Solceller på hela huset

Idag såg jag ett hus, där fasaden, som vätter mot gatan,
och även taket i stor sett är helt täckt med solceller.
Jag har gått förbi där tidigare och sett att de satte isolering på ytterväggarna,
mineralullmattor.
Det var puts på ytterväggarna innan, och förmodligen ingen värmeisolering alls,
utan endast murade väggar. Huset byggdes troligen i början av 1900-talet.
Och förmodligen oljeeldning för centralvärmen, strax innan renoveringen nu.
Och nu extremt på andra hållet.
Det har nog kostad en slant att göra detta, stor slant.

Det måste röra sig om specialtillverkade solceller, för att på fasaden högst upp mot taket,
är det triangelform. Det kanske inte framgår så bra på fotona, men taket består av "svarta "plåtar",
men det är nog tunnfilmsmoduler, också special. Långa och smala. Det är ingen lätt byggnad att lägga tunnfilmsmoduler på taket. Med takkupor och vinklar.
Fönstrena sitter en bit in från fasaden, pga tjock värmeisolering, kanske 150 à 200 mm.

Huset ligger på Culmannstrasse i Zürich, Schweiz. Inte så många hundra meter från ETH Zürich.

Re: Solceller på hela huset

Imponerande. Synd att man inte kostade på sig svarta profiler i ramarna.