Solceller på markställning + on & off grid / ö-drift

Solceller på markställning + on & off grid / ö-drift

sejens
Planerar sätta upp solceller men har lite udda krav och undrar om nån vet vart man kan vända sig för att få offert på en driftklar anläggning.

Storlek kring 12/15 kWp
Jag kan väl inte ha mer för  för att klara mig på 16/20 A huvudsäkring med lite överkapacitet?

Montering på ställningar i en södersluttning i kanten av en åker.
Finns det företag som pysslar med sånt, vilka?
Har visserligen ett stort ladutak men det är tunn aluminiumplåt på 70 år gammal läkt så jag tror inte det håller. Tänker dessutom att man ska kunna ändra vinkeln på cellerna manuellt vid vår- och höstdagjämning.

Krav att 3-fas Ö-drift är möjligt vid nätbortfall, batterilagring option.
Jag vill alltså ha nån typ av hybridlösning så att även om nätet går ned får jag när solen skiner el till fastigheten. Bäst för mig skulle vara om man kunde starta utan batteri, bara få el just när solen skiner alltså, eller med ett litet batteri.

Nån som har tips om vart man ska vända sig för att diskutera detta och kanske få en offert?

Nån som har några välmotiverade invändningar till tänket?

Re: Solceller på markställning + on & off grid / ö-drift

Gunnar
Växelriktare som fungerar vid strömavbrott är inte så vanliga men här har du en som kanske kan vara något.

https://shop.solelgrossisten.se/product/goodwe-hybridvaxelriktare-et-10kw/2703

Solelgrossisten säljer inte direkt till privatpersoner men de har många kunniga återförsäljare som du kan vända dig till. Klicka på återförsäljare i listen högt upp på sidan så hittar du säkert någon i ditt närområde som du kan kontakta.

Re: Solceller på markställning + on & off grid / ö-drift

genua
Det går bra att installera betydligt mer än 11 kWp på 16A abonnemang, välj en växelriktare som reglerar utmatad effekt. Hur mycket överkapacitet du väljer beror på många faktorer ss egenförbrukning, lagringsmöjligheter, laststyrning, värdet av egenproduktionen osv.

Fristående montering är låter klokt men kostnaden för vinkeljustering är kanske är bättre använd på fler paneler? Har du överkapacitet i kWp är vinkeloptimering för vinterhalvåret kanske klokt?

Nyfiken på hur du tänker angående ö-drift, vad är värdet av el dagtid? Någon form av batteri krävs nog för att ge rimlig stabilitet.

Re: Solceller på markställning + on & off grid / ö-drift

sejens
Har en del strömavbrott, med ö-drift kan jag åtminstone få vatten och köra kyl och frys och annat så länge solen skiner. Det kanske är klokt att ha med batteri.

Såg länken om hybridväxelriktare och hittade lite andra (Fronius Symo Hybrid) också.

Inser att det blir dyrt om hela effekten ska användas i hybriden. Kan man låta en del av panelerna vara vanliga nätkopplade och en del av dem gå till en hybridväxelriktare eller börjar jag krångla till det och göra det dyrt nu?

En möjlighet är förstås att stoppa på en anläggningsstorlek som hybridväxelriktaren klarar.

Re: Solceller på markställning + on & off grid / ö-drift

Gunnar
Batteri ska du absolut ha med. Det finns nu ett mycket generöst bidrag för energilagring. Staten betalar 60 % av kosnaden dock är bidraget begränsat till 50000 kr. Kön till bidraget är kort så besked kommer inom ett par månader. Har du en vanlig växelrikrtare till att börja med och därefter köper till en hybridriktare så går det nog att få 60% i bidrag både på denna och batteriet.

Re: Solceller på markställning + on & off grid / ö-drift

Kolla med TST photovoltaik shop i Tyskland som säljer en dwl ö drifts lösningar, köper du batteri ihop med hybridväxelrikatren så blir batteriet nästan gratis då du erhåller 60% stödet på hela paketet (batteri+riktare)

Ett samrt sätt är sim du föreslår är att ex köra en mindre SMA sunny Island växelriktareför ödrift, ich en vanlig ex Fronius eller SMA strängväxelriktare till resten av ditt markmontage! Blir nog dwn mest prisvärda kösningen för dig!

Har en bra kontaktperson på TST photovoltaik shop i Tyskland som alltid varit mycket hjälpsam! Pma mig för kontaktuppgifter samt lite mer info!

Re: Solceller på markställning + on & off grid / ö-drift

Johnny
Har för mig att du kan köra med Fronius SYMO hybrid  när det är strömavbrott.