarimpulse.com/leg-8-from-Nagoya-to-Hawaii

Re: Solcellsflygplan

nelos
Nu flyger solar impulse över stilla havet:

http://www.solarimpulse.com/leg-8-from-Nagoya-to-Hawaii

Re: Solcellsflygplan

Re: Solcellsflygplan

Re: Solcellsflygplan

nelos
Batterierna måste bytas/repareras pga överhettning.
Andra halvan av färden senareläggs till april 2016, och planet blir kvar på Hawaii tills dess.

Stackars team som tvingas stanna på Hawaii

Mer information:
http://www.solarimpulse.com/leg-8-from-Nagoya-to-Hawaii
https://plus.google.com/+solarimpulse/posts

Re: Solcellsflygplan