Solceller kontra aktier...

piraya2
Skulle vara kul att höra hur ni resonerar...

Har ett aktiekapital (Apple) med ett värde på närmare 400 000. Har köpt hus och är sjukt sugen på att skaffa paneler till garagetaket som lätt rymmer 10kwh. Lutning 20 grader, sydvästläge, Västernorrland.
Skulle gissa att vi hamnar på närmare 20 000kwh i årsförbrukning. Har luft/vattenvärme.

Hur skulle ni tänka i det läget? Samtidigt har man ju ett rätt rejält huslån att väga in i det hela.

Re: Solceller kontra aktier...

magneten
Hade absolut investerat ca 120000:- av aktiekapitalet i en 10 kw anläggning. Hade definitivt kunnat sova gott om natten med vetskapen att anläggningen  kommer att producera ca 9000kwh el/år de närmsta 25 åren!

Denna investering ger ju även betydligt högre avkastning jämfört med att amortera av dessa pengar på lånet. Men du kan ju alltid amortera typ 80000 kr oxå för välbefinnandets skull och ändå ha kvar 200' i aktieportföljen om du vill... Är ju oftast klokt att sprida sina investeringar lite och inte satsa allt på ett kort så att säga!

Solceller ger ju en viss trygghet då du vet vad du har, inte så många som tror på sjunkande elpriser i framtiden vilket förbättrar kalkylen ytterligare.

Re: Solceller kontra aktier...

Jag ser två saker som för närvarande talar mot en investering i sol.
Solcellsbidraget är idag alldeles för dåligt
Elpriserna är för låga och lär inte gå upp inom rimlig tid.

Aktier kommer att berika dig mer än solen, och solen i sin tur berikar oss alla
Inget lätt val

Re: Solceller kontra aktier...

Per,

Bekanten byggde nyligen, i april, en solcellsanläggning på 12 kW för totalkostnad ca 153000 kr.
Om solcellstödet på 20 % erhålls, blir det ca 122000 kr, inkl. moms ur egen plånbok.
Återbetalningstiden blir ca 6 år. Men då monterade han den själv, vilket han sparade troligen ca 40000 kr, inkl. moms på. Tack vare anständigt pris (1,15 kr exkl. moms/kWh) för den sålda solströmmen, blir återbetalningstiden acceptabelt kort.
Se tråden:
http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/Ny-solcellsanlaggning-12-kWp-april-2016-blev-18-1-kWp-beskrivn-foton-m-m-tp5010267.html

Man ser att de stora energibolagen försöker kränga solcellsanläggningar med återbetalningtider på 15 till 20 år, vilket klart inte lönar sig. För att det skall löna sig måste man nog montera själv. Se kraftringen.se i Lund, Skåne, som för en 6,6 kWp-anläggning vill ha 139000 kr, inkl. moms och anger återbetalningstiden till 15 år. Ock då skall man tänka på att de betalar hela 1,45 kr/kWh, exkl. moms för solströmmen.

Callec, solcellstödet (du kallar det bidrag) innebär ingen kostnad alls för staten, pga det är ju precis momsen. Staten tar och ger precis samma belopp från medborgaren, och kallar det sedan stöd??
Solcellstödet är på tok för lågt, ja. Det borde vara för privatpersoner som det var tidigare nämligen 35 % på investeringen, räknat på inkl. moms.

Re: Solceller kontra aktier...

Även jag hade investerat i solen. I mitt tycke mycket roligare än aktier. Jag har ingen koll på hur bra Apple går på börsen, men jag har sparat i Handelsbankens fonder i ca 5 år. Med min lilla anläggning så har jag fått bättre avkastning från solen på 4 månader än vad jag fick från fonderna på 5 år - dom är nu sålda och jag kommer inte spara i fond mer.

Om du inte har mark/bergvärme så skulle jag börja med att installera det Såg just att du har luft/vatten ignore bergvärmeförslaget :-), sedan skulle jag fylla på med så mycket solpaneler som det går. Det ger en mycket låg driftskostnad på huset.

Re: Solceller kontra aktier...

De enda som tjänar på att medborgarna sparar i fonder, är just bankerna, som får provision för varje medborgare bankens så kallade expert-rådgivare lyckas lura till en fond, och fondförvaltarna, som sedan tar ut höga %-avgifter på det sparade beloppet i fonderna. Jag skulle säga bankens "försäljare" istället. De är nämligen inga oberoende rådgivare. Bankens dataprogram ser om en sparare har mer än säg 50000 kr på kontot, och spararen rings upp av super-expert-bankrådgivare som föreslår en fantastikst bra placering, märkligt nog oftast i bankens egna fond.

Skall man spara i aktier skall man själv direktäga aktier, inte fonder.
Då behöver man minst ca 500 000 kr, annars lönar det sig inte.

Re: Solceller kontra aktier...

TommyE
Arne wrote
De enda som tjänar på att medborgarna sparar i fonder, är just banken, som får provision för varje medborgare "din bankrådgivare" lyckas lura till en fond
Det var en underlig slutsats att komma till, med så lite info. Vem har sagt att jag blev lurad av banken?

Re: Solceller kontra aktier...

Ragnar
Jag är i en liknande situation och vill satsa på solceller men hur väljer man leverantör. Jag har ett tak i söder med 9 graders lutning på Gotland.

Re: Solceller kontra aktier...

TommyE
Ragnar wrote
Jag är i en liknande situation och vill satsa på solceller men hur väljer man leverantör. Jag har ett tak i söder med 9 graders lutning på Gotland.
Vill du köpa lösa delar eller vill du köpa komplett med installation?
Vill du köpa i delar, så är det billigare i ex tyskland, men jag föredrar att hålla inkomsterna inom landet så mkt det går.
Vill du köpa med installation, så är det nog lättare att hitta en firma som säljer allt i ett. Jag hittade ingen installatör som ville installera saker som jag själv köpt, kan såklart bero på att vi inte har någon solcellsfirma här, men det låter som att det är ett allmänt problem.

Har du några anläggningar i närheten? Prata isf med dom, jag har en känsla av att vi gillar att prata om våra anläggningar - det är helt enkelt roligt :-)

Googla "solceller gotland" och se vad du finner. Ta sedan in offerter från flera olika företag, minst 5 gärna fler (jag tog från 17, lite överdrivet men jag fick inte svar från alla). Priset skiljer mycket mellan de olika företagen.

När du sedan har några offerter som du tycker känns ok, gärna med referens från någon i närheten, så kommer du tillbaks hit med dom, så kommer du få hjälp med att värdera dom.

Sen när du bestämt dig, så är det ett antal saker som ska göras, men det får du hjälp med här om du vill.

Re: Solceller kontra aktier...

Arne
Ragnar,

du säger du har ett tak med takvinkel 9 grader och riktat mot söder.

Om du är en smula händig, kan du montera själv och spara en slant. Själva inkopplingen av växelriktaren, måste dock en behörig elektriker göra.

Du kan få litet tipps här från forumet om du avslöjar litet mera:

-typ av beläggning på taket?(betongpannor, tegelpannor, korrugerat plåttak, trapetsblecktak, ståfalstak, endast takpapp på råspont, eternitpannor, eller annat tak)
-Takstorlek ?(vindskiva till vindskiva och takfallslängd(nock till takfot)
-taket kanske inte är rakt mot söder, utan kanske sydost, sydväst?
-takstolsavstånd ? centrum - centrum?

Av den låga takvinkeln att döma, har du nog inget betong- eller tegelpannetak. Vid så låg vinkel får man sådana tak svårligen täta.

Re: Solceller kontra aktier...

Ragnar
Hej Arne!

Tack för svar.
Jag har fördelen att jag är byggare och ska ännu bygga det aktuella taket, eller snarare pergula över bilarna, och vill lägga solpaneler ovanpå som extra skugga. Så jag bestämmer takreglarnas avstånd. Jag kan anpassa storleken lite. Ca måtten är 8,5 x 5,5=46 kv.m riktningen är  190 grader.
Sen har jag ett platt papp tak på 250 kvm men jag  fokuserar på carporten i förska hand.

Re: Solceller kontra aktier...

ragnar,

Gotland har mycket soltimmar per år, enl. SMHI kring kusten ca 1050 och i inre Gotland ca 1000 kWh/m2 och år. Det är bäst i landet. Och Gotland är i en snölastzon som innebär snölast på marken sk= 1,5 kN/m2 och med ditt ditt garagetaks lutning på 9 grader en snölast på garagetaket på s=1,2 kN/m2. Alltså inte speciellt hög snölast att beakta. Hög snölast kräver nämligen starkare montageställ.

Se skiss nedan, hur du möjligen kan lägga modulerna.

Standardmoduler är 1640 x 992 x 40 mm tjocka. Du tycks alltså få plats med 24 st, vilket ger, om prisvärda 250 Wp moduler, 24 x 250 = 6,0 kWp installerad effekt. Bör ge kWh-årsskörd ca 5000 kWh.
Du kan klart välja effektstarkare moduler, men då blir det dyrare per installerad kW. Men, idag är 260 Wp lika prisvärda som 250 Wp-moduler. Men det finns 335 Wp, moduler, men de är bra mycket dyrare per installerad kW.

Väljer du en växelriktare på ca 5 kW, t.ex. Fronius Symo 5.0-3-M och moduler på 250 Wp:
Fronius Symo 5.0-3-M, ca 15 000 kr, inkl. moms.
Moduler 250 Wp, ca 2000 kr/st, blir 48 000 kr, inkl. moms.
Montagekonstruktion, ca 5000 till 10 000 kr, inkl. moms.
Elektriker, ca 7000 kr.
Totalt ca 80 000 kr.

För ett par år sedan betalade Gotlands Energi bra för solström. Hur det är idag vet jag ej.

Väljer du korrugerad plåt eller trapetsbleckplåt på garagetaket, så blir det enklare och billigare att fästa modulerna än om betong- eller tegelpannetak. Betong- och tegelpannetak kräver takkrokar, medan på korrugerat- och traptesbleckplåttak kan prisvärda korta alu-skenor(ca 300 à 400 mm) användas, som skruvas med plåtskruv eller nitas i takplåten. Med sådan svag lutning på endast 9 grader, kan du säkert inte ha betonpanne- eller tegelpannetak på garaget, eftersom det inte blir tätt. Tänker du ha simpelt takpapp på garagetaket, så kan du helt enkelt skruva i takstolsbultar ca M10 till M12 i takstolarna. På dessa takstolsbultar fästs sedan långa alu-profiler (ca 4 till 6 meter långa). På alu-profilerna kläms sedan solcellsmodulerna fast. Det blir då enkelt och prisvärt montage.

Vi har själva plåttak med ståfals, där speciella ståfalsplåtklämmor används. Enkelt att montera och ståfalsklämmorna kan lätt justeras längs ståfalsen.

Du bör även fundera på eventuell framtida utbyggnad av den nu tilltänkta anläggningen.
Går den att vettigt bygga ut? Kanske skall du istället börja på det större taket, och från början skaffa en överstor växelriktare (för att slippa köpa ytterligare en, och få ytterligare kostnader för elektriker)  och ha garagetaket, som framtida utbyggnadsmöjlighet? Solceller är nämligen beroendeframkallande, och man vill genast ha mera, ja som vissa samlar på trädgårdsdvärgar och fyller hela trädgården.

Platt-tak med takpapp, är det bra? Slutade man inte med det på 80-talet pga alla vattenläckor?
Det finns speciella solcellsmodulställ, som tyngs med betong-gångplattor eller singel för att placera på platt-tak.  Detta för att undvika att behöva genomtränga takhuden och riskera läckor. På ett platt tak har man emellertid fördelen att kunna vrida modulerna rakt mot söder och även vinkla upp dem ca 20 à 30 grader.

Hör med din byggnadsnämnd om du behöver bygglov för solcellsanläggning.

Re: Solceller kontra aktier...

Ragnar
Tack för alla beräkningar.

Platt tak är nog inte optimalt. Mitt är lite annorlunda och jag skarvade siffrorna. Det lutar 2-4 grader åt 4 håll med en sarg runt om. Som en skolåda.

Jag har hittat en plats på taket som skulle få plats med 5 x 14 paneler (5x1680) och (14x992). Dvs 70 st.
Jag vill inte att dom sticker upp ovanför sargen så vinkeln blir endast 7 grader. Med 70x250w= 17,5 kWp så krävs det väll dock en större växelriktare.?
Vad rekommenderar du för moduler?
Och vad räknar du in i montagekonstruktion? Är det virke etc eller specialdetaljer från leverantören av modulerna?

Re: Solceller kontra aktier...

Ragnar,

Om du har 70 st moduler à 250 Wp, dsv 17,5 kWp installerad effekt, så väljer du kanske en växelriktare på ca 15 till 20 kW. Om du i framtiden vill bygga ut anläggningen, utan att behöva köpa ytterligare en växelriktare, kanske du väljer den större.

Med "montagekonstruktion", menar jag underkonstruktion, dvs på något sätt måste solcellsmodulerna fästas säkert i taket. Du vill nog inte att de blåser bort eller trycks sönder av snö. "Montagekostruktion" innefattar även alu-profiler och de speciella klämmorna(änd- och mittklämmor), som används för att klämma fast solcellsmoduler i alu-profilerna.

Hur har du tänkt att göra takfästen i ditt, i stort sett platta tak? Perforera takhuden med bultar?
Du nämner inget om vad du har för tak. Vilka takfästen som lämpligen används, beror på vilken typ av takhud du har. Plåttak, plåtfalstak, korrugerat tak, trapetsblecktak, betongpannetak, etc.

Varför får inte solcellsmodulerna sticka ovanför taksargen? Byggnadslov?

Det där med moduler. Det är ett tema. Det finns nog ett tusental fabriker, som varje saluför ca 10 tal olika modulstorlekar. Det är en djungel. Vi, och även en bekant, valde Heckert, som är sant tysktillverkade moduler, men likväl prisvärda.
Det finns klart billigare moduler tillverkade långt bort i okänt land och okänd fabrik, men vi tyckte att uppfyllande av lämnade garantier då är osäkrare. Därför valde vi en tysk tillverkare, som tillverkar modulerna i en fabrik i Tyskland, som man till och med kan besöka och titta på tillverkningen.

Re: Solceller kontra aktier...

magneten
med endast 7 graders lutning på modulerna så är det helt ok att överdimensionara lite extra på DC sidan till 17,5kWp kommer det räcka gott och väl med den mindre 15kw riktaren!

Att tänka på är oxå hur stor huvudsäkring du har på fastigheten?

Med en 15kw riktare så kan du klara dig med 20A huvudsäkring, väljer du en större riktare behövs det minst 25A huvudsäkring vilket är lite dyrare.

Angående modulerna så är det snarare 260w som är mest prisvärda idag med 70st sådana får du en bra anläggning ihop med ex SMA eller Fronius 15kw riktare!

ragnar: Är nog lika bra att starta en ny projekttråd!