Solceller på parkeringsautomat

1 meddelande Alternativ

Solceller på parkeringsautomat

nelos
Jag upptäckte idag ett nytt användningsområde för solceller: Parkeringsautomater.

Vi har parkerat på parkeringen i stockholmstrakten många gånger förut,
men det var först idag som jag såg att överdelen av parkeringsautomaten var täckt med solceller:

Mycket användbart! Man slipper ju helt att dra kablar om datauppkopplingen för kortbetalningen är trådlös.
Det sparar mycket pengar.

Jag har letat på nätet, och i Europa används solceller på parkeringsautomater, se t ex:

http://www.nwe.siemens.com/denmark/internet/dk/omsiemens/baeredygtighed/p-billet_solenergi/Pages/Default.aspx

http://www.lindpro.dk/content/dk/kompetencer/trafik/parkeringsautomat

På svenska breddgrader måste man även tänka på snön.

Men om man ändå skall ha personal som tömmer mynten i parkeringautomaten och kontrollerar att alla bilar har betalt avgiften så kan de också sopa av eventuell snö när de går förbi.

Om batterierna klarar någon vecka eller två utan extra tillförsel av energi så kan automaten vara täckt av snö några dagar utan problem.