Solcellsanläggning inget direkt värde vid en försäljning av fastighet

Solcellsanläggning inget direkt värde vid en försäljning av fastighet

jansimon
Då det var dryga 10år sedan förra fastighetsvärderingen passade vi på i veckan med en flygande värdering av LRF-konsult som kom ut och tittade. Ja det landade i de krokarna jag själv beräknat

MEN:
En solcellsanläggning höjer inte intresset eller värdet av en fastighet i förhållande till instoppat kapital.

Enligt mäklaren är inte folk speciellt intresserade av sådant!

Är det bara vi "frälsta" som fattar hur bra och värdefullt detta är? Eller är det mäklaren som inte förstår marknaden? En i övrigt duktig, vettig mäklare.

Någon utbyggnad av anläggningen lär ju bli svår att motivera för andra hälften. Hon satt ju och lyssnade naturligtvis på diskussionen........

Är marknaden för ung och omogen fortfarande? Å läser man andra trådar här på forat så inser man ju att sandlådan för de som skall leda landet mot en framtid är mer hela havet stormar.....

Har någon annan fått andra signaler från mäklare? Ge mig gärna motbevis :)

Re: Solcellsanläggning inget direkt värde vid en försäljning av fastighet

callec
Vet inte hur det är med lantbruksfastigheter, men i europa och med det nya fastighetsvärderingssystemet så är solcellsanläggningar helt avgörande för denna nya värdering.
Det innebär att du från grunden får de bästa värdena direkt, och det avgör hur lättsålt och vilket pris du får.
Sedan tillkommer nästa sak att den sk flyttskatten minskar.

För en normal villa/radhus kommer pengarna tillbaks och däremellan tjänar du pengar samtidigt som du gör nytta.

Jag tror inte att din mäklare är tillräckligt insatt.

SV: Solcellsanläggning inget direkt värde vid en försäljning av fastighet

Innan jag byggde min anläggning så ville jag förstås få svar på värdeökning. Pratade med två olika mäklare som värderade ökningen till 125% av investeringen.
Motivationen var sänkningen av driftkostnaden. Min anläggning genererar 12000kwh och över en tid på 25år så blir värdet ungefär det. 25*12000*1,25 kr man kan jämföra med värdet på en bergvärme anläggning.

Skickat från min Sony Xperia™-smartphone

---- jansimon [via Solcellforum] skrev ----

[...]

http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/Solcellsanlaggning-inget-direkt-varde-vid-en-forsaljning-av-fastighet-tp5006521.html
To start a new topic under Kunskapsbank, email [hidden email]

Re: Solcellsanläggning inget direkt värde vid en försäljning av fastighet

Nja mäklarens kunskap kan man fundera över, det kan jag hålla med, men vad jag är ute efter är om det stämmer hur marknaden reagerar på sådana saker som solcellsanläggning mm. Å där kan ju mäklaren kanske ha rätt..... Gemene man är inte beredd att betala vad det kostar (ja du får igen det på kort tid men.....)

Svensken generellt älskar rabatt %, men har svårt att förstå när priset är rätt utan rabatt. Köper hellre alldeles för dyrt men med 80% rabatt. än att få bättre pris, men med 0% rabatt. Har upptäckt detta med 30år av försäljning. Nu generaliserar jag, alla är inte så, men den stora gruppen har det beteendet.

Ja att marknaden ute i europa (tyskland mm.) är bättre på att ta tillvara sådana kriterier tvekar jag inte en sekund på. Av hävd har vi ju aldrig i norden brytt oss särkilt mycket om att göra våra hem effektiva. Elen har ju över tid varit så himla billig i jämförelse. Som det ser ut från statligt håll så är det långt kvar till någon förbättring oavsett färg på regering.

Det finns mycket lobbyarbete framför oss för att trycka uppåt mot de styrande och åt sidorna, mot användarna. Vi syns alldeles för lite.

Vi bor i mellanmjölkens land, så är det.

/Janne

Re: Solcellsanläggning inget direkt värde vid en försäljning av fastighet

callec
Det jag hör från mäklare är att driftkostnaderna spelar en allt större roll.
Som exempel säger de att hus med direktel är betydligt svårare att sälja liksom hus med tomträtt.

Den dagen som vi vill sälja, ska det oxå gå att sälja.

Våra hus är mer attraktiva på marknaden, och med "A"

Re: SV: Solcellsanläggning inget direkt värde vid en försäljning av fastighet

Morby
Och i yttersta förlängningen kommer det säkert en rad i fastighetsdeklarationen att markera om huset/fastigheten har förnybar energi installerad såsom solel. Det kommer som sagt, tro mig.
Här finns ju ett hål för skattmasen att få in pengar när husets marknadsvärde ökar när man har installerat solel.
Hur man än fixar och donar för att tjäna några kr på kwh så biter man sig i foten.....

/Lars

Re: SV: Solcellsanläggning inget direkt värde vid en försäljning av fastighet

jansimon
Vi skall väl bli några fler bara innan skattverket gör om papperet :) Men visst det kommer, håller med!

Re: SV: Solcellsanläggning inget direkt värde vid en försäljning av fastighet

Ja bra där, men jag tror tyvärr att gemene man hellre blir glad åt jord/bergvärme än solcellsanläggning. Hur tokigt den än låter.

Kanske behöver mäklare gå utbildning i förnyelsebar energi? Det saknas verkligen en lobbyorganisation som hörs.

Re: Solcellsanläggning inget direkt värde vid en försäljning av fastighet

Solceller på taket är inte direkt så vackert, tror jag ingen tycker, är nog därav anledningen, för oss syns det väldigt lite, och när det blir amorteringskrav, så kommer driftkostnaden att spela in än mer! Med lån på 3miljoner, så är lagt förslag att 60' skall amorteras/år! Plus driftkostnad och ränta, samt marginal för räntehöjning så tror jag att det blir näst intill omöjligt att köpa/sälja hus.!

När vi sålde vårt hur för 3 år sedan, 1.5 plans villa på 141kvm, byggt -71, med nya fönster och tak och tilläggsisloerat, nytt kök och badrum och fint skick, en stor luftvärmepump på 9.5kw, och årsförbrukning på 8000kwh, mäklaren trodde det ej.! Han sa det kan jag ej skriva i annonsen! För det kommer att bli ifrågasatt.!

Vi bytte mäklare, husets såldes efter budgivning, samt att lättare för köparna att få lån när driftkostnaderna är låga..

Re: Solcellsanläggning inget direkt värde vid en försäljning av fastighet

nelos
En solelanläggning höjer definitivt värdet på en fastighet.
Lägre driftkostnader gör att värdet höjs.

Men som alltid gäller det att lägga fram sin sak på rätt sätt.

En solel-anläggning i sig är många kanske inte så intresserade av eftersom
de inte vet vad det är eller förstår vad det kommer ha för fördelar för dem.

Istället för att vid försäljning påtala solelanläggningen kan man ju ange den lägre energiförbrukningen.
Men även det är abstrakt för många. Tio tusen kilowatttimmar, vad är det?

Men formulera det istället ekonomiskt, så kommer vederbörande att förstå.

Ange månadskostnaden för huset, inkluderande räntor och andra avgifter.

Hus A kostar 8000 kr per månad.
Det identiska hus B kostar 7000 kr per månad.

Vilken är du beredd att ta störst lån för?

Svaret är givetvis fullständigt självklart, och den mäklare som påstår något annat vet inte vad han pratar om.
Eller också kanske han behöver lära sig att lägga fram sin sak på rätt sätt.

Hus B har en solelanläggning. Men det behöver man inte gå in på i någon större detalj om intresse saknas.
Mindre månadsavgift är det enda argument som behövs, och det biter.

Re: Solcellsanläggning inget direkt värde vid en försäljning av fastighet

Norrlandssol.
Och betydligt lättare att få lån med lägre driftkostnad..