Solceller på tak mot nord-väst, som lutar 20 grader?

Solceller på tak mot nord-väst, som lutar 20 grader?

Mikko
Jag funderar på om det är värt att montera paneler på takets norra sida också eller bara ha på den sidan som är mot syd-öst?
Jag har en årlig förbrukning på 5000kWh nu, men planerar att köpa elbil om tidigast 7 år och då ökar energibehovet till 8000kWh.
Om jag fyller hela sydsidan med paneler så når jag upp till 5000kWh.
 Vad rekommenderar ni att jag ska satsa på?
Röd ram=syd sidan, gul ram=norra sidan av taket.
Taket och solens riktning

Re: Solceller på tak mot nord-väst, som lutar 20 grader?

Välkommen till forumet

Ditt tak har alltså 20 graders takvinkel.
Om i Stockholm: En panel på ditt norrtak med azimut ca 320 grader ger ca 68 % kWh-årsskörd av vad en panel på ditt södertak med azimut 140 grader ger. Alltså inte så dåligt som man skulle kunna tro.

Vad tänker du ha din anläggning, i Skåne eller i Norrland?
Det måtte vara ett litet södertak om endast ca 14 paneler på vardera 375 Wp får plats.

Helt platt tak ger en panel 88,2 % i årsskörd av vad en optimalt riktad panel(rakt åt söder vinkel 35 grader) ger . Det tror man nog inte heller. På platta paneler samlas givetvis snö, löv och smuts.

BenktK i Skåne på forumet har paneler rakt mot norr på tak med lutning 27 grader. Han visar driftsdata. Se under
http://solcellforum.207.s1.nabble.com/Driftdata-kWh-kWp-td5010911.html

Här annan anläggning i södra Sverige med paneler på norrtak med taklutning 17 grader med azimut 328 grader. Finns driftstatistik där också.
http://solcellforum.207.s1.nabble.com/Ny-solcellsanlaggning-12-kWp-april-2016-blev-21-2-kWp-beskrivn-foton-m-m-tp5010267.html

Re: Solceller på tak mot nord-väst, som lutar 20 grader?

Mikko
Tack!
Mitt hus finns i Dalarna. Och 14 paneler får plats på södra sidan.
 Helt nybörjare inom solenergi.
Behövs det optimerare för solceller som monteras på ett tak som är i skugga när de andra producerar el?
Hur många kWh solpaneler bör jag montera i mitt fall?

Re: Solceller på tak mot nord-väst, som lutar 20 grader?

Nej, det behövs inga effektoptimerare t.ex. SolarEdges på ditt tak, såvida du inte har svåra skuggproblem.  Effektoptimerare använder man om man har vandrande skugga över panelfältet då kan de komma till sin rätt och ge litet tillskott. Effektoptimerare kan även användas om man har paneler på fler än två olika tak, där taken har olika väderstreck (eller olika takvinkel) och man samtidigt vill endast ha en enda växelriktare.

Till en vanlig växelriktare kan man ansluta paneler som är i två olika väderstreck.

Det är ju startkostnander, byggställningskostnader och sådant som är ca samma oberoende om anläggningen görs dubbelt så stor. Sedan är det så att man troligen ökar hela tiden sin elförbrukning. Lika bra att fullbelägga sydosttaket och nordvästaket, speciellt som det bara får plats 14 paneler på varje takfall. Om du har så litet tak kanske du ska välja effektstarkare paneler, kanske på 400 Wp, dvs märkeffekt 400 Watt. "p" står för peak, dvs topp, men "Wp" menas på svenska märkeffekt.

OK, Dalarna då är det ca samma utbyte som i Stockholm, ca samma breddgrad på jordklotet.

Ditt sydosttak är alltså bara 15 x 1,8 meter? Eftersom endast får plats 14 paneler. Alltså takfallslängd endast 1,8 meter, vilket verkar väldigt kort. Takfallslängd brukar vara minst 4 meter.

5000 kWh/år är inte mycket, det är väl ca hushållsström och varmvatten till familj på 4 personer.
Huset värms på annat sätt än med el eller eldriven värmepump?

Re: Solceller på tak mot nord-väst, som lutar 20 grader?

Mikko
Hej.
14 paneler kollade jag med Svea Solars räkneprogram, den var ganska otydlig och fick fram 32 m2 (14 paneler)!
Jag mätte taket (den del som inte har skorsten, rör, mm.)9730x4040=38,9m2, hur många paneler får det plats då?
 Jag har fullt med elprylar i hemmet, ventilationsfläkt, radonfläkt, kameror mm. Uppvärmningen sköts till 90% av fjärrvärme, luft-luft värmepumpen fjärrstyr jag för att få upp värmen med när jag kommer hem och har dragit ner fjärrvärmen (veckopendlare) + kyla på sommaren.
 Har försökt att hitta "oriktiga rubriken" för att radera inlägget, men förgäves.

Re: Solceller på tak mot nord-väst, som lutar 20 grader?

Om ditt tak är 9,73 meter långt och har takfallslängd 4,04 meter bör du få plats med
2 rader med 9 paneler i porträttläge. En panel är ca 1,8 x 1 meter.  Om de då är på 375 Wp, då har du 18 x 375 Wp, installerad effekt 6,75 kWp. Då är taket nästan helt fyllt, bara en rand på 300 mm nere vid takfot och 120 mm vid nock. Vid gavlarna går panelerna ända ut över gavelbeslagen. Det ser snyggt ut när man helt fyller takfallet så.

Men vad är det för takbeläggning?

Re: Solceller på tak mot nord-väst, som lutar 20 grader?

Mikko
Taket är av svart takpanneplåt.

Re: Solceller på tak mot nord-väst, som lutar 20 grader?

Arne
Jaha takpanneplåt, du menar takplåt pressad att se ut som vore det takpannor, då kan du titta på denna tråden hur man gör:
http://solcellforum.207.s1.nabble.com/Anl-15-9-kWp-takpannepl-t-enfamiljshus-foto-m-m-klar-juni-2019-tp5016633.html

Re: Solceller på tak mot nord-väst, som lutar 20 grader?

Mikko
Snyggt bygge! Huset påminner om mitt.