Solcellsbidrag för icke kraftnätsanslutna fastigheter

Solcellsbidrag för icke kraftnätsanslutna fastigheter

BjörnM
Stämmer det att jag som inte är ansluten till kraftnätet, inte kan få solcellsbidrag?

I så fall kan jag inte fatta logiken. Är det inte bättre för miljön att jag INTE ansluter mig till kraftnätet och kör 100% förnyelsebart?

De kanske vill förhindra att alla snikar åt sig bidrag till sina sommarstugor. Men det borde väl vara lätt att kolla genom att endast godkänna bidrag till fastigheter där man är skriven.

Re: Solcellsbidrag för icke kraftnätsanslutna fastigheter

Var inte ledsen för det
Skatteverket har ändrat reglerna för ROT-avdrag när det gäller solkraftsinstallation.
Nu gäller en schablon att 30% av kostnaden är berättigad till ROT-avdrag.
Vilket innebär i år 15% avdrag på totalpriset och du får dom pengarna direkt.
Solcellsbidrag, om du nu får något har en väntetid på ett par år.
Om du nu tänker göra montaget själv, låt någon firma jobba där en timma så att det finns en montage/installationskostnad.
Men du måste göra det i år, regeringen kommer halvera ROT-avdraget från årsskiftet.